AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.394

Carsoft diagnossystem mm

Sida 20 av 111
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Jag köpte mitt för 2 veckor sedan och det fungerar perfekt med 6.5 kollade upp att det var den nye kabeln när jag fick det och det var rätt kopplat.

/Pulare
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Bra, då beställer jag en nu

/ Tony
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Har funderingar på att bygga kabel och den lilla lådan själv med hjälp av ritningar som fanns här Länk
Eller ska man köpa från Länk ?
Vad tycker ni???

//Daniel
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hmm, om du är van vid att koppla och greja så hade jag nog provat bygga ett eget, det är inga speciella komponenter som behövs då ? (som måste programmeras)
Vad går prylarna på ?

Det kan ju bli rättså dyrt om man skulle råka koppla fel om man har otur...

Mvh
Sibbe
Länk Länk
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Varför behöver man bygga en brännare till interface byggsatsen. Jo för att Atmel kretsen behöver programmeras. Du måste vara väldigt kunnig på att bygga med elektronik samt att kunna programmera kretsar. Rek köp en från kina dom funkar.

/Pulare
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Det inteface som jag byggde är i princip carscanner interfacet och det fungerade ju även med carsoft 6.1 dock inte alla bilar. (se tidigare inlägg)
Lars
Jag har några påbörjade projekt liknande de som visas i tyska länken ovan. Rätt omständigt och en del begränsningar osv. Eftersom det är CS6.5 som är intressant
och eftersom kit med interface och kablage från kina funkar bra så blir det tveklöst enklast med detta.

FP
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Vilka funktioner skiljer mellan cs 6.1 och cs 6.5?
Lars
Några detaljer kan jag tänka mig, jag har bara testat CS6.5. Obs att interfacet säljs som "CS6.1" men förmodligen kom nästa version ut strax efteråt och den har som sagt befunnits fungera bra med samma hårdvara, finns väl knappast nån anledning att köra med den tidigare versionen då vad jag kan se iaf.

FP
At
24
Atnek
M Roadster -97
Toksmurfen, har du hittat hex-filen till Atmel-processorn? Den fanns ju inte med på sidan och utan den så kommer interfacet bli helt oanvändbart. Om jag skulle få tag på den hex-filen så skulle jag också gärna prova att bygga interfacet.

/Kenneth
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjenis !

Jag hittar inte heller någon hex-fil. Problemet rent generellt är väl om jag förstått saken rätt att senare versioner av CarSoft kräver ett aktivt interface. Är de ingen som råkar ha den där hexfilen ? Man kanske skulle köpa sig ett kina interface och försöka reverse enginera de hela.

// Anders
Jag lusläste inte hela tyska texten, finns det nån anledning att bygga deras grejor, finns det flera funktioner osv? Kinainterfacet kör ju CS 6.5 fullt ut, vad mera finns det? Hexkoden till en variant av interface med Atmelprocessor osv finns på nätet men interfacet från kina har en annan kretsuppsättning. Ser inte riktigt anledningen till att köra reverse engineering här, visserligen har jag byggt mycket genom åren och gör fortfarande, men för c:a 1500:- inkl kablage osv, och ställt mot materialkostnad, tiden osv det tar att fixa annat så vete fasiken?

FP
Länk
Här kan man köpa ett komplett kit. Vilket jag ser som lite konstigt eftersom denna programvara inte är billig. Har för mig att den ligger på ca:20"skr. Jag har mycket svårt att se det som rätt och riktigt att sälja denna mjukvara om man inte är återförsäljare.
Dom egna kopior på program som jag har "fixat" (säkert fler med mig) skulle jag ALDRIG sälja, möjligtvis ge bort. DÄRIMOT interfacet som ni har meckat med en del här det är en helt annan grej tycker jag. Där skall man om man tycker det är kul dela med sig av sina erfarenheter.

PeterB
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Carsoft kostar betydligt mer än 20tkr i originalversion.
60-70 tkr för MB-BMW-VAG.
Vad jag kan se så är verkar det vara en äldre version av Carsoft som jag ser på data bilden i annonsen knappast "äkta" vara heller, då företag måste retunera gamla versioner/kablage innan den nya skickas ut.
Inget att betala när ett interface kostar 1300 spänn och programvaran är "gratis" på nätet i version 6,5.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hex fil och schema finns att hitta om ni läser hela tråden engång till och kollar länkarna.
LARS
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Bornius: Det ser ut som Carsoft 3.4 i den annonsen. Fungerar bara under Dos och på datorer med 2x com. Inget att lägga pengar på. Satsa

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Jag är inte intresserad att köpa jag tyckte bara att det inte var rätt och riktigt (moralkaka) att sälja grejorna. OK att sälja interfacet för den som inte kan bygga ett själv då. Men inte en hemtankad relativt utdaterad mjukvara.

Jag har tillräkligt goda kontakter med verkstad så jag kan lämna där för kontroll med original grejor. Kan även tillägga att dom där Belgarna som gör programmet är grymt sega att ha med att göra. Om man smackar disken så blir det bekymmer att få igång den licensierade versionen. Man installerar programmet med en kod och datorn genererar en ny kod som man faxar!! till Belgien för att någon dag senare få en ny kod att mata in och då går det igång.

PeterB
Länk
St
6
Stingh
320i -00
M3 Europa -89
Finns det någom med Kina interfacet runt Malmö eller i Skåne som har möjlighet att köra en demo och visa vad man kan få ut av det hela på min 320i

Ha de'
Ingemar
Buller
Jag kan möjligen mellan jul och Nyttår. Jag jobber i Malmö och bor i Ekeby. Jag har just beställd interface i lördags och har just kollad att det har anländ till Paris.

Jag är ganske så låst fram till julhelgen, men mellan jul och Nyttår går bra om du kan lungna dig till des.

Jan

En gång BMW alltid BMW
St
6
Stingh
320i -00
M3 Europa -89
Trevligt Jan, jobbar själv i Arlöv så vi kan höras framledes, såtillvida inga andra Skåningar hör av sej.

Ha de'
Ingemar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.