AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.434

Carsoft diagnossystem mm

Sida 105 av 111
Folke: förmodligen är det som du säger: att kablaget är avsett för INPA. De ser helt identiska ur på utsidan i varje fall, kablarna. Och jag är ingen storpotät på bildiagnosutrustning - jag håller på att lära mig.

Du har verkligen varit otroligt guld i den här tråden Folke, det var bara otur att jag inte anade det underförstådda: att den svarta klådan saknades! :) Men det är väl bra att vi rett ut det nu, då slipper fler göra samma misstag. :)

No more Carsoft without the svarta klådan! :)

Ang. dataöverföring så användes förr två ledare, en sände data och en sände takt. Data sänds som spänningspulser, där en viss spänniing, t ex 3 - 12 volt, betraktas som en nolla och -3 till -12 volt betraktas som en etta. Precis så lär det vara från bilen, om spänningen behöver justeras så räcker väl två spolar och en järnkärna för att konvertera -- något som för dessa effekter gott och väl skulle kunna finnas inbyggt i kontakterna?

Nr jag beställde kablaget visste jag inte vad INPA är - tycker det låter som en hemorrojdsalva?

Lev väl, ha en bra dag. När jag får tiden, kablaget, svarta klådan och orken tänker jag göra något slags sammanställning: Carsoft för pappskallar eller liknande. :) Några bilder och lite text för att hjälpa andra att komma igång.
Plus 5-15V och minus 5-15V är standard RS232 alltjämt i datorvärlden, plus några handskakningssignaler. Ingen bil eller extern industriell utrustning använder dessa nivåer, det är TTL-nivå 0 eller plus 5V som gäller och då med en data och en klocksignal på två trådar (samt en gemensam jord), detta gäller nu som förr.
Man kan säga att interfacet omvandlar detta som du skriver, lite förenklat.

FP
Idag fick jag min nya uppsättning kablar, inklusive lilla svarta klådan. Hela 270 kr inklusive frakt över halva jordklotet för sladdar, svarta lådan och en liten CD med programvara. Och VIPS vad enkelt allt blev, det är fredag kväll men jag prövade som hastigast - och Carsoft verkar fungera direkt. Även tillsammans med min lilla USB/COM-konverterare.

Snacka om irrspår i mörkret - det har tagit en månad, inklusive köp av en gammal laptop och ett laptopbatteri och köp av tre olika USB/COM-adaptrar. Och det hade aldrig något med saken att göra.... problemet var ju att mitt första paket saknade svarta lådan, som är ett måste för Carsoft.

Hehe, sånt är livet... :)
Lasse fungerar den med alla usbadaptrar du köpt?
Kul å veta vilka modeller som fungerar och inte fungerar.
Jag fick lämna tillbaks två av dem, den fungerar med den första jag köpte - en adapter från Jula. Blåturkos halvgenomskinlig plast i kontakten och en siverfärgad sladd.
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Har precis fått igång på mitt carsoft 6,5 med en "Aten" USB-adapter.
Tog ut felkoder igår samt raderade några gamla.

ska smörja/byta en kontakt till bältessträckaren på förarsidan.
5 "Isolation of Seat-belt - Pretensioning System Feeder Insufficient"
fick även kod 16 "Front Sensor Feeder Right Defect" vilket man som jag förstått det inte behöver bry sig om?

Min fråga är: släcks airbaglampan när man åtgärdat felet och raderat felkoden eller måste man släcka den på något speciellt sätt i Carsoft?
isåfall, hur?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lampan slocknar när du raderar felkoden.
Har fungerande Carsoft 6.5 i Skövde. Vill någon koppla in sig så säg bara till!

Bör tilläggas att jag inte lyckats nolla SI (ska göra det med vanlig kabel) och ABS (tar bort batteriet när jag orkar).

Kan ha med åldern på bilen att göra
Efter lite kontaktspray så nollades SI via en grov enledare.

Kanske funkar Carsoft bättre nu också? Har inte hunnit prova än.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jag håller också till i Skövde och har interface för inpa så kan också ordna diagnos samt nollning av felkoder osv :)
Vi
29
Viggeborn
330ci Cab -01
Tjenare allt detta tjöt om prg m.m är de för att programmera bilen eller är de bara för att läsa av felkoder? Jag har läst ut min 330 -01 med en blåtands obd2 addapter och torque i mobilen.

och de står mycket annat i denna tråd lite dårligt sorterad :)
om du ska köra inpa måste du ha massa boxar m.m för att får de att funka. de funkar inte med en vanligt obd2 läsare?
En "massa boxar" är kanske inte rätt, men ett interface mellan bilens uttag och datorn är alltid nödvändigt. Även om man kör t.ex blåtand eller wlan som kommunikationslänk istf kabel.
Det finns olika typer av bildiagnos, enklast, ofarligast och lämpligast för hobbymekaren är OBD-II diagnos som innebär kontroll och utläsning av miljörelaterade system och återställning av motsvarande felkoder, inget mera. Det är en sådan blåtandsvariant som du har, och det är även dessa system som bilprovningen kollar och ev. kan anmärka på.

Nästa steg är full diagnos som innefattar samma som OBD-II men även övriga system, moduler, bromsar, klima, instrument, osv. Slutligen samma fullständiga diagnos men som även innehåller möjlighet att koda om och anpassa vissa parametrar, koda in nya moduler om de kräver detta osv. Alla de senare är avsedda för verkstadspersonal med utbildning och kännedom om riskerna osv.
Att det sedan finns crackade program och billiga interface från Kina osv som är lätt att få tag på innebär inte att riskerna minskar, tvärtom. Det är lätt att köra snett i programmen och välja en parameter som innebär att man står med en oanvändbar modul, system och bil i slutänden.

FP
Hej, jag har lite problem med airbagen på min 523i-97. När jag felsöker med Carsoft får jag dessa felkoder:

32 - (Det står bara 32) Någon som vet vad det är?

16 - Belt switch driver's side

Har testat att skarva om kablaget, spruta kontaktspray samt tryckt lite på kontakterna ifall det bara va glapp. Går det att lura systemet genom att t ex koppla ett motstånd till kabeln som kommer upp ifrån golvet?
16 låter som bältessträckaren, kolla kablaget till den.
Ibland räcker det med att spraya kontaktspray för att köra rent och sätta ihop det igen.
sorry är trött läste bara halva ser nu att du redan provat detta.
Har testat det flesta programmen för diagnos/kodning av BMW. T.ex. INPA, NCS-Expert Tool, CarSoft, DIS, Progman etc, etc. Har funnit att PASoft BMW scanner 1.36 alt 1.40 eller 2.10( beroende på vilken modell av BMW som ska anslutas) är det enklaste och bästa för hemmafixaren som inte kan/vill lägga ner timme efter timme efter dag efter dag för att lära sig de andra programmen samt att få kontakt med bilen. Går man inte in och ska läsa/skriva till modulerna utan bara läser felkoder och raderar dessa är det idiotsäkert. Är säker på att de flesta får igång detta på 10 minuter. Leta på ebay.se och välj Kina så dyker det upp adaptrar till under 200 SEK. Även adaptern för övergång från 16 pinnars OBD till 20 pinnars rund BMW kontakt hittas här. Ett tips om man vill koda om är ta en skärmdump eller anteckna orginalinställningarna. BMW:s orginal program som DIS, Progman etc är lätta i sig men att få igång det hela med VirtualMachine är inte gjort i en handvändning. Dessutom måste man helst ha en dator med minst dualcore med stort internminne för att det ska gå rimligt snabbt.
In
355
Inot
745iA -02
Skummade igenom tråden, ja den är ju på några sidor ;-)

Så med risk för att bli tjatig, är det någon som _köpt_ Carsoft, jag tänker på denna: Länk

Med tanke på att den inte är speciellt dyr så.
Fick idag hem Pa Soft 1.4 hårdvara och laddade ner deras demo version av programmet. Hittar dock inte någon manual NÅGONSTANS på nätet, och när man ansluter hårdvaran till datorn händer inget. jag antar att man måste ha en äldre PC med Windows XP? Någon som testat Pa Soft och kan förklara hur man ska gå till väga för att läsa felkoderna på i mitt fall en e39?
Inot: Du kikar på original Carsoft (homeversion) som säljs direkt av Carsoft International eller deras återförsäljare. Allt är ju relativt och med tanke på att originalet (innan homeversioner osv) kostade min 50kkr plus årliga uppgraderingar och licenser så är det ju klart billigt och prisvärt.
Alternativet är crackade programvaror och kinesiska interface som säljs för några hundringar.
Tveklöst är originalet bättre och stabilare än crackade versioner och hårdvaror.

MT-ADAM Exakt vad har du fått hem? PA Soft gör en del mjukvaror, t.ex BMW Scanner som kan användas för diagnos och felkodsavläsning mm, troligen menar du BMW scanner 1.4
Sedan behöver man som med alla diagnosprogram ett interface också, en box inklusive kablage att koppla mellan bil och PC.
Har du både mjukvara och interface så är det bara att köra på. Googla gärna på BMW Scanner, PA soft osv så bör du få mycket läsning.

FP
Hej Folke

Detta interface har jag: Länk
Laddade ner demo versionen av 1.4 som finns att hämta hos Länk

Om jag förstått det rätt ska datorn installera drivrutiner när man ansluter interfacet till datorn, men då jag har W7 gör det inte det, så får nog skaffa en med xp först...

Men sedan, är det bara att ansluta grejerna och slå på tändningen? Är det någon speciell ordning man ska göra det i, och avsluta det på rätt sätt så det inte blir några fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.