|
Sida 104 av 111
|
|
|---|---|
| Tack för ett snabbt svar :) finns även denna versionen att tanka ner utan dongel? | |
| Ingen aning. | |
|
Denna sida var rätt intressant Länk Buy products ger en följande info. Länk Verkar som att carsoft international inte är så populärt. Undrar vilken programvara de menar med carsoft bmw replacement? |
|
|
That´s life... vissa har aldrig några problem med Carsoft eller andra diagnosprogram/hårdvara, andra lyckas mindre väl. Det är många variabler inblandade, från varianter på bilar och årsmodeller, till olika datorer, interface osv. Sagt det förr: Detta med bildiagnos är ingen exakt vetenskap, även märkesverkstäderna med sina proprietära system har i mellanåt problem att få kontakt med bilen osv. FP |
|
|
Jag får det inte att fungera med en äldre laptop med äkta RS-232 heller. Suck, det måste ju vara kabeln. Ska beställa en ny från Kina. Återkommer. Sju sorger och åtta bedrövelser för att få något så basic att fungera? |
|
| vad händer när du kör med äkta rs 232 vad säger den? | |
|
Ingen som vet om det finns nyare versioner än 6.5 att ladda ner? (som fungerar) Med tanke hur stor denna tråden är så borde ju någon veta? |
|
|
Så vitt jag vet så är detta den senaste crackade som finns på nätet. Eftersom priset på "äkta" Carsoft Home osv nu är nere runt 2000 så minskar så klart intresset att utveckla crackade varianter. FP |
|
| Väldigt ofta fungerar inte interfacet och programmet säger något i stil med " ingen kontakt" vilket innebär att cracket inte är korrekt installerat eller att man inte startar programmet med rätt .exe fil. | |
|
Tack Folke! Ja priset på en licens var ju inte alls farligt, dock är jag lite tveksam till att köpa en licens då folk verkar ha haft stora problem med dom :/ |
|
|
Jag har ju försökt 6.5 på flera olika datorer, med flera olika COM-portslösningar. Men jag får alltid: Diagnostic cable returns : bad connection ! Jag tycker jag har följt installationsanvisningarna, installera Carsoft 6.5, installera SP1, kopiera in BMWCarsoft65.exe. Men jag måste ju ha missat något i installationen, eller så har jag sånt oflyt att kabeln var trasig direkt från fabrik? :) Jag blev så trött på detta trasslande att jag lade ner att få igång det, men nu börjar jag bli sugen på att ta ett nappatag med grejerna igen. :) |
|
|
Om det är ett kinainterface du har så finns det väl stor risk att dom missat nån lödning eller liknande så att det inte fungerar som det skall. |
|
|
Jag tror att jag anar vad problemet kan vara... Problemet är att den här tråden är så oöverskådligt lång, och att nästan alla länkar tidigare i tråden är döda - leder till 404. Därför får jag som är en vanlig dödlig på Carsoft inte se några bilder. Jag tror problemet är att jag fått två kablar och en CD, den ena kabeln har en 20-polig rund kontakt och en den andra har en OBD2-kontakt, bägge har en RS232-kontakt i andra änden. Som jag börjar ana så räcker inte det för att kunna köra Carsoft? Behöver man dessutom en liten box med några lysdioder på, märkta "power", "pin 17", "pin 21" och liknande??? Jag saknar den boxen... Nu har jag i varje fall beställt ett nytt Kina-paket, denna gång ska proxy-modulen med lysdioder ingå. Det här beställde jag (även denna länk kommer dö ganska snart): Länk Det skulle vara bra med lite enkla grafiska funktioner i AutoPower - hade man kunnat skapa ett inlägg med bilder så hade detta missförstånd inte tagit flera veckor att upptäcka. En bild säger mer än 1000 ord, eller hur säger man? ;) Är det ngn som kan kommentera vad jag gissar - att Carsoft inte fungerar utan den "svarta lådan" - den här: ? Länk |
|
| Lasse-SL500: Det stämmer bra den svarta boxen/interfacet måste du ha för att det ska fungera. | |
|
Herreje... jag trodde det var underförstått att du hade själva interfacet/elektroniken med i sammanhanget. Massor med inlägg beskriver hur lysdioder lyser eller inte lyser på interfacet osv, en del tester med interface för INPA och annat, jag har skrivit otaliga gånger om hur interfacet omvandlar från bilens 5V TTL till RS-232 osv. bl.a några inlägg upp... Enbart ett kablage mellan bilen och PC:n funkar ju inte, där finns inga indikeringar som lyser eller hur?. Jag förstår inte riktigt hur den du köpte grejorna från kunde undvika själva interfaceboxen, man kan ju visserligen köpa kablage osv som reservdelar men man köper ju ingen diagnosutrustning då.. FP |
|
|
Käre Folke: det du säger belyser problemet: för de flesta dödliga av kött och blod är det inte alls underförstått att det behövs en till låda. Kalla det vilka förkortningar man vill, men datakommunikation är inget annat än pulser på en tråd, eller hur? Mina kablar har två lysdioder, varav den ena lyser med fast grönt sken när jag ansluter den till bilen och laptopen, den andra har aldrig tänts. Och kontakterna är så stora att det gott och väl skulle kunna sitta elektronik i dem. Så här ser det ut som jag fick i brevlådan, dvs kablar och en CD med INPA / Ediabas, men ingen "svart låda": Länk Har jag fått felleverans, eller kan man köra INPA / Ediabas (ej Carsoft) utan "svarta klådan" ? :) Jag ska pröva själv. Är det bara Carsoft som behöver svarta klådan? :) Jisses - flera veckor helt i onödan, för att en så liten (underförstådd) sak saknas.... Nåväl, det kan vara värdefullt att veta för andra dödliga där ute, som undrar om SV TTL är något man har på filmjölken? För att kunna köra Carsoft ska det se ut SÅ HÄR - dvs, svarta lådan MÅSTE vara med: Länk Jag har nu beställt nya Kina-sladdar, denna gång inklusive "svarta klådan". 295 kr. Håll tummarna!!! :) |
|
|
INPA behöver ingen låda. där räcker det med det du har. Carsoft måste ha "svarta lådan" Varför ska du köra Carsoft när du har INPA? |
|
|
Precis så där skall det se ut med den magiska svarta lådan. |
|
|
Inpa behöver interface precis som alla diagnossystem. det är bara det att elektroniken sitter inbyggt i den ena kontakten. Många har blivit lurade av detta... Man kan ALDRIG koppla ihop bilens uttag direkt med en PC via en kabel utan elektronik. FP |
|
|
Lasse: Har du försökt köra Carsoft med ett Inpa-kablage (interface)? Då får du problem. Det är inte bara ettor och nollor, det skall vara rätt nivåer och polaritet osv på signalerna också. Dessutom har Carsoftinterfacet in liten microkontroller som initierar kommunikationen med en liten programsnutt inbyggt i kretsen. Inpa däremot är mera en ren nivåomvandlare. Det finns de som påstår sig köra alla möjliga diagnosprogram, VAGCOM, Carsoft ISTA osv med enbart Inpainterface, jag kan inte svara för detta. Allt är väl möjligt med stort tålamod och visst risktagande. Man får inte glömma bort riskerna med att koppla ihop bil och PC direkt utan galavanisk skiljning, optokopplare osv. Det är inte gratis att köra sönder varken PC eller bilens diagnossystem. Speciellt om man har en nätansluten PC eller laptop samtidigt som man har en laddare inkopplad till bilen, vilket man bör ha. Det finns alltid en viss risk för små krypströmmar som kan sabotera eller till och med förstöra elektroniken. Det finns vissa anledningar till att proffsens interface är lite dyrare och mera omfattande än de kinesiska prylarna för några hundringar. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.