|
Sida 109 av 111
|
|
|---|---|
|
Hej! Har *äntligen* något vettigt att tillföra. Jag startade från noll - dvs, utan några kunskaper om vilka program som gäller för BMW eller hur de fungerar. Först beställde jag ett kit via eBay för Inpa/Edidbas/NcsExpert -- utan att veta riktigt vad förkortningarna är för något. Av någon anledning fick jag för mig att jag behövde Carsoft till detta, men fick aldrig igång det. Och jag tröttnade, la kablarna helt på hyllan med tanken att "har inte tid med trasslande skit" :) Det visade sig bero på att kablarna för INPA är annorlunda än för Carsoft. Carsoft är ett generellt program, som ska fungera på alla möjliga bilmärken, och det behöver en "adapterdosa" med några lysdioder på för att kunna fungera. Jag saknade adapterdosan, eftersom jag köpt en kabel för INPA. Inpa/Edidbas/NcsExpert är BMW:s egna, interna program för diagnos av bilar upp till typ E90 tror jag. Det behöver INTE en adpater emellan, det talar direkt med bilens KKL-system. Mitt råd är att glömma Carsoft. INPA är mycket bättre eftersom det är helt anpassat för BMW. It's the real deal. Här finns en bra instruktion hur man installerar det: Länk Jag fick igång mitt på en gång - klockrent och lätt att hantera! Mer info: Länk |
|
|
Ediabas/Inpa är ett "internt" program, ursprungligen framtaget föe utbildning osv inom BMW. Lite farligt att busa på med om man inte vet och förstår alla funktioner, inte så speciellt användarvänligt, men kan "allt". Interface behövs alltid, för all kommunikation mellan bil och PC. I fallet med Ediabas är elektroniken inbyggd i OBD-kontakten, men måpnga tror att där inte sitter något. Carsoft har en annorlunda form av interface, men den hade iofs också kunnat sitta inbyggd i kontakten... FP |
|
| Vart har du köpt din Inpa/Edidbas/NcsExpert ?? | |
|
På ebay från Kina, det finns många och inte kostar de mycket, kring 200 har jag för mig för sladd plus en liten CD med program. Mitt paket fungerar för alla BMW upp till E90. Nyare modeller använder nyare program, jag tror de heter "ISTA" bl.a. Så här hänger programmen ihop: ediabas - elektronisch diagnostik, basis (den modul som sköter den egentliga kommunikationen med bilen, saknar grafiskt gränssnitt - syns inte på skärmen) INPA - Interpreter Prüfung Anlage (program för att lista status för alla bilens ECU:er i realtid, lista felkoder och släcka felkoder. INPA anropar ediabas för att göra alla anrop till bilens datorer - det s.k. API:et. INPA kan visa väldigt detaljerad diagnostik, men kan i princip inte ändra något alls i bilen och är därför tämligen idiotsäkert att experimentera med (mao fungerar det för mig :) NCSExpert - program för att koda in nya ECUer, programmera om ECUer i bilen. Detta program är riskabelt, farligt att experimentera med om man inte vet vad man håller på med. I värsta fall kan man göra bilen obrukbar. ECU betyder "Electronic Control Unit" i BMWs värld. En ECU är detsamma som en liten dator. Det finns flera ECUer i bilen, var och en med mycket begränsade uppgifter. T ex finns en ECU som kallas "DME" (Digital Motor Elektronik - den ECU som är motororstyrningen), en som sköter ABS, en som sköter färddatorn, en som sköter Webasto, etc etc. Alla dessa ECUer sitter hopkopplade i en ring som mynnar i anslutningen i motorrummet eller under instrumentbrädan, där man pluggar i sladden. |
|
| Hej, har försökt hitta någonstans vad felkoder från carsoft 6.5 står för men hittar ej. Söker i programmet men det hittar inte etc. Pirat. Har googlat utan större resultat. Var kan jag hitta dessa? Tacksam för svar, vill få liv i pärlan. | |
| Hej, har försökt hitta någonstans vad felkoder från carsoft 6.5 står för men hittar ej. Söker i programmet men det hittar inte etc. Pirat. Har googlat utan större resultat. Var kan jag hitta dessa? Tacksam för svar, vill få liv i pärlan. | |
|
här kanske: Länk , vilka felkoder har du fått? FAF |
|
|
Jag har fått DME/DDE kod 8, 83, 202 och 203 ABS/ASC 38 INST.CLUSTER BF, 8D, 8F, C7 EGS 42, 153 och 155 samt LCM/CCM 3, 23 och 40 Söker men finner inte. |
|
|
Det mesta skrivs i klartext i programmet. Provat att köra både individuell test på de olika modulerna och total test? Det skiljer lite i svaren på ev. felkoder beroende på vilken test du kör. Några buggar finns, kan ge felindikering på system som inte finns i bilen osv. Prova alltid att reseta alla fel och kör en sväng, kolla vad som återkommer. Ofta kör man omkring med gamla felkoder som aldrig är raderade, trots att felen är borta sedan länge. FP |
|
| Hittade en massa intressant läsning :) tusen tack FAF | |
|
Dock hittade jag inget på EGS och LCM/CCM. |
|
|
Har någon bugg i programmet, får koderna men ingen tesxt eller förklaring. Ska kolla med någon som har mer koll på datorer och dessa program ha ha :) ska prova nolla felkoderna och se om de dyker upp igen |
|
| Kolla på nätet efter Carsoft 6.5 SP1, denna uppdatering vill jag minnas löste både vissa uppkopplingsproblem och gjorde att jag fick textförklaringar. | |
|
Ok, tusen tack :) ska se vad jag hittar :) |
|
|
har du raderat och all dessa felkoder kommer tillbaka? FAF |
|
| Har inte läst av den senaste, ska koppla upp bilen i helgen igen. Men en nöjd innehavare av ett stycka BMW E39 :) Bilen går som en klocka, besiktigad UA! Yes!! bara att njuta :) tusen tack för alla tips :) | |
|
Försöker i den här tråden med mitt problem; Jag har en kabel från ebay som ska klara d-can och k-line. Har använt den en hel del till min e46a med DIS och INPA samt även lite ncs-expert. Funkar prima. Denna kabel ska ju även fixa nyare bilar med d-can såsom min e61 LCI. Men hur jag än försöker lyckas jag inte komma åt alla moduler. Med DIS kan jag komma åt alla moduler utom DDE, växellådan och modulen till växelspaken. I DIS får jag felkoder 200.19 och/eller 200.16. Någon som har en hint var jag ska börja leta? Har googlat som en tok och det finns ju så många versioner och uppdateringar på dessa program att man blir helt snurrig! |
|
|
Har ett kinainterface för carsoft och version 6.5.06 av själva mjukvaran. Hittar en del moduler i tjejens E36 via den runda kontakten. Klarar ivartfall att nolla airbagen och resetta serviceindikatorn. Hade även en likadan kabel tidigare till min gamla 328 och 528 som jag tappat bort, så jag har ivartfall provkört program osv förut. Nu har jag köpt mig en 525 -02 och den har inte den runda kontakten i motorrummet utan bara uttaget vid vänster knä i bilen. Men det enda jag kan göra med den bilen är att läsa/nolla felkoder på "motorn". Hade en misständning i minnet, men i övrigt kan den inte kommunicera med en ända modul i bilen. Har läst på lite och det verkar som att på de bilar med både rund kontakt och rektangular inne i bilen kan man bara få alla moduler att svar från den runda kontakten. Men min bil är tillverkad i september -02 så den har som sagt bara en kontakt inne, så det ärkonstigt att jag endast får kontakt med motormodulen. Folke t ex, någon kommentar? |
|
|
Den variant som du kör är den senaste av de crackade från CS, och den är rätt gammal idag. Det finns en original lightversion som har kommit ner ordentligt i pris osv, fördelen är att man får support och dokumentation från CS med denna. Runt -00/-01 när man hade dubbla uttag fanns samma anslutningar, tex L och K-line i båda uttagen parallellt och så länge adapterabaget är rätt kopplat så skall allt funka. Osäker på hur det är sedan man tog bort runda uttaget. FP |
|
|
Ok, hittade vad jag sökte. Länk Tydligen är jag tvungen att klippa en kabel i kontakten och bygla istället, gäller nyare E39 ivartfall. Har gjort enligt instruktionen nu och klippt kabeln som satt originalmonterad på pinne 8 och byglat pinne 7-8 istället. Får prova imorgon om det fungerar, men det verkar logiskt tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.