|
|
|
|---|---|
| Har Valvonline 10-40w i bilen nu å behöver fylla på lite å tänkte hälla i statoils 10-40w olja,de är ingen fara va? | |
|
Har själv gjort det och det va ingen fara! Märkte absolut ingen skillnad alls! Inte just de märkena som du angav men..... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Enda gången man behöver vara orolig för att blanda är när det är olika kvalitet och/eller viskositet på oljorna, eftersom man alltid får den sämre oljans egenskaper oavsett hur mycket eller lite man blandar. Se bara till att du inte blandar helsyntetisk med standard så är det ingen fara alls. |
|
| båda oljorna är miniral-oljor så,och båda är 10-40w...så då borde de inte vara nån fara | |
|
Nä då skall det inte va någon fara! E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Det är normalt inte någon fara! Men försök att undvika att blanda olja med vitt skilda klassningar (ACEA och API), Det har att göra med additivens inbördes balans KAN rubbas (inte säkert!) om man exempelvis blandar en API SG-olja med en API SL-olja. Då tappar man lite av additivens positiva synergieffekt. Det innebär att oljans egenskaper blir lite sämre, men motorn skär nog inte ihop för det! Viskositetsblandning är nog ett mindre problem... Mvh |
|
| så de ska alltså inte vara någon fara att blanda en valvoline 10-40w miniral och en statiol 10-40w miniral olja? | |
|
Kolla ACEA och API-klasserna, men spontant låter det som det inte kommer att vara några problem! I värsta fall får oljan lite sämre egenskaper men med tanke på att det är en enkel mineralolja lär du nog inte märka någon skillnad! Mvh |
|
|
En liten grej när vi ändå snackar om oljor... Jag servade min bil för ett tag sedan och nu behövdes det fyllas på lite olja, dock gjorde min far det "åt mig" när jag inte var hemma. När jag kom hem berättade han glatt att han nu fyllt på olja, varav jag blev genast misstänksam "Vad för olja?" "Mineralolja..." Jag flög i taket och blev skitskraj då oljan som Bmw fyller på väl är halvsyntet? Jag tänkte på allt jag läst om att inte blanda oljor m.m. Dock verkar motorn ha överlevt än sålänge =) Fråga, är det halvsyntet som Bmw fyller på? Castrol nånting? Kan det få skadliga effekter att blanda oljor (syntet/mineral) på en så gammal bil som min? |
|
|
Eftersom det är så korta serviceintervall på din bil är det nog inte några problem att du fick lite mineralolja i den nuvarande oljan. Det händer inget radikalt med motorn, även om oljan är lite sämre! Det är altså inte "farligt"! (slappna av!) Det går att blanda mineral/delsyntet/syntetolja utan att motorn skär ihop eller liknande. Däremot får oljan lite sämre egenskaper, men de flesta märker nog liten eller ingen skillnad om det bara sker ibland. Kanske bör du göra nästa service lite tidigare än vad som var planerat från början om han slog i mycket olja... Det är nog lite olika vilken olja som slås i vid service hos BMW. Många verkstäder slår i helsyntetisk SLX i alla motorer utom E39 M5 och Z8 som får TWS. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.