|
Sida 15 av 111
|
|
|---|---|
seyaa |
ok var hittar man den 20 poliga i en e46:a. är det jag som e blind? /jonas |
|
Hej! Nu har även jag hunnit testa mitt interface tillsammans med CS6.1 och 6.5. Får ej CS 6.1 att funka alls men 6.5 funkar så tillvida att livedata och DDE modulen svarar, i övrigt "Module does not respond". Har hittat inlägg om detta som bekräftar att äldre bilar med 20-pol kontakten fungerar bättre än OBD-II kontakten som jag bara har i min kärra. Detta ska ha något att göra med att pin 8 i OBD-II kontakten ej är ansluten i interfacet, mer info än så eller om man kan koppla in den själv har jag inte hittat...ska undersöka interfacekopplingen närmare, samt leta vidare. / Micke |
|
seyaa |
har nu mejlat dom jag köpte min kabel ifrån för att se om dom har något svar. väntar med spänning. mixmaster_atv jag får fram samma sak som du. kan även läsa av e46 coding men ej ändra. |
|
Hittade följande på rysk sajt ang. inkoppling av carsoft 6.1 interface på OBDII kontakten: 1. BMW Carsoft 6.1 Service Pack 2, Service Pack 4. db9 (Female) (Ìàìà) 5 - GROUND ( under hood diag. pin_19; underdash OBD-II pin_4,5 ) 6 - Vcc (+ 12 volt) ( under hood diag. pin_14, underdash OBD-II pin_16 ) 9 - Ê-line ( under hood diag. pin_20; underdash OBD-II pin_7 ) 8 - L-line ( under hood diag. pin_15; underdash OBD-II pin_15 ) 7 - Double Ê-line (âòîðàÿ "K") (under hood diag.contact 17, OBD-II pin_7 ) 1 - ReSet "Oil Service" è "Inspection" (under hood diag.contact 7, OBD-II pin_8 ) Pins 7 and 9 from db9 are interchangable Kollade på min WDS, kopplingsschema för OBDII kontakten och enligt denna är pin_15 inte aktiv, däremot finns något som heter F_TD på pin 9. Så här ser det ut enligt WDS:en: 1 - +12V 4 - Jord 5 - jord 7 - D_TXD2 8 - D_TXD1 9 - F_TD 16 +12V / Micke |
|
seyaa |
fick det här svaret: Hello, Yes the new cables have this Pin8 also which is a second K line on some of the cars. If you have the old one w/o Pin8 you can give a not to cindy and you will get a replacement cable in next order. Alternatively you can also extend Pin3 of the DB15 connector to Pin8 yourself (this wire is cutted inside the connector at the cable end) The Pin for Pin 8 you can take Pin15 out and put there, since this one is not used anymore. |
|
Jaha, jag kom fram till något liknande när jag studerade WDS:en, att pin8 ska det vara istället för 15 (då det saknas kontakt på pin 15 i bilen). Jag testade att flytta stiftet från 15 till 8 men använde samma kabel och fick då en till modul att svara (ZKE/ZVM). Ska testa med den andra kabeln som kommer från pin3 på DB15 kontakten...spännande! / Micke |
|
|
Alright! CS 6.5 funkar nu med Kinainterfacet. Jag kopplade enligt de instruktioner du fått i mailet och nu svarar alla de moduler som bör svara, samt att jag kan läsa serviceinfo och mätarställning från LCM:en...en liten kul grej är ju att styra elhissarna och vindrutetorkaren via datorn (ganska oanvändbar dock!) Frågan är nu bara vad man ska göra med de som jag tycker väldigt knapphändiga beskrivningarna över fel i modulerna som CS hittar??? men det kan ju vara bra att ha om något allvarligare händer nångång...kul var det i alla fall att få igång det hela! Nån som har något annat bra tips på vad man nu kan använda CS till förutom det ovanstående!? / Micke |
|
|
Tjena Micke. Roligt att höra att du fått igång det, jag är otroligt nyfiken på detta. Du skrev kina interface, är det IF från ...Länk du menar ? Jag köpte själv program och interface från penoren(Elmscan) men det funkar ej att läsa ut felkoder av någon märklig anledning + rättså buggigt. Carsoft verkar ha mycket mer möjligheter att felsöka vilket inte är så konstigt då de lyckats kommunicera över K-line. Hur som helst, jag undrar om du skulle kunna maila din CS 6.5 version ? Du skrev även om andra BMW program/system, kan du maila dem med ? Kliar i fingrarna... Mvh //Sibbe Länk |
|
|
Vad för nummer har den crack som ni användar (den från den ryska web-siten)? Jag har laddat ned 6.5, men har lite problem med att finna rett crack. Blir tokig av alle dom nummer på rar-filarna. mixmaster_atv: Har du testat mot andra bilar med dom nya stift-kobblingar? Jag undrar om dom instruksjoner du har fått kun gjør interfacet brukandes till E46? Jag trenger et interface som fungerar mot flera BMW-modeller. -- "Trying is the first step towards failure" (H. Simpson) |
|
|
Tack Olja. Mvh //Sibbe Länk |
|
seyaa |
mixmaster_atv vilken av de tre färgerna svar lilla eller grön använde du till pin 8. hittade ingen kabel som satt i pin 3 nämligen /jonas |
|
Den gröna var kopplad till pin3 på min, tänk på att spegelvända kontakten då det är pin3 på hanen som gäller...tror det tom stod skrivet på min honkontakt. / Micke |
|
seyaa |
ok det är väll på odb kontakten som det är pin 3? det står 1 -8 9-16 på min. dom skickar en ny till mej men vore kul att få det att funka fram tills det man får den. /jonas |
|
Hej, är det någon som har en spec på protokollet som används för att kommunicera med bilen? Om man har ett interface men vill skriva ett eget program som komunicerar, felen kan programet ju "slå upp" i dxt filerna som följer med carsoft? Kanske någon som har sniffat av kommunikation på mellan carsoft och interfacet? Hälsningar Lars |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag har bara USB portar på min laptop , nån som vet om ett interface funkar med en USB /serieportsadapter ?? innan jag köper en adapter ?? tänkte testa med ett CS originalinterface om jag får låna ett sådant. ///MVH Hasso Länk |
|
Saxat från "Readme" filen från CS65: "Important: If your computer does not have a serial port, a PCMCIA serial card must be used. A USB to Serial adaptor is not recommended and not supported in Carsoft. A PCMCIA adaptor card is not included in Carsoft. Please refer to the installation instructions that come with your PCMCIA Card. " / Micke |
|
|
Jag kan tänka mig att readme filen i CS 6.5 stammar från original (icke crackat) program. Inte helt säkert att detta gäller för ev. crackade versioner, däremot är det ju inte ovanligt med allmänt strul när man skapar vanliga serieportar via USB-port. Jag har testat flera, en del funkar med viss utrustning, andra inte, i synnerhet med programvaror för radio och mätinstrument mm. Förr om åren använde Carsoft (original) ett interface inkl. dongle i form av PCMCIA-kort, möjligt att man har andra sätt nu. FP |
|
|
Hasso: Den här fungerar för mig iaf Länk Precis som Folke skriver kan vissa adaptrar strula. Ovannämnda kör vi med på jobbet till vår mätutrustning. Fabriken hävdade länge och envist (Tyskar) att endast PCMCIA-adaptrar fungerade. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Denna adapter har jag också, säljs även av Elfa m.fl. Jag har också bra erfarenhet av denna, däremot har jag enkla och dubbla från Belkin som inte funkar utan med viss extern utrustning. FP |
|
|
Hej, Jag har nu byggt detta interface Länk Jag hittade även en modifiering där det hävdas att man ska koppla bort pinne 4(DTR) från serieporten och sätta en diod mellan pinne 12 och 8 på 7407 med katod sidan mot pinne 8 med denna modifiering ska även interfacet fungera med carsoft 6.1. Jag har inte lyckats att få detta att fungera därför undrar jag om någon har lyckats att få detta interface att fungera? I bilen (e34) så är pinne 15 märkt RXD och pinne 20 TXD, Detta måste vara en sanning med modikation för pinne 20 är väl K-linan (med dubbelriktad kommunikation) och pinne 15 L-linan som är någon form av synk signal från interfacet(?). Med ovanstående modifikation så borde K och L linan spruta ut samma information, men isåfall så borde dioden vändas på då bussen ligger hög i normalfallet och jordas under kommunikationen. Jag har även fått tag på senare versioner av car scanner (4.11) som ska klara mer än freeware versionen. Hälsningar Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.