AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.442

Carsoft diagnossystem mm

Sida 22 av 111
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kjetil : problemet med vissa uppgraderingar gör att de crack som finns inte fungerar inte ihop med interfacet om jag uppfattat saker o ting rätt.
Och man får nog finna sig i en del strulande när man inte kör med äkta vara

Sedan misstänker jag att interfacen modifieras/uppgraderas då och då också vilket kan stöka till det med programversionerna.
Ok nu tar vi om det från början :)
Dioderna är RÖDA så fort du pluggar in dig i bilen, det är enbart när dom kommunicerar med bilen som dom blinkar grönt. (CS 65.05 utan uppgradering)
Har precis varit i kontakt med Jake på forumet som undrade över hur det skulle vara så jag var tvungen att testa.
Han fick problem med att programmet utförde en förbjuden åtgärd och stängdes ned istället. XP pro sp2
Detta kan hända även med original carsoft då och då.
Sedan är det även så att BMWs både DIS o Modic har problem att få kontakt med bilen också ibland, men från en intern källa fd BMWmek så fungerar CS och one-stop interface bättre med mindre strulande än BMWs egna programvaror. Även om vissa även får strul med detta CS också, en tysk med en E46 323 -00 med siemens motorstyrning fick bilen identifierade som 4 cylindrig ocg därmed felaktiga felkoder.

///MVH Hasso
Länk
DavidS
Kanske är det som Hasso säger: SP 1 (som i CS 6.5 SP 1) kan vara problemet.

Är det någon som kör CS 6.5 SP 1 och one-stop interface (kina-interface)?

David
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
David kolla på interfacet på voidlappen när ditt är tillverkat ev kan det finnas en lite röd lapp med Ver 2 på ??

///MVH Hasso
Länk
DavidS
Tillverkat 12 2005.

Det finns en rund lapp med röd text: Ver 2

David
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tack ! samma version som Jake provade på sin bil tidigare idag utan framgång pga att programmet utförde förbjuden åtgärd och stängdes.
Jag har 07/2005 interface angivet på mitt och ingen version 2 lapp..

///MVH Hasso
Länk
DavidS
Hasso,

Har du provat Jakes bil mot ditt interface? Vore intressant om det funkar, eftersom det i så fall visar att det finns ett problem med "ver 2" interface.

MVH

David
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
DavidS,

Nej vi har inte provat det än, Hasso och jag har en lång väg emellan oss...
Jag har kontaktat One Stop för att se vad de säger om skillnaden mellan Ver2. och tidigare...

Hasso: Jag provar med ett annat operativ, fungerar det inte så får jag antingen skicka lådan till dig eller så kommer jag över med Beemern och bjuder på fika... ska bara fixa/köpa en liten hårdisk så kan jag förhoppningsvis vara igång till nästa vecka.

/Jake
Ja
299
Jake
Hej,
Vår hjälte i Hassoland kanske fixar en liten 10GB disk... så vi kanske kan utesluta fel i XP PRO SP2 eller bekräfta det...

Stor eloge till Hasso!!!

Hälsningar,

/Jake
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag har kollat mitt interface det är version 2 tillverkat 11/2005 och jag har absolut inga problem med varken Windows XP eller carsoft 6.5 med den senaste (carsoft v65sp011eng) hämtad från den Amerikanska hemsidan.

Jag har tittat under bilmodellerna och E39:an som jag har hittar den samtliga moduler som ska finnas på den. Dom moduler som ej kan hittas finns ej respektive finns ej på E39 modellen. Jag kan gå in i ljusmodulen och få fram mitt chassienummer och mätarställning. Det fungerar också med livedata funktionen samt man kan sitta och leka med fönsterhissarna eller takluckan.
Det går även att ändra språk samt km eller miles osv. samt man kan ändra lite med centrallås funktionen.

/Pulare
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Då kanske det behövs en uppgradering av programmet för att det ska fungera, får väl se vad som händer. Du har bara OBDII uttag vilket kan vara skillnaden också mot att köra i 20 pinnarspluggen.

///MVH Hasso
Länk
Vill påstå att interfacet, sladden med kontrakten har varit densamma sedan stenåldern. Den har inte uppgraderats, möjligen att man använder någon adapter som man då kör till nyare bilar och då att den innehåller nyare intelligens.

PeterB
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jo sladden o kontakten är den samma, men det är inte den vi talar om utan intrefacedosan.
Interface´tillverkat 09/2005 funkar OK med CS6,5.05 till en 530D-01 rullande i Sant Andrews i Scotland fick jag bekräftat för en stund sedan.
Jag har tidigare blivit kontaktad av konstruktören av one.stop fatorys interface en kille i fd Öst. Ska se om han nått att komma med vad som kan skilja på vers 2.

///MVH Hasso
Länk
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Kan meddela att jag har WinXP pro sp2, SC 6.5.06 sp1 med interface ver.2.
Tillverkningsdatum kan jag inte tyda för lappen säger:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12 2005/2006 TW

Det finns ett svagt streck som går ovanför 12:an och 2005 så jag gissar på december 2005.

Upptäckte att jag även kan starta CS 6.5.05
Har inte provat det ännu.

Däremot provade jag SC 6.1 sp4 men det funkade inte alls på någon av mina bilar.

Se mina tidigare uppgifter på sid 21

/ Tony
Har var det full verksamhet, nu börjar det likna nåt...)
Jag har inte nåt interface tillgängligt här just nu men det jag köpte bör vara tillverkat runt sommaren 2005, ingen röd lapp osv. Jag körde CS 6.5, rätt tidig version, minns inte numret, ingen servicepack. Datorn kör XP sp2, inga problems på min E39 och interfacet har använts flitigt på diverse BMW-modeller av annan brukare. Jag skall höra efter om det finns nån modell som brukar strula, har även kontaktat kinerserna så får vi se vad som kommer fram.

FP
Ja
299
Jake
Folke kör du en äldre dator eller har du fixat USB adapter ?

Vad kul, verkar som XP SP2 inte är boven i dramat... har gått igenom kablaget och interfaceboxen, verkar helt ok. Får väl fundera på vad som kan testas härnäst... förmodligen något tjafs med den kombination som jag råkar ha ?!

Hälsningar,

/Jake
Jag har testat med en Dell och en Compaq, båda med vanlig serieport.
Omvandlare USB>seriell kan ibland ställa till problem. Jag har inte testat just BMW-interfacet men väl en del andra utrustningar. En modell som jag vet funkar till det mesta är Aten UC-232 (Elfa 25-164-09), medan en annan vanlig modell med två serieportar som både Elfa, Dustin m.fl säljer inte alls funkar bra.
Passar på att kasta ut en fråga på en annan adapter som jag söker (inte för BMW-interfacet): Är det nån som vet var man hittar en enkel billig adapter från vanlig 10/100 Ethernet till seriell DB-9 så är jag intresserad.

FP
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Folke
Kan detta vara något?
Länk

/ Tony
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det står i anvisningarna till Carsoft att man måste använda en dator med comport eller måste man använda sig av ett PCMCIA kort med comportsuttag på . USB till comport omvandlare fungerar ej ihop med Carsoft.

/Pulare
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Och ett PCMIA kort med serieportsuttag kostar typ ca 1500 spänn, letade igenom hela min IT bekanskapskrets och div sälj o köp för att kunna få tag på ett sådant för att testa gav upp och böt laptop istället.
Och USB adapter av välkänd bra fungerande testades med både originalinterface och one.stops innan och det gick inte alls med något.

///MVH Hasso
Länk
Lite mystiskt faktiskt. Rent strikt så kan inte CS eller annat program veta om comporten mynnar ut i en USB-adapter, ett PCMCIA-kort eller direkt på en "vanlig" serieport. RS-232 seriell kommunikation är en standard, om alla parametrar följs så skulle det aldrig uppstå problem.
Rätt vanligt är att användare av t.ex USB>serieport inte får drivrutinerna på plats och dedikerar rätt comport osv till uttaget. En del program kör bara mot COM1 eller 2, USB-portarna vill ibland gärna hamna från COM4 och uppåt osv. Man får trixa en del men sen bör det funka.
Tony: Jepp, helt rätt adaptrar osv som Direktronic har, och det finns några till. Grejen är att jag testar lite fjärrstyrning över trådlöst Ethernet och jag vill inte lägga ut 3000+ på ett par adaptrar innan jag vet att det funkar. Det borde finnas billigare prylar tycker man, det är inte mycket kretsar på korten. Vissa tar över 3000 spänn för EN adapter, horribelt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.