|
Sida 11 av 111
|
|
|---|---|
|
Du får gärna maila över dokumenten. Obs åter igen att OBD/OBD-II och Carsoft är vitt skiljda saker. FP |
|
|
Jag får inte igång denna verision. Jag kör XP och det står att det har stött på ett problem och måste avslutas , Någon som har ett bra svar ??? Folke: ska kolla vilka dokument det är och maila dem. |
|
Buller |
Hejsan Shadow! Jag har samma problem, men tror det beror på att jag inte har koplad någon sladd mellan bilen och datorn. Jag har även kollad på ett program från scantool.net, men det verkar inte alls lika bra. Undra om kan maile lite dokument till mig också, skulle bli väldans tacksam. Mvh Buller En gång BMW alltid BMW |
|
Shadow: Är det Carsoft du inte får igång? Buller: Scantool är ett OBD.II program eller hur? Carsoft är nåt annat, de har olika interface och gör helt olika saker i bilen. FP |
|
Buller |
Folke: Det är troligen korrekt, jag menar bara att ha set ett interface nogonstans som passade till Scantool. OK, det är begränsad vad man begära av ett gratisprogram, men annars har dom samma egenskap att återställa olika fel och koder. Sedan är det ju en fråga hur mycket det kan. Jag sklulle ju fordra att få igång Carsoft och helst 5.8 jag åven 3.4 men det skall vara ganska så mycket mer i 5.8. Hoppas vi kan få ett mail från Shadow. Buller En gång BMW alltid BMW |
|
Grejen är att OBD-II med tillhörande program, gratis eller inte är en funktion som "bara" relaterar till miljörelaterade saker, avgasvärden, motorstyrning, lambda, tändning, insprutning osv. Man kan avläsa felkoder, nollställa minne osv till dessa funktioner. Programvaran visar värdena i grafisk eller tabellform, med virtuella instrument osv. Alla program "kan" ungefär lika mycket, både de som är gratis och de som kostar. Interfacet och signalleringen på K och L-line i OBD-uttaget sjiljer sig helt från motsvarande i diagnosuttaget i motorn med program som Carsoft och liknande. Att köra Carsoft på ett OBD-II interface eller Scantool i diagnosuttaget leder inte nånstans. Diagnosprogram som Carsoft och liknande är betydligt mera omfattande och kör förutom ovanstående miljörelaterade system även allt övrigt i bilen, instrumentkluster, transmission, SRS, klimatanläggning mm. Dessutom skiljer både interface och faciliteter mellan Carsoft 3,4 och de nyare varianterna. Det gamla enklare interfacet var en "nödlösning" som krävde två COM-portar samtidigt medan de nyare har ett interface med processor och programvara osv. Skilj alltså noga mellan program och hårdvara för OBD-II och Carsoft eller motsvarande diagnossystem, det är två helt olika världar även om vissa funktioner sammanfaller. FP |
|
Paap Reeder |
... otrolig otur för mig att du inte är min granne... eller rättare sagt att min M70 tycker så! Är full av beundran för din kompetens i dessa frågor. MVH /// Paap R |
|
Hmmm har upptäckt en dålig grej idag ! Plockade isär interfacet idag och upptäcker att någon har stoppat i Tachopro V2.0 i enheten !! Detta funkar misstänker jag inte med Carsoft. Har kollat lite på internet och det ska funka med OBDII men vet inte så mycket mera just nu. Kollade även på de ritningar som var med och det var samma som på länken till progget tyvärr ! Så det är kanske därför det inte funkar tillsammmans med carsoft men det komunicerar med det och börjar söka men sedan så avslutas det tyvärr. Inte köpa grisen i säcken alltså. |
|
|
Du menar att kretsen har en lapp märkt Tachopro v2,0 ? Då lutar det ju åt en enchipsprocessor med versionsnummer osv på sitt inbyggda program. Tachopro sysslar ju bl.a med att skruva mätare (som namnet antyder) även om de skriver om sina tjänster som om det gällde att vattna blommorna... Carsoft använder också enchipsprocessor i sina interface, det finns dock olika varianter, troligen tjänstgör interfacen även som hårdvarulås för programmet. Att försöka köra OBD-II protokollet på dessa har vi ju redan avhandlat, även om det iofs finns OBD-II interface också med processorkretsar, samtidigt som det finns enkla varianter med endast ett par transistorer och optokopplare t.ex. Beror på om man flyttat in en del av protokollet osv i den anslutna PC:ns program. Säkrast är att hålla sig till en viss programvaras rekommenderade interface och inte blanda ihop olika tjänster/protokoll som t.ex Carsoft, Tachopro osv med de programvaror som kör över OBD-II uttaget. FP |
|
|
Det här låter intressant Länk Rosstech har en vettig prispolitik på sina VAG pryttlar iaf. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
En rejäl tråd att plöja igenom det här! Synd bara att det är så många döda länkar i början. Jag skulle vilja släcka airbaglampan i min 740 -93 och har efter att ha läst tråden kommit fram till att någon tidig version av carsoft (3.4?) tillsamman med ett förhållandevis simpelt interface skulle kunna fixa det. Problemet är väl bara de döda länkarna i början på tråden.. Är det någon som sitter inne med en lösning på mitt problem? //Magnus |
|
Buller |
Hej 944_Driver! Jag tror du kan använda detta interface Länk Jag har byggd interfacet, men inte hunnit testa det än. Jag skall fixa en gammal PC med 2 comportar först som kör i DOS. Återkommer nästa vecka med info om det funkar. Buller En gång BMW alltid BMW |
|
Tack för länken! Nu är det bara lite mjukvara och några komponeneter som fattas... //Magnus |
|
Buller |
Hej 944_Driver om du saknar Carsoft 3.4 kan du skicka ett mail till mig, jag kan skicka det till dig. Buller En gång BMW alltid BMW |
|
Jag har ingen framgång med installationen av version 3.4. Installationsprogrammet avbryts med ett felmeddelande (laufzietfehler 2474 tror jag det var om det betyde något) nästan direkt efter att jag svarat på frågorna om att jag verkligen vill installera. Jag har försökt på två olika antika pc med dos 6.1 och win98 i dosläge utan framgång. Har jag missat något trix för att lyckas? //Magnus |
|
Buller |
Hej Magnus! Send ett mail med ett telefonnummer jag kan nå dig på, då kan vi pratas vid i morgon. Jag har fått programmet att funka, håller just på med interfacet. Jag räknar med att kan testa det i morgon förmiddag. Buller En gång BMW alltid BMW |
|
Jag skicka ett mail till dig, hoppas vi kan lösa detta över telefon :) //Magnus |
|
|
Meddela gärna här ockdå hur det gick, vilka bilmodeller, datorer, operativsystem osv som det funkar på. FP |
|
|
Yes nu är man lycklig cs 6.1 upp and running,blir nog inget sova inatt.Har bara hunnit med o släckt airbagen än så länge samt kört en liten scanning på storbumsen:) Mvh/Micke |
|
|
Hej, kan du förklara vad CS 6.1 är och gör ? Mvh //Sibbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.