|
Sida 107 av 111
|
|
|---|---|
| Ja carsoft kan ju funka, men funkar det med min e61 lci? Annars kan jag tänka mig inpa ediabas osv. Vill ju kunna göra så mkt som möjligt men primärt vill jag mest kolla felkoder osv. | |
|
Wheelie82! Skit i carsoft...Inget för din bil eftersom du har E61 så satsa på GT1,DIS,SSS,PROGMAN. Vill du ha lite bilder/screenshots på prg så eposta till mig på sebbe76@msn.com *GT1,DIS,PROGMAN* diagnostisera felkoder,programmera,koda m.m Why pay dealer prices when you can do this yourself. Full programmering av bilens funktioner: *Läsa/Återställafelkoder * Service Lätt/Återställning *Återställa/släcka årlig inspektion *Återställa/rensa/släcka Air bag koder *Återställa/rensa-koder * Applicera/ Firmware och programvaruppdateringar till din BMW * ABS hjulhastighetssensor kontroll *Diagnostik i real-tid /Data Display * Full diagnostik * Live data Kontroll * Skapande av testplaner för reparationer / uppgraderingar / uppdateringar * EWS DMW Synkronisering * Läsa / rensa / Återställa Felkoder och fel * Programmering av fordonets funktioner *Kodning av fordonsfunktioner *Övervaknings information *Testa/anpassa nyckelminne * Nyckel Matchining och fjärrkontroll programmering *Car Memory Setup Features *Reseta adaptioner *Enskilda värden *Justering,aktivering * Återställning av SMG / SSG funktioner + Många fler funktioner Kanon bra prg som BMW verkstäderna själva tidigare använde,innan dom gick över till det helt suveräna BMW ISTA P,ISTA D,ICOM,ISIS --------------------------------------------- * BMW 1 Series E87 * BMW 3 Series E46 & E83, E90 * BMW 5 Series E39, E60 & E61 *BMW 6 Series E63, E64 * BMW 7 Series E38, E65 & E66 * BMW 8 Series E52 * BMW X5 Series E53 & E83 *BMW Z Models E85 & E52 * Mini R50, R52 & R53 * Other BMW Models |
|
|
Andra prg som medföljer är INPA/EDIABAS , NCS EXPERT,NAVCODER,TIS V8 [complete factory manual,repair,service workshop DVD (BMW Verkstadshandbok),NCS EXPERT,NCS PLANT,WINKFP Editor NCS EXPERT,DIAGHEAD,BMW STANDARD TOOLS,EDIABAS TOOLSET 32 Googlade fram lite information om de olika prg och dess funktioner BMW GT1,DIS,PROGMAN INPA package: BMW Inpa including Ediabas BMW Inpa is a diagnostic tool to diagnose fault codes and to read out real time running data and measurements. Inpa will give you the facility of interrogating all of your vehicle ECU modules and displaying any stored fault codes to enable you to accurately pin point running issues and failed sensors and components on your vehicle. Inpa will also enable you to effortlessly clear any stored fault codes. Bmw Inpa will also read real time running data and display in the form of a bar graph engine measurements such as Air Flow (MAF) sensor readings, Air Temperature, Coolant Temperature, Boost (Turbo) MAP readings, fuel injection pressures etc. On some Bmw Diesel Models, Inpa will also provide a smooth running test, which displays the injection rate from the injectors and will identify any injector which is over / under fuelling and might be in need of replacement. In addition BMW Inpa will also enable the operator to carry out some electrical activation checks, such as checking heater and cooling fan speed, operation of aux coolant heater, electric windows, wipers etc. Inpa/Ediabas is compatible with BMW Models manufactured after 1996. These include, E87, E46, E60, E65, E85, E83, E53, E90, E31, E34, E36, E38, E52, E39, X3, X5 BMW Inpa will read out Ecu Modules for DDE (Digital Diesel Electronics), Engine, Transmission, Chassis, Body & Communications System. The main differences between BMW GT1 and BMW DIS are that programming functions such as detailed coding of BMW electronic modules are carried out by the seperate BMW Progman program, whilst previously they were all integrated into the older BMW GT1. BMW DIS offers much more flexibility than third party products, such as BMW Carsoft and even INPA. Diagnostic functions are much improved and are read in greater depth allowing diagnosis to proceed much further and in better detail than other products. In addition to factory level diagnostics, BMW DIS allows the operator to access and complete dealer level servicing functions, and allows elements such as adaption settings to be reset ( including MAF sensor adaption) as well as DME and Auto Gearbox parameters. Diagnostic error codes are linked directly to TIS, where the operator is given a step by step guide to locating the faulty component(s) through a flow chart of tests. BMW DIS also allows the coding of injectors on diesel models. This enables the user to replace injectors outside of the BMW dealer network and then simply enter the 6 digit code of the new injector by using BMW DIS. BMW DIS will connect to all BMW Models manufactured between 1996 and 2008, it is also compatible with MINI Models manufactured by BMW between 2001 - 2008, and includes full diagnostic compatability with Mini R50 / R52 / R53 and R55, R56 and R57 chassis. BMW DIS will read and diagnose DDE Modules, ABS / Traction Control Modules, Air Conditioning Control Units, On Board Computer / Information display (dashboard), Light Check Control Modules, ZKV / ZKM Module, EGS Auto Gearbox Control System, EWS (Immobiliser) control unit, Park Distance Control (PDC) Functions and CVM Roof functions on soft top models. It will also allow comfort and key programmable functions to be activated or changed, such as enable / disable of DLR or pathway lighting and Auto Window Close, Alarm Acknowledgement, and automatic lock above 'x' mph The software will also allow the usual dealer level service interval resets, and will also display actual running data from some compatible vehicles manufactured after 1996. BMW Progman SSS is the Software service station program which allows full programming and coding of BMW / Mini modules. This allows coding of replacement modules such as after replacing instrument clusters or immobilisers. On some models of vehicles, BMW Progman will also allow the changing of special user functions such as selective locking and synchronisation of Immobiliser and ECU DDE Modules on Diesel vehicles where they are required. his package also includes BMW TIS V8, which gives a complete breakdown of all of the parts used on the various BMW Models, complete with exploded diagrams showing where each part is fitted, and giving the original BMW part number, which makes ordering spare parts from the dealer a breeze. BMW TIS V8, is extremely comprehensive, detailing all parts right down to fixings such as nuts, bolts, screws and even plastic rivets which hold together the vehicle trim! BMW Inpa allows you to fully diagnose most popular 1998 - 2006 models, as well as reading live data from the many onboard sensors so you can see exactly what is at fault. NCS EXPERT is a very powerful BMW dealer level program which allows you to code the immobiliser and body modules of most BMW Models. This is useful if you need to replace parts of the vehicle with either new, reconditioned or salvaged parts, and allows you to recode these replacement parts to the main identity of the ECU. NCS EXPERT also allows you to change settings within and also recode automatic gearbox systems. With the combination of BMW INPA and also NCS EXPERT you will be able to carry out most recoding and diagnostic tasks which would usually require a trip to the dealer. |
|
| 107 sidor?? 0_0 Wow! :) I min desperation att få Kina IF att läsa felkoderna med CS 6.5 på min Z3:a så har jag fipplar runt med kablarna i OBDII kontakten så nu vet jag inte hur dom ska vara kopplade "orginal" så jag vill inte koppla in den mot min E61. Är det någon som vet "pinouten" på OBDII sidan? Vilken färg till vilket stift alltså :) | |
| Googla obd pinout? Finns bra bilder bland de första träffarna | |
|
Pinout på OBD är lätt att hitta. Men färgerna just i din kabel måste du nog söka på just din leverantörs eller tillverkares datablad. Kanske någon som har exakt samma kablage kan hjälpa dig? FP |
|
| Jo nog hittar jag pinouten... Frågan var ju om någon vet vilken "färg" som ska gå till vilken pinne ^_^ | |
|
Har du nån länk till leverantören eller en bild på kablaget? Lättare att komma vidare då, bara Kinainterface leder till många produkter... FP |
|
|
När man har fått sitt interface att fungera och läst de felkoder som eventuellt finns där. Finns det då någon bra tabell där man kan se vad de olika felkoderna betyder så man inte behöver famla i mörkret efter vad som är fel? Gäller E39-01 om det skulle vara olika tabeller till olika modeller. Tack på förhand. Mvh ChristoferB |
|
| Finns det inte en tabell under hjälpen i carsoft? Jag kan minnas fel men har för mig att det ska finnas någonstans i programmet. | |
|
Carsoft brukar ge felkod plus klartext vad som är fel! Dock skall man ta felkoderna med en viss nypa salt eftersom programvaran är anpassad för amerikanska marknaden och då kan man få lite mysko felkoder som inte stämmer. Tex har jag fått upp att EGS-signalen har blivit störd/avbruten - vilket inte ens borde vara möjligt då min bil har manuell låda... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm, hade jag bara läst lite högre upp i felkodsutdraget som jag gjorde så hade jag ju sett att det stod i klartext och inte bara i hexadecimaltformat. Följande felkoder hade jag i alla fall: 202 Lambda regulating limit Bank1 Mixture limit lean 203 Lambda regulating limit Bank2 Mixture limit lean 227 lambda contol tolerance Bank 1 Deviation rich 228 lambda contol tolerance Bank 2 Deviation rich Någon som har några tips på vad man kan åtgärda för att få bort dessa eller ska jag ställa den frågan i "rätt" forumdel kanske? Mvh ChristoferB |
|
|
hade 227 och 228 ihop med 151 154(Signal After KAT Bank 1 Max Limit, 154 Signal before KAT Bank 2 Min Limit), visade sig vara tjuvluft genom vevhusdosan. Har du raderat och felen kommer tillbaks? FAF |
|
|
Inte raderat än, för mitt batteri tig slut i bilen så jag fick ingen kontakt längre :-) Har stått på laddning över natten så jag tänkte göra ett nytt försök nu så får jag se vad den säger. Mvh ChristoferB |
|
|
ez Kanske lösning på Länk från Länk som diskuteras i Länk Annars kan du väl ta en testlampa (diod+motstånd) och koppla mot b+ (obd pin 16). När du kör diagnos blinkar den som motsv. diod på interfacet. |
|
|
Hej Jag har en M5 E61 07a, vill någon vara snäll och rekommendera ett bra diagnos program och en bra länk till kabel och eventuellt program. Jag vill kunna göra det mesta dvs inte bara kolla felkoder. Tack på förhand. Mvh. Richard |
|
|
Är det verkligen ingen som har koll på detta? Jag antar att Inpa är det bästa för en m5 e61 -07? Vill någon länka till en bra kabel som man kan göra det mesta med? Mvh. Richard |
|
|
Jag har köpt hem grejjerna men det börjar inte bra så att säga. Carsoft 6.6 med Interface, kablar och en sån där liten CD-skiva. Jag har installerat enligt en instruktion jag googlade fram, där man kopierar 10 filer och ersätter i olika mappar. När jag försöker köra programmet säger ett felmeddelande att Carsof inte är komplett installerat (fast på engelska =) När jag försöker koppla in interfacet så passar inte kontakten i datorn med sladden från interfacet - båda är så att säga "honor"?! Ska försöka köpa en adapter med dubbelhanar eller ska jag satsa på en USB-adapter??? Finns det någon i Västerås som har lust att hjälpa mig? -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
| Du får nog visa en bild på hur der ser ut. | |
|
Köp Icom a/b/c med Ista d/p Har man råd att köpa en M5 som kostar en bit över 300000kr så kan man lägga 4000-4500kr på den biten så klarar man sig det är min åsikt Länk //Morgan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.