AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
411

535 E34?

Perkka
Jo funderar på en sån bil, ska ev. hämta den på tisdag.. En 90-a som rullat ca 24000mil, & d e i stort sett allt jag vet just nu.. Äre nåt särskilt jag ska tänka på när jag tittar på den? Kom gärna med många tips, ska nämligen åka en ganska lång bit för att kika på`n.. Tack på förhand..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Avgassystem, bromsvibrationer, svajig gång vid högre fart, klonk vid kopplingsuppsläpp, elens funktion, olja i motorummet, rök vid gaspådrag
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Lyssna även efter oljud från ventiler - kan tyda på sliten kamaxel.

M30 motorn är "allergisk" mot dålig service, ofta leder slarv med framförallt oljebyten till kamaxelslitage. En annan "sjuka" på äldre M30 är att banjobultarna till kamaxelns smörjoljerör tenderar till att skruva upp sig. Detta leder även detta till kamaxelhaveri. Om du är seriös angående bilen så be att få lyfta på ventilkåpan för att titta på kamaxeln och dess smörjoljerör.

mvh

MW-Guru
Perkka
Ok, nu har jag ju lite mer kött på benen iaf.. Tack för tipsen.. Ska åka om ett par timmar till Sthlm, huvva va drygt :( Men vad gör inte för en BMW :)

Mvh Per

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
åka om ett par timmar?? ska du ta nattåget? Hoppas bilen är ok nu när du åker så långt...skriv gärna å berätta sen...Lycka till!
Perkka
Hej igen.. Nu har jag inhandlat min första BMW :) & d blev som ni ser en 535IA 89 (inte en 90-a som jag trodde).. Mkt nöjd över bilen, & den går mkt bra än fast aut.. Lite småfix finns d ju, men den har ju 14år på nacken.. Väldigt roligt att köra hem den från Sthlm, peta bara i "sport" sen vare kört för medtrafikanterna :)

D finns ju "S", "M" & "E"... Vad står "M" för? Samt har man 1, 2 & 3-an..

Som sagt, mkt nöjd över bilen & d blir nog inte den sista BMW-n jag äger :)

Mvh Per

MW
517
MW-Guru
Är lite osäker om du har identisk låda som jag har (ZF4HP22 E/H)M står för manuell. M i kombination med D medför om jag inte minns fel (kör aldrig så) att du har endast 3:an. Om du lägger i M så kan du sedan växla som en "vanlig" låda, dock med en trist fördröjning jmfrt med manuell vanlig låda (bra vid halt väglag).
Om du kör NORMALT så byter du v-lådeolja, filter, packning och o-ring var 6-8000:e mil. Kör du mycket på S, mycket kick-down, bankörning, i berg eller med husvagn får du byta ovan nämnda saker ca var 3000:e mil. Det som främst bestämmer oljans åldrande är oljetemperaturen.
Om du läser här på forumet att ZF:s lådor inte tål att varvas i P eller N så gäller detta upp till ca 1986, när dom bytte till en specialhärdad statoraxel i momentomvandlaren, men tag för vana att ej "idiotvarva" i P eller N. Låt gärna bilen stå på tomgång i30s-1min innan du kör iväg.

Lycka till

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Glömde en viktig sak:

Kom ihåg att ALLTID ha hjulen stilla när du går från P->N, N->P,
R->N och N->R. Detta är ett av flera bra sätt att få lådan att hålla länge.

mvh

MW-Guru
Perkka
Guru: Tack så mkt för infon..

Mvh Per

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
--->Perkka..bra smak du har ;o). Har du lådan i "M-läget" så låses den valda växel du lagt i med växelväljaren (1,2,3). Har du t.ex växel 3 och stannar bilen vid ett stopp så startar den på växel 3 när du sedan kör iväg igen. Om du däremot väljer växel 3 i "D-läget" och stannar så kommer bilen att starta på växel 1 och via växel 2 ta sig till 3:an igen. Hoppas du blev något klokare av det där. Olje och filterbyte rekommendderas var 4000:e mil
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
öh, menade förståss E-läget när jag skrev D-läget...
Perkka
Dodger: Man lär sig nåt nytt varje dag här på forumet :)

Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.