|
|
|
|---|---|
|
Sista dagarna så har bilen uppfört sig konstigt. När bilen är kall så går bilen inte ner i tomgång efter gaspådrag (det går sakta tillbaks). Jag tycker även att bilen drar mer soppa än vanligt (enligt förbrukningsmätaren). Jag tog nyligen bort styrenheten för att komma chipnummer, kan det bero på detta. Kan det bero på JR open air filtret med avskärmning. Gasen gåt tillbaks som den skall men motorn varvar inte ner som den brukar. Motorvarvet blir bättre när den blir varm. Finns det automatchoke, hur funkar den i så fall?, kan det var det ? Tacksam för tips. Det är en 520 -95:a | |
| Det sitter en kallstartsventil tror jag.... | |
|
Någon som vet något om denna kallstartsventil ? Kan man kolla om det är denna som är ur funktion ? |
|
| Det borde inte finnas nån kallstartsventil, däremot finns en tomgångsreglerventil som känner av bl a motortemperatur och belastning och justerar tomgången därefter. Den kan kollas genom några enkla mätningar å test... | |
|
Som tidigare skribent skrev, ett test är att föredra för att få fram lite fakta. Kan bero på mycket när motorn börjar "leva sitt eget liv". Själv hade min liknande symptom när det var lambdan som var dålig... Hoppas det löser sig ! Mvh Anders S. |
|
|
Bilen har skötts sig bra ett tag men igår började det igen. Bilen går inte ner till tomgång efter gaspådrag den ökar i varv om jag frikopplar även när jag släppt gasen. Kan det vara lamdasonden? Hur kollar man den? |
|
|
Nu ska jag inte säga att jag är säker men exakt så där uppförde sig min kärra. Kunde köra nån vecka eller två, sen kom det tillbaka. Ibland varvade den så jävligt så jag var tvungen att slå av tändningen. Åk in på närmaste verkstad (som har en dator för Bmw), det syns direkt i feldiagnosen om lambdan är dålig. Du kan iof skruva av den och kolla om den är igensatt. Sitter troligtvis på avgasröret efter främre ljuddämparen med en kabel på änden. Som sagt troligtvis är det den. 800:- på Motornord kostade min. Lycka till! Mvh Anders S. |
|
MartinL |
Kan vara någon luftslang till tomgång motorn som blivit hål på då uppför sej tomgången konstigt. om du har bilen avstängd oh öppnar huven och gasar förhand utan att ha bilen igång så ska du höra ett litet "klick" när du gasat någon mm gör du det? isåfall är det som det ska där iallafall. //MartinL |
|
Martin L: Tack för tipset men det varkar inte vara felet, det funkar. |
|
MG |
Testa slangarna genom att låta bilen gå på tomgång spraya sedan startspray på slangarna är det läkage någonstans så reagerar tomgången på en gång. |
|
OK, skall testa detta. Tack för tipset. |
|
|
Garanterat lambasondern! Är inget att oroa sig för det är bara att byta kostar inga större summer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.