|
|
|
|---|---|
|
En kompis ska köpa en BMW 525. Frågan är vad man ska satsa på? En 525iA 24V från 91 eller en 525 från 1990? Det är de bilarna han har att välja på just nu. Båda kostar c.27.000kr. Är det väligt stor skillnad mellan "nya" 6-an från 91 med 24V teknik kontra en 6-a från 90? Några synpunkter? Länk MVH/Andrè | |
|
Han skall köpa 525:an med 24v från 91. Topparna på 12v motorerna har en tendens att vilja spricka. Jag talar med egen erfarenhet. Hade en 525i-90 den kokade en gång för mig och då sprack toppen. Och det vart J*****t dyrt att laga. /Wengen |
|
|
Skulle också satsa på en 525-a med 24V teknik. Den andra 525-an från 1990 lär dessutom bara ha gått 15.000mil vilket jag inte tror på en sekund! 525iA har rullat 22800mil vilket låter mer naturligt! På den dock var det något strul med AC. Lätt att fixa eller? Länk MVH/Andrè |
|
|
köp 525-24v, mycket piggare och trevligare motorkaraktär än 525-12v, ac.n behöver nog bara fyllas på, kostar väl 5kkr Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Tror att det var något annat än det på AC-n. Länk MVH/Andrè |
|
| Om 525i (12 V) är rätt skött så är det inga problem med den motorn. Den går som en klocka men kräver lite mera omvårdnad än en 525i (24 V.) 15000 mil kan ju stämma, det kan du kanske kolla upp med BMW via chassienumret. Om den har servicebok kan du ju också få viss koll på bilens historik. 525i -91 har också haft lite barnsjukdomar som åtgärdades på -92 och senare. Helst ska du köpa en 525i -93 som har VANOS. | |
|
Visst per_j82 men om han köper en 525i 93 så är det inga 27`vi pratar. 525-an från 90 har rullat 21.000mil men motorn är bytt på den så att det är den som har gått 15.000mil fick jag höra. Länk MVH/Andrè |
|
|
Köp 24V. Det är en problemfri motor som bara går och går. 12V är också trevlig, men både topp och kam är känsliga, så man måste vara säker på att detta är fräscht om man är spekulant på en sådan. Det vanligaste felet på Ac:n är att kondensorn går sönder och då läcker kylmediumet ut. En ny kondensor kostar säkert ett gäng tusenlappar, fyllning och provtryckning likaså. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.