AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.538

Carsoft diagnossystem mm

Sida 106 av 111
Du har ju fått med BMW scanner 1.4 i paketet, i form av en mini-CD, onödigt att ladda hem demon då eller hur?
På denna CD bör drivrutiner osv finnas om de behövs.
Är osäker på om W7 stöds, och isf 32 eller 64 bit osv. Man kan ju starta en XP-emulator som finns i W7 eller köra VMware också i värsta fall. Leverantören borde kunna upplysa om vilket operativsystem som stöds.

FP
Kan man tycka, men på skivan var det 1.36.. :/ De verkar inte alls seriösa, knappt några instruktioner eller beskrivningar alls, och det som står står inte ens på engelska.

VMware fungerar inte att köra på home premium som jag har. Finns det andra "XP-emulator" (aldrig hört talats om) som man kan använda, och inte kräver att man är allt för data kunnig?
MT-ADAM: Jag misstänker att du fått ungefär samma halvdana uppsättning som jag fick från DX. Det hette 1.4.0, men interfacet var nog egentligen 1.3.6.
Mjukvaran var fel, boxen var fel. XP-datorn fick totalspader.

Jag har inte provat på W7. Det sägs dock fungera. Utan WM eller andra konstgrepp.

Hos DX handlade det ju om väldigt lite pengar, så istället för att bråka med kineser gick jag till en engelsk site. Instruktionen där för installation verkade vara seriös, så jag köpte en uppsättning till. Dubbla priset, men är man på G, så är man...

När de engelska grejerna väl kom, vibrerade de dock av DX. Samma logo på interfacet, samma märke på mini-CD:n, så det började känslomässigt inte särskilt bra.

Och inte funkade det heller! Fast nu hade jag åtminstone två varianter, så jag provade lite olika kombinationer. Jag försökte informera engelsmännen om att de levererat tok, men de var tysta som möss. Inget mothugg ens. Alltså ingen hjälp att hämta därifrån!

Men i deras anvisningar, som också finns på nätet, hade de åtminstone pekat ut en väsentlighet: Det är JÄTTEVIKTIGT att inte köra dator plus box utan att först ha bilen ansluten till boxen! Gör man inte så, blir det till att sedan rensa Windows' register från allt som bara andas BMW Scanner. Annars fortsätter det att bara vara tok hela tiden, hur mycket man än installerar om eller vad man annars än gör.

Till slut fick jag - den utmärkta! - BMW Scanner 1.4.0 att fungera. Det var med hjälp av DX's drivrutiner och med UK's programvara och interface.

Senare provade jag kort med DX's interface, men det ville sig inte alls. Jag antar att interfacen för 1.3.6 och 1.4.0 på något sätt skiljer sig åt och att det skulle kunna förklara varför många (?) får problem med installationen. Hårdvara och mjukvara verkar alltså inte (alltid) vara synkroniserade hos piratgängen. Varför denna röra uppstått övergår mitt förstånd.
I o f s kan det ju har varit något hårdvarufel på mitt första Kina-interface, svårt att avgöra.

Idag tycker jag mig i a f ha en rätt bra koll på vad som krävs. Som sagt, viktigt är det att efter installationen av mjukvaran först koppla ihop box+bil och sedan ansluta datorn.

/Lennart

Zn
36
Zneeky
(G21) 320xD Touring -20 [såld]
(E61) 530D Touring -08 [såld]
(E91) 335i Touring -08 [såld]
(E39) 528 Touring -98 [såld]
(E38) 740 -95 [såld]
(E36) 318 coupé -92 [såld]
Köpte mitt här: Länk

Inga problem alls med mjukvaran, installation funkade utan problem även på windows 8.
Har Windows 8 ens kommit ut?...
Eller det kanske är någon beta v typ? Nåja är ju trevligt om de funkar sen, lite bökigt me 7an så :)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

jag har 1.40 +2.10 med drivrutiner ifall nån vill ha...asså själva prg.
nya är 2.20
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

de flesta BMW relaterade prg funkar bäst till xp pro
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Köpt samma som zneeky, väntar på att de ska dimpa ner i lådan bara :-)
Zn
36
Zneeky
(G21) 320xD Touring -20 [såld]
(E61) 530D Touring -08 [såld]
(E91) 335i Touring -08 [såld]
(E39) 528 Touring -98 [såld]
(E38) 740 -95 [såld]
(E36) 318 coupé -92 [såld]
@MT-ADAM
Windows 8 Pro har precis kommit ut, men det har ju funnits "Beta" Windows 8 Release Preview länge.
Aha okej, jag trodde det kom i januari, men då blir det att kolla närmare på de :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Orkar inte läsa igenom alla 106 sidor just nu.

Har interface V6.5 kablarna. Vart får jag smidigast tag på program till detta? Antar att det är carsoft som gäller?
Är en totalt nybörjare på detta..
Haas

Ladda ner från Piratebay

Varför fortsätta att tjata om Carsoft detta gamla skräpprogram. Vill du komma igång direkt använd BMW Scanner. Jag köpte här:www.resettools.com. Kom igång på 10 minuter. Kör i W7. OBS! Sätt först i adaptern i bilen, slå till tändningen, anslut till datorn och till sist starta programmet. Kan även köra med uppgradering från PA soft. Har inte missat någon gång. Manual finns på nätet om man letar. Hur man kan ha 106 inlägg utan att lösa detta kan jag inte förstå. PS. INPA/EDIABAS, NCS, ja alla BMW standard tools fungerar i W7 om inte kör i XP-läge. (Högerklicka, välj egenskaper, komp. och kryssa för xp läge.)
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Har precis fått min BMW scanner 1.4 och installerat, verkar funka helt ok. En sak som förbryllar mej är att jag inte hittar någon motorstyrenhet. En annan fråga, det går inte att radera felkoderna i Shadow-memory för SRS.
Någon som vet varför?
commander _krill, troligen är inte pin 7 och 8 i din BMW Scanner adapter sammankopplade. Öppna adaptern och kolla. Om inte lödda ihop. Shadow koderna ligger kvar för t.ex. garanti eller för att det ska vara lättare att felsöka vid upprepade fel. Ibland går det att radera koderna, ibland försvinner de själva efter en tid. Ibland får man radera dem med INPA. Obs! BMW Scanner adaptern fungerar INTE med INPA.
commander_krill, lite mer kött på benen: Shadow koder är koder som har varit. Dessa är alltså inte aktuella nu. Ska du avläsa BMW tidigare än c:a 2001 ska du koppla en strömbrytare mellan pin och 8 istället för att lödda ihop.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Tack för tipset. Då är det inget att bry sej om med andra ord. Hur är det med Motorstyrningen då? Ska men inte kunna läsa DME för E83/N52 eller är det någon annan typ av motorstyrning?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Hej!
Jag vill komma igång med felsökning osv på mina bilar. Vad behöver jag? Har en e61 lci 2007 och en e46 2001. De usb-kablar som finns på t.ex. ebay funkar de för båda bilarna? Står ju k+d-can men har läst lite olika om det där.
Är det fördel med en ren dator för endast detta? Har en fungerande laptop med seriell port , är det att föredra eller duger det lika bra med usb?
Länka gärna nån fungerande modell så blir jag glad, ju mer man läser om detta ju fler frågetecken dyker upp tycker jag.
Mvh Johan
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Är det carsoft du tänkt införskaffa eller är det något annat?
Carsoft brukar finnas att köpa komplett på tex blocket.se med både interface och mjukvara.Länk
Dator med seriell port brukar som sagt vara att föredra.
Annars så fungerar även denna usb adapter (Aten uc-232a) bra för mig med Carsoft 6,5.
Länk

Aldrig felsökt någon e61 med carsoft endast e36, e46 och e39, men det ska ju fungera även till nyare bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.