|
Sida 1 av 111
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Det här verkar intressant: Diagnossystem, kabel och programvara för PC till BMW bl.a. från www.carsoftinternational.com Nån som har erfarenhet, prisläge osv. Eller om det finns nåt liknande. FP | |
|
Låter intressant, får väl mejla och fråga hur priset är. Linus |
|
|
Här beskrivs hur man bygger sitt eget interface till carsoft programmet och länk till själva programmet: Länk Någon som är bra på elektronik och tyska? |
|
|
Kanon, jag värmer upp lödjärnet direkt! Sen behöver man bara programmet oxå.... FP |
|
|
Länken finns på sidan, men här är den: Länk |
|
|
Sorry, jag missade detta. FP |
|
|
Ja man lär inte köpa det version 5,2 komplett kostar $1390 |
|
Kid |
Jag vill då ha kabel till den och version 5.2 av programmet, betalar gladeligen en rund summa om nån kan fixa detta till mig? CD och kabel hemskickat via postförskott skulle passa fint! /Kid and his aimee BMW 540iA - 93 BMW 318i - 85 Länk |
|
Jag återkommer då jag byggt kablage och interfacekort. Det fria programmet verkar vara enbart för DOS. Skum lösning med dubbla COM-portar dock... Vi får försöka få tag på V 5.2, och se om interfacet passar detta oxå. Alla förslag välkomnas. Jag är INTE beredd att slanta upp runt 14 papp för detta. FP |
|
|
Carsoft ser intressant ut, vilket även DiaSoft gör. Jag med flera vad det verkar skulle mycket uppskatta om någon delade med sig av sina erfarenheter av dessa eller liknande. På min prisförfrågan svarade Megachip.de: DiaSoft BMW software incl. connection cable 3.000,- DM + tax and S & H Inget svar ännu från www.carsoftinternational.com. |
|
|
folke, interfacet passar troligen inte till 5.2, då interfacekabeln som följer med är dels för en comport och dels har 5.2 funktioner som inte är kopplade i det "gamla" interfacet, t.ex. "aktivera fönsterhissar" & annat som använder CANbus-stiften... SI och AC stiften är heller inte kopplade i det beskrivna interfacet. mvh /B |
|
|
Nej, stämmer. Skumt oxå att använda två COM-portar. Jag har sett flera varianter på den 20-poliga diagnoskontakten, vet du om man kör CAN-buss på senare E39. Övriga serier? Något ändrades tydligen från 09/99 på E39. Jag har sett att Carsoft har bl.a de funktioner som du beskriver. Diasoft (Megachip) verkar däremot inte komma åt Ljuskontroll modulen (LCM). Synd, här finns en del "intressant". FP |
|
|
Intressant!!! Funkar det även till andra modeller än E34??? T.ex. nyare E30? MVH bmwdriver 318is 1988 BMWCS#4324 |
|
|
Jag har håller på och löder ihop en låda och undrar hur man sätter Transistorn BC 547 C,den med tre ben. Hur ser jag vilka ben som är Collector,Base,Emitter. Kroppen är rund med en planad kant på. |
|
|
Sedd underifrån! **** * 1 * emitter * 2 * bas * 3 * collector **** Hojta till om du vill ha en bättre beskrivning via mail! MVH /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Nej, den dära ritningen funkade inget bra, hmm... Det var meningen att det skulle vara en rundning på den sidan där det står emmitter, bas och collector. /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Sett underifrån (benen rakt upp) och med rundningen ifrån dig: Från vänster, E-B-C E B D (D=transistorn) C Fan, svårt att förklara. Jag vägrar ANSI-grafik... FP |
|
|
Tack,jag fattar. Och till sist,var kan man få tag på kontakten som man pluggar in i bilens diagnostikuttag. Eller är det så enkelt att BMW säljer sådana?? |
|
|
Mjaaa, betvivlar det. Men helt klart finns det en tillverkare, jag skall kolla på detta i helgen. Om det finns ett nummer och/eller en logga på kontakten så är det till hjälp. AMP t.ex är en relativt ofta använd tillverkare på specialkontakter i bilar. Tills vidare menas nog att använda lösa stift. Anslut jord-RX-TX och sist +12V så bör det gå bra. Jag fick meddelande att några filer som saknades vid installationen, och disk 3 användes inte. Men programmet tycks starta OK i alla fall. Har inte haft tid att bygga mitt interface än. Meddela gärna hur det gick. FP |
|
|
Måste fråga, vilka funktioner finns i programmet? MVH /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Under full diagnos: DME/DDE, Combi, Airbag, ABS/ASC, BC/MID, DWA, ZKM/ZVM, AC, EGS. Dessutom serviceintervall återställning. OBS, programmet går under DOS endast, eller möjligen i DOS-fönster under Windows. Har du testat än? Fick du oxå några felmeddelande under installationen? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.