|
Sida 25 av 111
|
|
|---|---|
|
Det var alltså Kina interfacet jag ville beställa, om ngn undrade //Magnus |
|
|
DavidS: Om du tittar i Carsoft sin hjälp, så skal man göra så. Vet inte varför. -- "Trying is the first step towards failure" (H. Simpson) |
|
DavidS |
"Hur går det DavidS Har du betalat fordonsskatten nu? Slapp du böter? /Pulare IP" Hej! Jodå skattemärket är fixat. Inga böter. En ABS-givare pajade. Kännde inte för att köra en enda meter mer än nödvändigt med M5:an på snö och is utan DSC och ABS. Eftersom felet slog ut både DSC/ABS, RDC och Hastighetsmätare, medan navigatorn fungerade måste det vara ABS-sensorn bak väster bak. Skaffade en sådan och bytte. Funkade. Kan dock säga att plasten sprack på givaren när jag skulle få ut den. Mkt pill. Tre timmar på lift... Om DSC och Hastighetsmätare slås ut: ABS-givare vänster bak. Om DSC och navigatorns dödräkningsfunktion (den som flyttar pilen på kartan innan GPS-en låst till satellitsignalerna, ikonen med jordklotet och sattelit uppe till höger i nav-skärmen) slås ut: ABS-givare vänster fram Enbart DSC slås ut: båda ABS-sensorerna på vänster sida fungerar. MVH David |
DavidS |
"DavidS: Om du tittar i Carsoft sin hjälp, så skal man göra så. Vet inte varför. [Kjetil Sømme]" Tack Kjetil! David |
|
Cruzer: Jag är intresserad. Är det "BMW Interface for Carsoft 6.1" man behöver eller räcker det med "BMW Carsoft 6.1 full set cable"? En viss skillnad i pris på dessa. Dessa borde väl även vara kompatibla med Carsoft 6.5? |
|
|
Det är detta som gäller Länk /Pulare |
|
|
Glöm den det är detta Carsoft interface 6.1 som kostar $150 /Pulare |
|
|
Det sistnämnda är riktigt, och kör även CS 6.5. FP |
|
DavidS |
Goda nyheter: Nu funkar CS 6.5 interfacet mot min E39 M5 2000. Både via OBD-II och runda kontakterna. Felet var (förmodligen) att batteriet varit för gammalt tidigare, vilket gett lite för låg spänning för att datakommunikationen mellan bilen och interfacet skulle kunna funka väl. Har nyligen bytt batteri, och nu funkar det som sagt. Jag vill råda envar som skaffar CS interface att även skaffa sig en mycket kraftig batteriladdare, och ha bilen ansluten till denna medan man jobbar med interfacet. När spänningen sjunker under ca 11.7 V börjar det krångla. Bilen drar massor av ström, så det krävs en rejäl batteriladdare för att hålla spänningen uppe. Jag har många gånger sett BMW-tekniker koppla in riktigt kraftiga verkstads-laddare när de felsöker eller programmerar om biler. Stort tack till alla som gett goda råd! David |
DavidS |
Jag läste ut: IKE (instrumentkluster) prod 12/00 DME (motorelektronik) prod 10/00 ABS/DSC (låsningsfria bromsar/anti-sladd elektronik) prod 7/00 DWA (stöldlarm) ZKE/ZVM (central karossmodul) prod 6/04 AC (luftkonditionering) prod 10/00 EWS (startspärr) prod 9/00 PDC prod 12/00 LCM/CCM (ljusmodul) Hittade inte RLS (regnsensor). Produktionsdatumen mellan september-december 2000 förvånar mig eftersom bilen är byggd mars 2000. Antingen har man bytt ut all elektronik i bilen, eller så visar CS ett år fel. har någon stött på det här fenomenet tidigare? MVH David |
|
Regnsensorn hittar den inte på E39:orna Om du tittar under respektive modell så ser du vad man får ut med Carsoft. /Pulare |
|
DavidS |
Tackar. Får du rimliga produktionsdatum rapporterade från de olika elektronikmodulerna i dina bilar? David |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Undrar om det inte är programvaruversionen som datumet hänvisar till, den kan ju uppgraderas i efterhand. ///MVH Hasso Länk |
|
förmodligen så är det inte månad som anges utan vecka vilket verkar stämma bättre. Lars |
|
DavidS |
Lars, Det tror jag kan stämma väl. Bilen är byggd 29/3-00, så det skulle passa väl att elektroniken är byggd vecka 9-12. Bara för att kolla teorin att datumen anger vecka och årtal: har någon mer lust att observera produktionsdatumen på elektronikmodulerna i sin bil nästa gång CS används, och posta här? MVH David |
|
Verkar stämma med vecka och år har en med läsning med produktionsdatum: 29/99 /Jake |
|
|
Någon som lyckas få något svar från E30, provade på min M3 E30 från 89 men lyckades inte få svar från någonting, men på min E46 svarar allt som jag förväntade. Stämmer bra som Jake ovan skriver att det är vecka/år som utläses. Ingemar |
|
DavidS |
Tack för hjälpen, Jake och Ingemar! David |
|
Mycket tack till Pelin/Peter som hjälpte till med att få igång 6.5 DET ÄR BRA ATT DET FINNS FOLK SOM HLÄLPER TILL NÄR MAN FÅR PROBLEM.MVH VALTRIX |
|
|
Kjetil o Hasso: Har provat med att ha på tändning och halvljus men får bara "BC / MID Module does not respond ". Var sitter denna del, kan man kolla kablage och kontakter eller är det "bara att köpa nytt" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.