|
Sida 2 av 111
|
|
|---|---|
Kid |
Som sagt hör av er som har färdiga kablar som jag kan köpa och labba med min 540. Det är bara att ta en sunkig 486 laptop och ta med till bilen och prova :) |
|
Glöm inte alla ni som bygger interfacet mm att informera oss andra hur ni gjorde, om ni stötte på problem, om det hela fungerade (=om ni fick fram några felkoder mm) och sist men inte minst om bilen fungerar efteråt! Jag står i startgroparna att bygga ihop grejorna själv så fort jag får reda på att det fungerar! Per L |
|
|
folke, är du säker på att serviceintervallåterställningen funkar i den programversionen med det interfacet? SI-stiftet är ju inte kopplat... Finns det någon annan metod än "kortslutning" som funkar på det? Vet någon vad som kan användas som kontakt mot diaguttaget (och hur man får tag i grejen isåfall)? Jag vill bra gärna bygga ett interface, iofs kanske man kan slakta serviceåterställaren, men det känns inte helt bra... mvh /B |
|
|
Kid, vilken laptop har 2 comportar? Jag har inte hittat någon hitills... :-/ mvh /B |
|
|
Hej alla. Stämmer att SI-stiftet inte är använt, men förmodligen kan man komma åt dessa funktioner via seriebussen (RX/TX) i systemet. Jag ligger lite back just nu, det kan ta någon vecka till innan jag har hunnit bygga och testat. Söker oxå efter kontakten så man slipper kladda med lösa stift. Återkommer så snart jag vet mera FP |
|
|
Sådär ja,nu har jag min låda klar. Återstår bara en liten grej,en bil och en dator!!! |
|
|
Jag arbetade för ett tag sedan på ett företag som tillverkade diagnostester för BMW mm. Då kom alla diagnoskontakter i kartonger med 50-100st varje gång, jag la märke till att kartongerna var tejpade med texten "BMW orginal", BMW borde alltså kunna fixa en kontakt. Själv fixade jag naturligtvis så att jag har en. MVH /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Kan vi inte gå ihop och köpa en låda av samma firma då??? Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
Om någon tar på sig administrationen att skaffa dom så är jag intresserad av två st diagnoskontaktlock! Per L |
|
|
Jag är oxå intresserad av kontakt till diagnosuttaget, eller ev. endast ett beg. lock som kan användas till nöds. Har just analyserat uttaget i bilen, ingen som helst märkning som kan härledas till någon kontakttillverkare, verkar vara BMW-special. FP |
|
|
Ev. beställning hakar jag bums på! Jag har fått ihop ett interface, bara kablaget kvar, om det funkar bra kan jag få ett mönsterkort gjort så det går att pilla ihop en sats för de som kan vara intresserade... mvh /B |
|
Kid |
Jag är med! till hundra procent om inte totalpriset för rubbet överstiger en 500 lapp. kontakt, kablage och mjukvara. maja.kvist@telia.com är min mailadress. /Kid and his aimee BMW 540iA - 93 BMW 318i - 85 Länk |
|
Jaha Andy, vem handlade ni locken ifrån??? Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
Det var företaget som vi var underleverantör till som skickade dom till oss och vi monterade och byggde kommunikationselektroniken, och som jag har förstått rätt så var det från BMW som dom inhandlades direkt från, det stod ju "BMW orginal" på packtejpen! Enklaste är det nog att kolla på närmaste BMW-återförsäljare. Det blir nog mkt bättre pris om ni går ihop och köper flera, styckvis är dom nog inte billiga, men ring o kolla priset. Annars kan ni höra av er igen så ska jag se vad jag kan göra. /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Någon som testat ännu?? Har tyvärr inte någon BMW för tillfället. Har en låda klar om någon har bil och dator och vill testa. (Göteborg) |
|
|
Finns det ingen som testat? MVH /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Jag har allt färdigbyggt, skall försöka hitta en laptop med två com-portar bara. Annars får jag väl rigga en vanlig dator i garaget.. Återkommer med resultatet. FP |
|
joakim_e |
Folke, hur går det?? // Joakim |
|
Varför måste laptopen ha 2 comportar??? Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
Ja det undrar jag oxå. Men konstruktionen är nu en gång sådan på det här interfacet. En teori är att signalerna i bilen inte är "äkta" RS-232" med +/- nivåer. Inga problem isf med en enkel nivåomvandlare, har redan sådan att testa med. Vill gärna prova dock med "original" upplägget och dess programvara. Är oxå osäker på hur det funkar på E39, konceptet är ju framtaget för E34, men troligen funkar det.Har sökt "upphovsmannen" i Tyskland, han svarar dock ej på mail. F-n jag har ju skrotat en del gamla släpbara datorer, de nya har endast en comport. Jag får rigga en vanlig dator, skall försöka till helgen tänkte jag. Ingen annan som vågat ännu??? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.