AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.405

Carsoft diagnossystem mm

Sida 101 av 111
Misstänkte de, låter ju som ett under om man kan "chippa" bilen på så sätt.
Men är de nått jag bör tänka på när jag sitter i carsoft ?
Jag har hört att det finns begränsningar i vad man kan få ut ur den 16 poliga kontakten jäntemot den 20 poliga.

Stämmer det?
Årsmodell igen...
runt 99-00 hade vissa modeller (min t.ex) båda kontakterna. Fulldiagnos går endast i motoruttaget, endast OBD-II diagnos (dvs miljörelaterade system) går i kupéuttaget.
Runt 2001 flyttades möjligheten till fulldiagnos in i OBD-II uttaget, motoruttaget plockades bort.
OBD-II diagnos funkar som innan med sin utrustning, fulldiagnos kräver sin specifika utrustning osv.

FP
DeLuxE: Man skulle ju kunnat tänka sig att chippa bilen väldigt enkelt via diagnosuttagen, det görs ju ofta nu för tiden.
Men det krävs då att motorstyrningen är förberedd för detta, att det sitter rätt typ av kretsar (minnen) osv, och att man har programvara för detta, och då pratar vi inte om diagnosprogram utan något betydligt dyrare...
I bilar/motorer utan turbo finns öht inte mycket att hämta genom chippning, men det visste du redan..

FP
Precis, läste nån tråd där nån chippat sin med diagnos, men hur mycket pengar och vilka verktyg som används framkom inte.
De finns ju inte monsterhästar att plocka ut iaf.
Min bil är chippas och de är en vanlig sugmotor, de som försvann va fartspärr och att de blev mera vrid i den och 14hk extra, sen gör ju in extraktorröret väldans mycket...
Jag har köpt kablar och hela de kittet så jag tänkte testa på ett par kompisars bilar för att släcka bl,a Abs lampa och nivåreglering (e36,e34 och e39)
OK, tänk bara på att inga programvaror i världen reparerar bilen, bara indikerar, läser av felminnen osv.
Fixa felen får man som alltid göra på vanligt vis, tyvärr missförstår många detta.
Fixa först, släcka indikering sen, annars går det inte...)

FP
Vissa tror att dom köpt sig en verkstad på Cd-skiva.
Men de går väl ändå släcka indikering även att saken är trasig ? eller har jag missförståt de med ?
För på dom 2 jag ska titta på så ska abs släckas då den lyser och dom inte har några pengar till att fixa de innan bes, då den är ganska så snart.
Det går inte permanent , om felet existerar så kommer den lagra felkoden igen.
De är just bara för "en dag" som den ska släckas.
Kommer den visa sig igen så fort man stänger av tändning ?
beror på har haft motorlampor som inte gjort det men airbaglampa som gjort det så fort jag startat bilen, men varit släckt längre på samma bil när jag tagit bort batteriet.
Batterireset tar inte bort felindikeringar eller raderar felminnet, systemet är inte uppbyggt på detta sättet.
Vissa felindikeringar , t.ex den generella motorvarningen (gul motorsymbol) kan släckas automatiskt efter en tid om felet försvunnit (av sig själv eller efter reparation) och inte registreras igen inom visst antal körcykler. En körcykel = kallstart, körning, stopp, vila, ny kallstart igen osv.
Man kan inte släcka felindikeringar för en sekund utan att felet först är eliminerat. Dvs man kan ju trycka på "radera felindikering" i programmet, men den tänds igen så snart du startar bilen nästa gång.
Det är ju därför man måste förstå att diagnosprogram inte reparerar bilen, bara påvisar och i bästa fall pekar ut felet, vilket har förklarats många gånger...

FP
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Jag håller verkligen på att stånga min panna blodig med Carsoft 6.5 interfacet (kina), jag får ingen kontakt öht med ABS/ASC modulen vare sig i carsoft eller inpa, jag kan däremot få kontakt med Airbag och DME, jag läste tidigare i tråden att dell latitude datorerna inte har en "fungerande" com port? Kan någon bekräfta det? Bilen är en Z3 Roadster 2,8 -98 Jag hoppas innerligt att någon sitter inne med en lösning eller möjligen om någon har ett fungerande Carsoft IF eller inpa IF med en fungerande dator som är i närheten av Smedjebacken/Ludvika
Börjar bli lätt desperat nu :(
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Viss framgång! Jag bytte plats på på K20 och L15 å vips så läser den ABS/ACS :) Dock så läser den inga andra moduler med denna modd och absolut noll moduler i INPA och DIS men men... Jag har i alla fall nått målet och fått reda på vilken av ABS givarna som strular. Det vore dock trevligt att kunna använda Carsoft IF till en full diagnos utan att behöva koppla om kablarna, någon som har en idé? Lurar allvarligt på att införskaffa en INPA kabel men är lite osäker på om det löser mitt problem med att kunna köra en full diagnos utan massa strul. Är det någon som har haft liknande problem med Carsoft IF 6.5 och lyckats bättre med en INPA kabel mot INPA/DIS?
Carsoftinterfacet för de crackade programmen (CS 6.5 osv) innehåller sin egen microcontroller osv, det kan inte användas med INPA, DIS osv. Interfacen för de senare är i själva verket betydligt enklare till sin konstruktion, en ren nivåomvandlare från bilens TTL-nivå till datorns RS-232 osv.

FP
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Mja Folke, jag kan köra både INPA och DIS och läsa DME, Airbag å lite andra prylar om jag har kabeln "normalkopplad" men inte med "switch" modden dock :)
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Med Carsoft 6.5 IF alltså...
Det finns kanske flera modeller på interface..
Många testade när tråden här var ung.. även jag, utan resultat. Förmodar att du inte kollat igenom allt runt de första 30-40 sidorna osv.

FP
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
ez!!!!
En väldigt intressant grej du hitta på ABS boxen...
Om du kan läsa den när du växlat två kablar, betyder väl att kontaktstycket i kabelmattan har sina stift felmonterade!!!!!
Kan ju vara ett fel som fler har problem med när man får module does not respond som svar...
Hur kom du på att testa detta?

/Mats J
Jag skulle inte säga att något är felkopplat i bilen. Det man gör är att manipulera interfacet för att agera på olika sätt, det finns t.ex 2st fysiska K-line i K-L databussen på vissa bilmodeller, varav en enbart används för 1-2 moduler och den andra för alla övriga. Man kan få många "intressanta" resultat genom att fippla med interface som från början inte är designade för den aktuella programvaran.
Det är data (1-0-1-0 osv) på en databuss som vi hanterar här, man kan gräva på liknande sätt i hårdvara/mjukvara på t.ex själva datorn, PC eller Mac osv

FP
De
85
Denoslav
BMW 320d
Hej!

Har en fråga, jag har en BMW 523im års 2000.

Får felkoden:
18 EWS: not present or faulty / Signal Camshaft (Ms43)

During the time out check no signal was present within the specific,
Time or faulty information from serial interface (parity, overrum , etc)

Vad betyder denna kod igentligen kan någon förklara det för mig?
Skulle vara mycket tacksam för svar.

Fick samma fel i min e46 320i -99 kan jag tillägga...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.