|
Sida 10 av 111
|
|
|---|---|
|
Det interfacet som jag har är ett ISO/KKL. Går det att få tag i program som fungerar mellan BMW och den. |
|
|
Sök på OBD2 och liknande på nätet, du får mycket att läsa. Det finns både freeware och köpprogram. FP |
|
|
Är det någon som vet om en kabel basserat på ELM323 chip:et fungerar med carsoft 5.8 eller 6.1 ? Samma fråga gäller BMW diagnose kabeln från bilgarget.se och samma fråga gäller kablarna från obd2.se ? Med version 6.1 av carsoft bmw följer en bild med på hur man kopplar som det står i bilden VAGcom cable till Vehicle Väldigt enkel lösning med ett relä som man drar från l-line på vagcom cabeln och som i draget läge kopplar ihop k och l line på bilen. Någon som vet vad detta kan betyda ? Kan man använda vagcom kabel som verkar vara ganska vanlig eller kan det betyda att man kan använda kabeln från carsoft WV som e dyr ? Man kan ju hoppas på att carsoft håller sig till en standard av kabel. Vad jag kan hitta så gör vissa versioner av carsoft det men inte andra. Så jag undrar om någon har fått en billig kabel att funka med carsoft 5.8 eller 6.1 versionen. |
|
|
Här får du min uppfattning som icke expert! Dock har jag byggt mig en egen felkodsavläsare till M5 -95 och har köpt mig en OBD2-avläsare! Så litet tror jag mig kunna! 1. Den kabel som bilgaraget visar på sin bild passar till din M5 -93 som ju har det runda 20-poliga diagnosuttaget. Detta uttag är ett BMW-specialuttag 2. Det som visas på obd2 passar inte din bil (M5 -93) eftersom den bara passar till bilar som har standardanslutningen som kom på alla bilar i Europa någon gång runt 2000. Från någon gång då kan du använda samma obd2-kontakt och mjukvara på BMW och alla andra bilar. 3. ELM323 chipet har jag bara sett omnämnas i samband med obd-texter så skulle jag ge mig på en vild gissning används det inte i äldre BMW-specifika felkodsavläsningssammanhang Kort kan man säga: - obd2 med sin lilla avlånga kontakt passar inte till äldre bilar (som tex min M5 -95) - hård- och mjukvaror som passar till BMW:s stora runda 20-polskontakt passar (i bästa fall) bara till BMW med dessa kontakter Per L |
|
|
komplettering till ovanstående. Med BMW:s diagnosuttag med sina speciella BMW-mjukvaror kan du kolla upp inte bara hur motorn mår utan "allt" annat också. Tex krockkuddar, chassielektroniken, ACC och mycket mycet annat. Obd2 är en standard som först togs fram i USA för att alla verkstäder utan bilfabriksspecifik avläsningsutrustning skulle kunna felsöka och laga avgasreningsrelaterade problem. Således kan du med obd2 mjuk- och hårdvara bara kolla sådant som har med avgasreningen att göra. Per L |
|
|
Man måste skilja på diagnos via OBD-II protokoll som är mest miljörelaterade data och diagnos via "gamla" uttaget i motorrummet där man kommer åt helt andra delar och moduler i bilens system. Jag har interface med både ELM323 och andra kretsar men de är avsedda för just signalleringen på K och L-line i OBD-II protokollet, inte signalleringen på RX/TX-line i motorns diagnosuttag. Carsoft i sin tur är en programvara för allmän diagnos (ej OBD-II) och kräver sitt eget interface osv. Huruvida det finns interface (hårdvara) eller program som kör båda delarna vet jag inte. Det hela kompliceras lite av att nyare BMW (från c:a 2001) skippat runda uttaget i motorrumet och använder det D-formade uttaget i kupén för både OBD-II diagnos och den övriga dignosen på bilens system. Carsoft 5.8 har väl ett interface med processor inkl litet program har jag för mig, tidigare versioner körde med enkla interface (nivåomvandlare från TTL till RS232). Version 6.1 har jag inte testat, var får man tag på den? FP |
|
|
OBD-II (som är efterföljaren till OBD, On Board Diagnostics) kom runt 97-98 på de flesta bilar i EU. Är numera obligatoriskt, just för att man med standadiserad utrustning "på gatan" skall kunna snabbt kolla upp bilens avgas och miljörelaterade system. Reglerna säger bl.a att uttaget skall sitta max 1m från förarplatsen och vara åtkomligt utan verktyg osv. OBD-III är följaktligen på gång och vad gäller t.ex BMW så har man som sagt flyttat in vissa eller möjligen alla funktioner från det runda uttaget till OBD-II kontakten. OBD-protokollet använder endast plus, jord, K och L-stiften i den 16-poliga kontakten så det finns ju gott om extra stift till annat. FP |
|
|
Ser i magazinet M3 digital world, nr 11 januari -05 (kom väl -04!), sidan 71. Här står det att obd2 blev obligatoriskt inom eu år 2000. Det skulle betyda att det finns i bilar tillverkade från sommaren/hösten -99. Leif L |
|
|
Jepp, stämmer. Men många bilar har detta sen tidigare.jag har t.ex en Ford -97 och en VW -98 med OBD-II i båda. Se text från OBD-II.com (USA): All cars built since January 1, 1996 have OBD-II systems. Manufacturers started incorporating OBD-II in various models as early as 1994. Some early OBD-II cars were not 100% compliant. <Click here> to see the dates OBD-II started being included on specific makes and models. Jag tror de flesta tillverkare i EU och Japan började ett par år senare om de inte redan hade uttag. FP |
|
|
Ser här Länk att det påstås att det är först från 2001 som det skulle vara obligatoriskt i Europa! Det blev många bud! Leif L Leif L |
|
|
CarSoft version 6.5, är det någon som sett den i användning? Ser t ex här (Länk man kan få den för 2436€ i Tyskland. Leif L |
|
|
Detta är jag tämligen säker på 1. ODB är en amrikansk standard den europesika heter eobd eller något snarlikt kommer inte ihåg men de är väldigt lika. 2. I ODB,ODB-II finns det tre kommunikations sätt tillåtna Variable Pulse Width - VPW Pulse Coded Modulation - PCM Standard Serial - ISO Där bmw använder ISO 3. ODB använder kl kommunikation precis som diagnostik kontakten i min bmw från 93. 4. DVS den pinne som heter tx på bilen är k-line och rx är l-line. Här slutar fakta och vad jag tror så skickar man olika data på min kl line från 93 och med en modern odb-ii bil fast båda använder kl kommunikation. Nu till min fråga igen. Kommer en annan kabel än orginal kabeln från Carsoft att fungera med Carsoft mjukvaran ? Dett finns antydningar om det på Länk |
|
|
Fortfarande sammanblandningar och rätt långt från fakta. OBD (inte ODB) står för On Board Diagnostics. Har funnits i bilar under lång tid, som icke standardiserade uttag av olika slag, och som OBD och senare OBD-II med det standardiserade 16-poliga uttaget. EOBD och även OBD-III är utvecklingar av de föregående protokollen men OBD-II (ISO) har använts länge i Europa. K och L line skall inte blandas samman med RX och TX i t.ex det vanliga diagnosuttaget, även om K och L också använder seriell data. Protokollen/signalleringen initieras på olika sätt i de båda fallen och program som Carsoft osv skall inte sammanblandas med t.ex OBD-scan och liknande. Carsoft finns i olika versioner och har arbetat med olika interface genom åren. FP |
|
|
Angående införande av OBD-II, som visst är amerikansk. Motsvarigheten i Europa heter alltså EOBD. Finns det några skillnader överhuvudtaget mellan dem. Sedan, angående tidpunkten för införandet, så torde det vara så att modell 2000 skulle ha den, och alla bilar som såldes från och med 1. januari -01. Dvs EZ (Erstzulassung, första reg dag/datum) under 2001. Surfade runt på en massa sajter (tillverkare) igår, och då hittade jag ett och annat i ämnet, eller jag blev nästan mer "förvirrad". Det finns ju kodläsare för ca 1400 kr, och har man en lista, som kan laddas ner på olika ställen på nätet, så skall man väl kunna reda ut både det ena och det andra, eller hur? Varje sensor/givare verkar ju ha en egen kod, allt från lufttemperatur i insuget och vad det nu vara. Jag blir riktigt sugen på att skaffa ett instrument! Leif L |
|
|
Jepp, jänkarna hade detta tidigare än EU men det hindrar ju inte att det använts här också sedan mitten/slutet av 90-talet. EOBD infördes väl alldeles nyligen har jag för mig. Jag har en E39 tillverkad 09/99 som har OBD-II och jag är nästan säker på att jag träffat på ett par BMW äldre än så med uttag monterat. US-bilar fick ju detta runt -96, inte omöjligt att nån kabelstam från US-linan slank in i nån EU-bil kanske, spelar kanske mindre roll exakt när det kom in i bilarna. Stämmer att man har standardiserade felkoder och benämningar , sen gör programmen om detta till klartext med div. grafik osv. Jag har testat bl.a ScanTool, ELMscan osv, funkar utmärkt. Funkar även att ha i handdatorer med Pocket-PC, kan sitta on-line när man kör osv. FP |
|
|
Någon som har Carsoft 6,1 eller 5,8 ?? Jag har interface och kablar men tyvärr inte proget !! |
|
|
Tyckte jag såg nåt i nån tidigare tråd om programmen. 5.8 fanns för nerladdning tidigare från nån ftp men dylika program och servrar brukar komma och gå tror jag.. Hur ser specen ut för det interface du har, finns det nån bild, hemmagjort eller köpt färdigt osv? FP |
|
|
Kolla denna länk för 5.8 Länk ///Tobbe |
|
|
Hoppla, ytterliggare en ryss...) Shadow: du hade ingen mera infp om tyo osv på interfacet? FP |
|
|
Jag har carsoft egna interface samt kablar för OBD , OBDII Tidiga service osv Jag har också ett par PDF kopplings scheman men eftersom jag inte är så hemma på el så vet jag inte vad de är för ! Taackar för länken !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.