AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
902.361

Carsoft diagnossystem mm

Sida 100 av 111
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Bianca - Tack för tipset men vart finns det att köpa? Alltså ett som fungerar till 110% :D
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

interface hittar du bl.a på ebay
Bi
3.797
Bianca

(ISTA WORKSTATION)+ICOM A + B + C Interface + ISTA-D och ISTA P är det allra senaste
ersätter troligtvis alla sorters diagnos,bmw prg som finns..AVANCERAT!!!får nuvarande prg att se 80 tals aktiga ut

Bi
3.797
Bianca

The latest ICOM ( Integrated Communication Optical Module) diagnostic and programming tool for BMW cars and motorcycles. It is the latest , this high performance vehicle interface tool. It replaces all previous tools like GT1, OPS, INPA and combines all their functions in one, plus introduces new servicing and programming processes developed for the new and incoming BMW cars.
With this tool all BMW series are covered now by one interface. This the best tool for BMW cars you can get.
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Tack så mycket för tipset Bianca, får se om jag lyckas hitta det på ebay :P
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Är det här ett alternativ som du skrev? Länk
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Om jag länkade till fel så vore jag otroligt tacksam om du kunde länka en länk med rätt diagnosverktyg på ebay. Det som du tycker min polare ska beställa.

Tack på förhand.
ga
19
ganador325
e91 320da -06
Jag blir galen på denna djungel av diagnosverktyg.... jag behöer ett verktyg som passar till e36 samt e91 så jag kan kolla fel släcka lampor och dyl. Vad ska jag ha??
Det är en djungel... mest beroende på att det ju aldrig varit avsikten att göra detta själv med hobbygrejor osv. För verkstäder osv som betalar för proffsgrejor är det lite annorlunda.
Det är först på nyare årmodeller osv som det finns OBD-II utrustningar till billiga priser som riktar sig mot hemmafixare osv.

FP
Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
Tjena! Någon med Carsoft, felkodsläsare eller annan utrustning som man kan svänga förbi i Göteborgsområdet, Borås, Alingsås? Som kan hjälpa att radera lite felkoder och ev visa hur man går till väga mot en peng?

Känns surt att behöva pröjsa betydligt mer till en verkstad och dessutom skulle jag själv vilja lära mig lite om det (har Carsoft 6.5 men ännu inte fått det att fungera för mig/ kan hantera det)

Har en E46 -03 // Mvh
Vad heter den stora runda kontakten som sitter i motorutrymmet ?
Fick svar på min egna fråga efter noggrann läsning ;)
Den kan kallas lite olika. Man brukar referera till DLC (Data Link Connector) i de flesta dokument och elschemor. BMW har haft två storlekar med olika antal anslutningsstift, den aktuella i ditt fall är den senare 20-poliga, BMW brukar kalla den Diagnosstecker.

Ibland använder man lite felaktigt uttrycket OBD-I för det runda uttaget i motorrummet som kommer från On Board Diagnostics (generation I). Detta uttryck är egentligen påhittat för att skilja mot OBD-II som är den egentliga standarden och som började användas med början i USA i mitten av 90-talet.
Inom standarden ryms ett antal olika protokoll osv, europeiska bilar använder normalt ISO-9141. OBD-II kontakten är av en standardiserad typ med 16 poler, den sitter alltid i kupéutrymmet enligt vissa regler, max 1m från ratten/förarplatsen osv.
Inom EU kallas OBD-II oftast för EOBD (European On Board Diagnostics) och blev obligatoriskt från 2001 men användes ofta långt tidigare även inom EU.
För att krångla till det en del finns även uttrycket EOBD2 Som står för Enhanced OBD-II, dvs man har infört vissa förbättringar och egenskaper utanför standard.

FP
Använder sig BMW verkstäderna av Carsoftprogramet eller har dom något mer avancerat som som som är liknande och som bara verkstäderna har ?

OBD-II är den som sitter inne i bilen ? (On Board Diagnostics)
Och Diagnosstecker är den i motorutrymmet. ?
Vilken av dom här kontakterna kommer man åt mest saker med ?
jag har hört att den i motorutrymmet är "hjärtat" typ, och med den kommer man åt allt, stämmer de ? eller beror de på vilken modell du har ?
BMW använder egna diagnosprogram och hårdvara, DIS, Modic, ICOM mm. De ligger dessutom online med BMW AG och får så klart lite mera resurser osv.
Den runda kontakten ger möjlighet till fulldiagnos, som innebär olika saker beroende på årsmodeller osv. När OBD-kontakten i kupen kom under slutet av 90-talet i europasålda BMW så kunde man köra just OBD-II diagnos där (drivlina, miljörelaterade system osv), senare (2001) togs runda kontakten bort och även fulldiagnos körs efter det i kupekontakten.

FP
Misstänkte att dom hade något sånt avancerat :)
Jag hittade en kontakt i mitt handskfack en kontakt med 2 ingångar, ( 1st plus och 1 st minus) är de en variant av OBD-II kontakt som sitter på dom gamla från 90-95årm? Eller är den till för något annat ?

ri
699
riku
740iA -97
Ficklampan?
Jepp, uttag för den uppladdningsbara ficklampan. Din bilmodell har bara den runda kontakten i motorrummet.
OBD-II kom först i slutet av 90-talet på EU-bilarna. Kontakten är D-formad med 16 kontaktstift. På BMW sitter den oftast i regionen under ratten.
På E39 t.ex sitter det en lucka uppe/inne i det lilla facket till vänster om ratten. Där sitter uttaget.

FP
haha de va som faan finns de sånt med, tufft ! :)
Jaha okej, så då borde jag väl komma åt de mesta med den rundkontakten ?
Jag läste när jag sökte på google att jag man kan "trimma" med carsoft, typ ställa in bränsleflödet och sånt ? Kändes lite oseriöst när jag läste de, men de kanske stämmer ?
jag är inte så bekant med programmet ännu.
Det stämmer inte. Många skrönor finns det, tyvärr...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.