|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en imoprt kanske jag skall nämna (inte för att det borde spela någon roll tycker jag) Satte nyligen på drag som jag har för mig är specat till 1800kg. Kollar man i papprena så får man nu dra 1550 med B-kort, men 1500 med E-kort. Hur kan det vara mindre med E-kort? Dessutom tycker jag det verkar vara lågt med bara 1500 kilo!?!? Det var ju 1500 kg på den 520 -86 som vi hade förr?? Någon med koll på detta? //Jocke | |
| Länk | |
|
Så om jag fattar den diskussionen rätt så kan man om man sätter på ett nytt drag (vilket jag gjort) som klarar mer än 1500 kilo få typa upp den till den vikt draget klarar!? Borde finnas någon som säkert vet och gjort detta för!? //Jocke |
|
|
Det finns två faktorer som styr vilken släpvagnsvikt som sätts. Dels är det dragets maximala släpvagnsvikt, dels är det bilens maximala släpvagnsvikt. Det av de båda värdena som är lägst sätts som släpvagnsvikt. Har du en helbilsgodkänd bil ändras normalt aldrig släpvagnsvikten på bilen, utan den dynamiska provningen (D-värdet) och bilens släpvagnsvikt sätter gränsen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Allt över 1500kg dragvikt på b-kort skall man vara nöjd med få bilar landar där.På b-kort är totalvikt=3500kg. Ex: bilen 1600kg +last i bilen400kg =2000kg 3500kg-2000=1500kg Har man sedan ett bil släp som väger 500kg men är besiktigad för 1500kg så räknas tot vikten alltså 1500kg även om kärran är tom.(I fall du inte visste).Summa 1600+400+1500=3500kg. C..... |
|
|
Det där med e-kortet därimot förstår jag inte riktigt. Det verkar felaktigt. |
|
| Något som oxå är märkligt med E-kort är att då räknas plötsligt släpets + lastens verkliga vikt och inte totalvikten på släpet. Förmodligen så antar de väl att de som bara har B-kort inte kan räkna... | |
|
Ganska mycket felaktigheter här... Varken bilens eller släpets bruttovikter är intressanta. Bilens tjänstevikt och totalvikt, samt släpens totalvikt är intressant. Alla släpar med en totalvikt under 750kg räknas som lätta släpar, under alla omständigheter. Ska en släp med totalvikt över 750kg räknas som lätt släp måste två krav uppfyllas: -Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt. och Tågvikten (bilens totalvikt+släpens totalvikt) får inte överstiga 3500kg. Har man körkort för tung släp (E), är det bara dragfordonets maximala släpvagnsvikt som sätter gränsen. Ganska enkelt egentligen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nu har ju en av oss E-kort och då känns det ju tråkigt om den bara skall få dra 1500 kg :( Skall man behäva köpa en ny bil bara för att komma runt problemet? //Jocke |
|
|
Jeppe, är det inte så att om man har E-kort så får inte släpets bruttovikt överstiga dragfordonets maximala släpvagnsvikt? Låt oss säga att vi har ett släp typat för 4 ton, men en bil som väger 1800kg. Om man inte lastar mer än till 1800kg bruttovikt (släp+last) för släpet så är det väl helt ok att köra? ------------------ Always Diesel |
|
|
Korrektering enligt ovan, jag menar inte bil som väger 1800, utan DRAGKOPPLING som är typad för 1800kg.... felskrivet... ------------------ Always Diesel |
|
|
--->ronte..just det jag försökte förklara med mitt förra inlägg, att med E-kort får man hänga på släp med hur hög totalvikt som helst bara inte veklig last + kärrans tjänstevikt överstiger bilens maximala släpvagnsvikt. Med B-kort däremot så räknas plötsligt kärran alltid som fullastad (= totalvikt), alltså verkar det som om man bara har B-kort så kan man alltså helt plötsligt inte räkna utan är tvungen att gå efter vad som är angivet som kärrans totalvikt. En annan sak som är lite förundrande är ju oxå att om man har B-kort och kopplar ett släp med för hög totalvikt efter bilen så gör man sig skyldig till olovlig körning och kan bli av med körkortet. Om man däremot överlastar ett släp med "rätt" totalvikt (vilket borde vara betydligt trafikfarligare) så drabbas man endast av böter. Det får ju till resultat att de flesta hellre överlastar en sämre dimensionerad kärra än att riskera körkortet genom att köra den trafiksäkrare kärran med för hög totalvikt.... |
|
|
Dodger, resonemanget verkar kanske konstigt men jag kan i princip förstå det. Det är BARA B-kortet som har en viktbegränsning i behörigheten. För E-kort finns ingen egentlig gräns. Däremot så finns det gränser för dragkoppling et.c.. Men jag förstår även att det blir lite märkligt när viktgränsen för behörigheten ligger i totalvikten och inte verkliga vikten, vilket som du säger kanske borde vara mer naturligt. Men det jag undrar över i min fråga är egentligen vad som avses i trafikförordningen 4 kap 3§. Där står att den sammanlagda vikten av dragna släpfordon inte får överstiga gällande maximal släpvagnsvikt för bilen (fordonet). I andra ställen talar man om bruttovikt. I körkortförordningen talar man om totalvikt. Men vilken vikt avser man här (angående vikten på släpet)...? ------------------ Always Diesel |
|
|
Ja, det är riktigt. Har man E-behörigheten är det bruttovikten på släpet som inte får överstiga bilens maximala släpvagnsvikt... Det du nämner med "den sammanlagda vikten av dragna släpfordon inte får överstiga gällande maximal släpvagnsvikt för bilen (fordonet)." gäller nog om man har mer än en släp tillkopplad! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
..det underliga är ju varför man inte med B-kort kan få räkna den verkliga vikten på släp+last utan måste gå efter släpets totalvikt. Jag tycker ju att det vore klart rimligare att man räknade släpets bruttovikt även med B-kort och att man givetvis höll sig under bilens max släpvikt och inom släpets maxlast. Det är ju i sammanhanget helt ointressant om släpets totalvikt är t.ex 1500kg om bruttovikten i verkligheten bara är t.ex 1000kg, vilket är vad bilen i drar i det sammanhanget. Jag hade en lång livlig diskussion med besiktningsmannen när jag tog mitt E-kort för 15 år sedan och jag fick t.om honom att hålla med om att det var lite underliga regler som gällde. Han menade dock att de flesta med B-kort inte hade full koll på vikter och regler så att det nog var bäst att använda sig av släpets totalvikt och bilens max släpvikt ;o)... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.