|
Sida 16 av 111
|
|
|---|---|
|
K och L används i OBD-II sammanhang (ett helt annat protokoll) medan RXD/TXD är diagnosdata. Det man gör i interface som dessa är inget annat än att omvandla bilens TTL-nivå (0V låg eller 5-12V hög) till PC-världens RS-232 plus 5-15V resp minus 5-15V, detta görs i MAX232-kretsen som ingår i alla interface. Övriga kretsar och komponenter är t.ex buffertkretsar osv. I senare Carsoft interface ingår dessutom en liten enchipsprocessor, oftast Intel eller Atmel, med inbyggd programvara. Utan denna typ av interface får man nog inget resultat med t.ex CS6.xx FP |
|
|
Kanske Att protokollet är "helt" annorlunda men elektriskt verkar det rätt likt... Pin 20 i BMW har dubbelriktad kommunikation medans pinne 15 endast kan ta emot data. Jag har fått igång mitt interface idag det var min MAX232 som var trasig. ännu så har jag bara fått "car scanner" men jag har visst hopp om carsoft ännu då bilen verkar få rätt info. (det klickar till i ABS styrenheten när man kontaktar den, på samma sätt som med car Scanner) men carsoft läser inte in svaren från bilen. Hälsningar Lars |
|
|
OK. Fast i alla ritningar osv som jag sett hittills så är p15 benämnd RXD och p20 TXD i den 20-poliga pluggen. Utöver dessa så används p16 (+12V kl15) och p19 (jord) på interfacekablarna, och det är också dessa sistnämnda som byglas till RXD och TXD när man sätter tillbaka locket över kontakten. I OBD-II kontakten kör man på K och L line (pin 7 resp 15) samt plus och jord, protokollet ISO 9141 avviker helt från vanlig seriell data, man skickar en liten burst (initiering) först på ena linan och därefter kommer data i form av paket ut på den andra (lite kortfattat). Man kan följa dataflöde osv på lysdioderna på interfacet, det ser helt annorlunda ut än vanligt seriellt dataflöde. Jag har inte grävt så djupt i kommunikationen i diagnosutaget, men personligen skulle jag vara försiktig med vad jag kopplar in eller rättare sagt, vad jag proggar in på RX/TX linorna. Jag har förstått att man ev. kan skapa permanenta i bl.a kombiinstrumentet om man är oförsiktig eller har otur. Vem vet vad man kan "åstadkomma" i motorstyrning och annat? FP |
|
|
Hej , Det är precis så som du beskriver det som RXD(L) och TXD(K) better sig. Först kommer en skur på RXD och sedan sker all kommunikation på TXD. RXD styrs med hjälp av DTR(i serieporten) i car scanner. RXD och TXD i serie porten är båda kopplade till TXD. vad jag vet så sitter det inget eeprom i motorstyrenheten som man skulle kunna förstöra. I kombit sitter det et 93c56 (kodpluggen) och det går säkert att programera om genom diagnosuttaget men jag är inte speciellt orolig för det efter som jag har programmerat om den redan då jag skulle få mitt m5 instrument att fungera. hälsningar Lars |
|
|
Jag försökte hitta nån förklaring till vad K och L betyder i sammanhanget, utan framgång. Vet inte varför man säger K och L line om RXD oxh TXD, de kanske är dubbelriktade, möjligen bara på senare modeller? I många interface ser man iaf tydligt hur de är enkelriktat kopplade, såsom just RXD och TXD betyder. K och L i OBD-II sammanhang är dubbelriktade, L-line används inte i vissa sammanhang och utrustningar. Jag tror inte det var just korrupt program i eeprom osv utan helt enkelt nåt som gick sönder i instrumentet när man anslöt och experimenterade med CS och/eller motsvarande program. FP |
|
|
Lars Jag har liknande problem som du. Jag har china-if och CS6.5 . Jag kan läsa livedata,ljusmodulen och styra fönterhissarna, men jag kan inte läsa felmeddelanden i "modulerna" (modules does not respond). Det verkar inte spela någom roll om jag använder 20-poliga kontakten eller ODB-kontakten. Jag har kopplat om ODB-kontakten som seyaa beskrev,utan någon skillnad. Min ODB-kontakt i bilen har ju faktiskt bara 4 kablar anslutna,såvitt jag kan se så har alla 4 koppling till interfacet. Olja! Har du alla funtioner? I såna fall vad kan vara skillnaden för oss tro? Någon annan som har alla funktioner? Verkar finnas många kloka huvuden här ,hoppas vi kan hjälpas åt att finna lösningen. Mvh Janne |
|
|
Här finns lite info om K och L lina: Länk Protokollet som används i e34/e32 heter KW71 Lars |
|
|
Jepp, jag skummade igenom denna sida bland många andra härom dagen när jag försökte hitta vad K och L står för osv. Såg "Key Word" här nu, skulle vara "K" då kanske? Denna kommunikation är ju en standard för just OBD-II som normalt innebär miljörelaterad diagnos och i fallet med VAG även en hel del annan diagnos och även programmering liknande det som man normalt kör i den 20-poliga pluggen på BMW (och i den 16-poliga OBD-pluggen på senare årsmodeller). Dubbelriktad kommunikation som denna med c:a 5bps initiering och 10,4 kbs data ut på en och samma lina påminner lite om I2C-bussar och liknande kommunikation på "enkeltrådiga" bussar. Interfacen för denna buss innehåller ju en "tolkare" med inbyggd omvandlare för RS-232 ut mot PC:n osv, (ELM och diverse liknande kretsar) Frågan kvarstår dock om RXD/TXD i t.ex det 20-poliga uttaget kan kallas K och L line, vilket jag har lite svårt att köpa. Interfacen här (för CS och dylika program) har ju oftast en krets ur MAX232-familjen som bara flyttar om nivån från TTL till RS-232 osv. FP |
|
|
Tja, att kalla för k och L lina är väl kanske inte rätt men det är i varje fall inte standard seriell kommunikation med en tx lina och en rx lina. Car scanner använder DTR(DATA TERMiNAL READY) för 5bps initieringen på pinne 15. Carsoft 6.1 gör inte på samma sätt utan verkar skicka allt på tx i datorn initiering + övrig kommunikation. Lars |
|
|
Har för mig att CS kör enkelriktat i sina interface på dignosterminalerna. Angående OBD-II så kan man säkert förutom speciell krets (enchippare) säkert köra med typ mjukvaruinterface och t.ex DTR för initiering. På Länk finns en massa samlad info om diagnos och felkoder osv. FP |
|
|
Jan: Jag hade också lite strul med en del funktioner. Problemen försvann när jag uppgraderade med den senste servicepacken från Carsofts hemsida. Iaf verkar det allt att fungera med CS och min 523 -00. Det återstår bara att testa på min 735 också. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Hittade en site med en massa nyttig information om DS2 protokollet för bmw>95. Länk |
|
|
Tack för tipset Johan Tyvärr vart det ingen förbättring. Mvh Janne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gjorde en test med originalkablaget/interface från Carsoft och USB/serieadapter. (har bara OBD uttag på min bil.) Fick bara kontakt med LCM och Serviceresetdelen ingen kontakt med diagnosfunktionerna (carsoft har gjort en förbjuden prg avslutas) Livedatan svarade att det var kablagefel ingen kontakt etc. Så antingen måste man testa icke originalkablaget eller så är det USB adaptern som spökar men den borde funka då en del av kommunikationen fungerar. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag kan inte installera service pack på min dator där jag har cs 6.5 nån med samma problem? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
USB -adapter funkar inte ihop med Carsoftinterface, så nu måste jag leta gammal laptop. vanlig PC med serieport helt OK. hede_power. har du ett ryss carsoft 6,5 så funkar det inte att uppgradera enligt uppgift med vissa patcher. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, Här kommer en liten rapport om mitt interface: Igår så hade vi BMW träff i göteborg och jag tog med interfacet och provade på diverse bilar. 525i touring -92: bmw car Scan 1.0: kan läsa och släcka motorfelkoder bmw carscan 4.2: kan koppla upp mig men inte läsa felkoder eller släcka dem i demo versionen som jag har. Carsoft 6.1 : inget svar från någon nod bmwscanner123: ingen funktion alls 750i -89 bmw car Scan 1.0: får felmedelande "unknown protocoll" bmw carscan 4.2: kan koppla upp mig men inte läsa felkoder eller släcka dem i demo versionen som jag har. Carsoft 6.1 : inget svar från någon nod bmwscanner123: ingen funktion alls 328Ci E46 -99(?) bmw car Scan 1.0: ingen funktion alls bmw carscan 4.2: ingen funktion alls Carsoft 6.1 : många noder svara dock inte motorstyrenheten, kan läsa LCM och miltal, och släcka felkoder bmwscanner123: ingen funktion alls BMW Z3 Roadster 2.8L -99: bmw car Scan 1.0: ingen funktion alls bmw carscan 4.2: ingen funktion alls Carsoft 6.1 : några noder svara dock inte motorstyrenheten kan släcka felkoder bmwscanner123: ingen funktion alls 750ia -96: bmw car Scan 1.0: ingen funktion alls bmw carscan 4.2: ingen funktion alls Carsoft 6.1 : många noder svara dock inte motorstyrenheten, kan läsa LCM och miltal, och släcka felkoder (Det var extremt många felkoder på denna bil satta) bmwscanner123: ingen funktion alls BMW 750iA -95 bmw car Scan 1.0: ingen funktion alls bmw carscan 4.2: ingen funktion alls Carsoft 6.1 : endast några få noder svara dock inte motorstyrenheten, kan inte LCM och miltal, inga felkoder satta så jag kunde inte kolla om jag kunde släcka felkoder(även BMW skulle enligt uppgift haft svårt att koppla upp sig mot denna bil) bmwscanner123: ingen funktion alls E36 316 -?? bmw car Scan 1.0: kan läsa och släcka motorfelkoder, dock fick jag inte ut vad koderna betydde (18, resp 70) bmw carscan 4.2: kan koppla upp mig men inte läsa felkoder eller släcka dem i demo versionen som jag har. Carsoft 6.1 : inget svar från någon nod bmwscanner123: ingen funktion alls Detta var med det interface jag beskrivit tidigare dock utan den extra dioden. Interfacet fungerade alltså med långt fler bilar än jag trodde. |
|
|
hallå hasso jag lyckades installera carsoft 6.5 + senaste uppdateringen alltså version 6.5.06. plus att jag lade in carsoft 6.5 på svenska. tack ändå! |
|
|
Är det någon som vet om CS fungerar med "USB-Version Allround-Interface" som man hittar på Länk ? |
|
|
hej någon som vet var man kan köpa en kabel interface till en e39 -00 523i och var jag hittar prog för detta, är det någon här så köper jag det gladeligen Joakim E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.