|
Sida 103 av 111
|
|
|---|---|
|
En UART finns i samband med alla RS-232. "Äkta" RS-232 har ett spänningssving från -12 till 15V (logisk etta) och upp till + 12-15V (logisk nolla). Bilen jobbar med enbart positiv signal med TTL-nivå, dvs 0 eller +5V, interfacet i diagnoskablaget ser till att omvandla bilens TTL-nivå till RS-232. Det som görs i RS-232<>USB-adaptrarna är att återskapa en någorlunda riktig RS-232 signal från datorns USB-gränssnitt. Här fuskas det en del, vissa adaptrar nöjer sig med att ge ut -5V till +5V och man hamnar i en gråzon dör diagnosinterfacet inte alltid kan avgöra om det är etta eller nolla osv. Just nivån runt +/-5V är övergångsnivån i den ursprungliga specen (V24) för RS-232. Andra USB-adaptrar har ett sving på +/-9V eller bättre och då fungerar det i regel utan problem. Sen brukar man snåla lite genom att utelämna t.ex RI (pin 9) på kontakten i USB-adapterna. De flesta utrustningar använder inte RI-signalen men man kan aldrig vara säker. Jag har testat många USB-adaptrar och den som återkommer som bäst fungerande är alltid Aten UC-232, säljs bl.a av Elfa, Dustin m.fl. En del mätinstrument och t.ex bildiagnosutrustningar verkar vara kinkigast med USB-adaptrar medan andra utrustningar som äldre modem och skrivare sväljer det mesta. FP |
|
|
TACK till alla ni som svarar - Guld! Jag tror att jag förstår varför Carsoft trasslar så mycket. Det beror på att det antingen är extremt gammalt (mer än 23 år gammalt), eller bara dåligt konstruerat. Sedan 1989 och Windows 3 har det funnits bra APIer för RS-232, som gjort att det inte finns någon anledning ALLS att gå ner rakt mot UART. De vanliga filhanteringsfunktionerna open/read/write/close fungerar alldeles utmärkt. Innan dess - mellan 1982 och 1989 - var det vanligt att programmerare gick direkt mot hårdvaran. Men det var endast för att DOS saknade pålitliga funktioner för RS-232 och att utvecklarna därmed TVINGADES - inte för att det blir bättre program, eller mer avancerade program av det. Snarare tvärtom, det blir bara onbödigt krångligt och trasslar i onödan. Det är ett typexempel på teknik på bakterienivå som hamnar i vägen, snarare än att hjälpa. För er som inte är intresserade av datorer, så kan jag göra en liknelse med bilar: att gå direkt mot UART i ett program är som att kräva att för att få körkort måste föraren i varje läge känna till exakt hur många newtonmeters vridmoment som vattenpumpen får, och trycket på dess lager. Helt absurt galet - det har inget med bilkörning att göra. För er som ÄR intresserade av datorer så kan jag berätta hur datorerna fungerar under motorhuven - åtminstone hur de fungerade på 80/90-talet - och hur de fortfarande fungerar för äldre program (hoppa över detta stycke om du inte är intresserad av datorer): I datorn finns ett antal enheter som alstrar någon form av signal till CPUn - t ex ett tangentbord som säger till när någon tangent trycks, en timer som säger till när tiden ändrats, en 6845 CRT controller som styr kommunikationen med skärmen, etc. Alla dessa signaler styrs via datorns buss (en intern sladd med flera ledare som kopplar ihop datorns alla enheter internt, så att de kan prata med varandra) genom en krets som heter 8259 - interrupt controller. 8259 har olika prioritetsnivåer - även kallade IRQ:er, ursprungligen i åtta olika nivåer, men senare i 16 nivåer. Tanken med olika IRQ-nivåer var för att prioritera vilket avbrott (interrupt) som ska tas omhand om de uppstår samtidigt. I en PC har klockan (heartbeat) IRQ0, tangentbordet IRQ1 och jag vill minnas att COM1 och COM2 har IRQ4 och IRQ3 respektive (alltså omkastade). UART är en av dessa kretsar, den genererar IRQ4 t ex när något tecken kommit in från RS-232 sladden. IRQerna är kopplade till vissa programadresser via en adressvektor, på så sätt att när t ex UART har ett tecken redo från bilen så genererar den IRQ4 vilket avbryter CPUn - alla register sparas på stacken och adressen i tabellen för IRQ4 anropas med flaggorna och återhoppsadressen liggande på stacken (tre 16-bitars värden). Den anropade koden (i detta fall Carsoft) gör diverse lågnivåfippel (som att läsa s.k. portar för att få in tecknet och returnerar tecknet i register DL i CPUn, tillsammans med en returkod i AX-registret). Min gissning är att de flesta USB/Com-adaptrar inte bryr sig om att emulera denna trafik ner på denna nivå (som ligger under OSet, Windows eller Linux t ex), utan nöjer sig med att emulera en COM-port på OS-nivå, dvs open/read/write/close på en COM-port. TACK för tipset om Aten UC-232 Folke, jag ska försöka få tag i en sådan! Detta kan tyckas OT. men OM det är så, så vet jag hur Carsoft arbetar mot datorn - förstår problemet - och kan därmed bidra med rekommendationer som kan hjälpa alla med trasslande Carsoft att få igång det. Jag skulle vilja få ner detta till en kortfattad lista för den som vill få igång sitt Carsoft, utan tekniska detaljer på bakterienivå. Tekniska detaljer kan vara intressanta, men för den som bara vill få igång Carsoft så är de ovidkommande. Först och främst: 1. Glöm ALLT du läst tidigare i tråden. 2. Som andra har sagt tidigare i tråden: hitta en dator med en äkta seriell-port (kallas även RS-232). Anledningen att jag inte trodde på det tipset tidigare, är mina djupa kunskaper i assemblerprogrammering och hårdvaran i PCs. Jag TRODDE helt enkelt inte att programmet kunde vara så gammalt, eller så illa konstruerat. Men det KUNDE det tydligen? OM ni inte har tillgång till en dator med RS-232 - försök med Aten UC-232 som Folke tipsar om. De brukar inte kosta mer än ca 250 kronor. 3. UNDVIK ALLA 64-bitars versioner av Windows. Försök hitta en dator med Windows 3, Win95, Win98, Win 2000 eller XP. Om du bara har tillgång till Windows 7, så läs på om "XP Mode" - en finess som bara finns till Windows 7 Professional - inte till home-varianterna. Ursäkta en lång post, jag ber att få återkomma när jag vet mer. |
|
|
Uppskattar alla människor som tar sig tid att förklara felet. Jag har, liksom de flesta andra, samma problem. Jag vill bara få det bekräftat att det fungerar med en ATEN RS232 från DustinHome innan jag lägger beställningen? Alt. Finns det någon i Göteborgsområdet som har fått det att fungera med Win7 32bit som skulle kunna tänka sig visa och förklara på plats? Det hade varit guld värt. |
|
| Och då menar jag givetvis en ATEN UC232 | |
| Jag kör med aten uc232a, har aldrig krånglat | |
| Kotte, vad använder du för OS? Använder du piratkopia av programmet eller har du köpt licens? | |
| Jag kör xp pro sp2 32bit, köpt på ebay så ej officiell licens =) | |
|
Aten UC232A fungerar INTE för mig. Jag köpte den för 350 kr idag på Elfa. Jag får "Data cable connection error - bad cable" eller liknande meddelande hur jag än bär mig åt. Jag prövade den med en laptop som kör 32-bitars XP, la ner fyra timmar på det idag - utan att komma någonstans alls, så i morgon returnerar jag den. Mitt nästa steg blir att pröva med en gammal laptop som har en äkta RS232-port. |
|
|
Det är inte så enkelt att det är fel i anslutningskabel eller uttag? Fel uppstår ju... Jag har haft Carsoftinterface med fel i kabeln mellan interfacebox och dator. FP |
|
|
Jo, jag tänkte också på den risken.... andra får ju Aten UC232A att fungera. Om Carsoft fortfarande inte fungerar på en gammal hederlig laptop med äkta RS-232 -- då måste det vara fel på kabeln. Kabeln är alldeles ny... :) Laptopen jag har testat med är en liten Asus 11.6-tummare från 2009 med 32-bitars XP. Alternativt så är det fel på UC232A-adaptern... Jag ska ta med mig laptopen till Elfa och fråga om jag får pröva ett annat ex. Återkommer. |
|
|
Kan du prova adaptern med något annat, en seriell mus eller så? att ändra comport i portinställningarna för adaptern och samma i carsoft gör ingen skillnad? |
|
|
Har tyvärr ingen så gammal mus kvar, inte ens ett gammalt modem... :) Men jag fick byta till en annan USB/Comm-adapter på Elfa, den heter Manhattan, kostar 500 kr och fungerar lika dåligt som de två tidigare jag prövat - dvs inte alls. Datorn är en Asus EeePC 11.6-tummare från 2010 med XP. Tack vare hygglige medlemmen snart525 har jag av honom fått köpa en gammal IBM Thinkpad T21 med äkta serieport. Jag återkommer så fort jag får energi och lust att installera programmet på den och pröva -- det tar så förbaskat lång tid att hålla på och trassla med detta! :) |
|
|
Jag körde min Carsoft 6.5 på en gammal DELL Laptop med seriell port. Fungerade utan några som helst problem. Det enda var att den inte hittade alla modueler men detta var på en gammal E32 750 V12 91:a så det kanske inte var så konstigt. Har sålt kablarna och programmet men Laptopen finns kvar. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Hej, Jag får inte kontakt med något alls i min 318d E91 - Facelift (tillv. 11/2008) med Inpa (5.0.2). Ediabas 6.4.7. Ska det vara så? Kan kommunicera utmärkt med samma utrustning med min 118d E87 (icke facelift, dvs. 122 hästaren, tillv. 04/2007). Vore tacksam för svar / tips. Mvh, Zoltan |
|
|
Hej, Tills någon annan anmäler sig och VET, vågar jag nog tro, att din modernare bil kan ha fått ett helt nytt kommunikationssystem, som inte alls är kompatibelt med de tidigare. Det har bytts i den vevan någon gång, men jag är inte hundra på när exakt. Sonens bil, en 330 2008-2009 (jag glömmer alltid exakta årgången och facelift) ligger också bortom de gamla analysmetoder (INPA, BMW Scanner mm) som passar på min bil. Och han hänvisar just till BMW:s nya system. /Lennart |
|
| testa Ediabas 7.20 INPA 5.0.6 | |
| 7.2.0 | |
|
Ok. Vart får man tag i det? Torrent? Maila gärna. Tackar som tusan! |
|
|
har bestämt mig för att skaffa mig ett carsoft interface. och har nu några frågor. Jag skulle gärna köra Carsoft Home Professional, som jag förstår det så har den samma funktioner bara att det inte är med några specialfunktioner (vilket jag ändå inte kommer använda mig av) samt att detta gränssnittet ser lite trevligare ut. Är det möjligt att köra detta programmet till kinainterfacen? behöver jag isåfall ett crackat program, eller kan jag använda det som finns på carsofts sida till ett kinainterface? och sista frågan, vilket interface är det jag ska ha isåfall? (version) Tack på förhand. |
|
|
Länk Ska vara kompatibelt med eftermarknads interface. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.