|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
borgmästarn: jag har liknande erfarenhet som lunken... så lite större förlsuter än 1-2 procent lär det ju bli... eller hur förklara du detta faktum? min Gamla M3 e30 gjorde 110 på 3000 varv på femman, men i 4500 varv som borde resultera i 165 sågjorde den typ 150-155... betydligt större förluster än du talar om mao... /Jonas |
|
|
lAzerey: På mitt si kort har jag en liten svert seitch som man ställer om mellan 4 och 6 cylindrar kolla detta.... inte omöjligt att den är satt på 4cylindrar |
|
|
o jäklar vad många stavfel..... *gäsp* |
|
| Vart sitter den nånstans på kortet då? finns ju en del saker på de så man kommer ju inte ihåg vart allt sitter direkt...:) | |
borgmastaren |
azkikr Hmmm. Så mycket förluster KAN det inte vara, måste vara något annat oxå. Lunkens problem var att han mätte med låga vartal, där är bilen långtifrån exakt. Mät mellan 2500 och 5000 varv istället. (Kanske tufft på vintern ;) Och din "förlust" på 10-15% kan bero på delvis förluster men också taskiga varvräknare eller hastighetsmätare. (Mina egna gissningar) Min gör 103-104 Km/h vid 3000 varv. Slår av vid Ca. 6.600-6.700 och hastighet 222-223 Km/h. Räknar vi på 104 och toppfart 6.600 så får vi det till att vid 6000 varv ska den gå i 208Km/h, 6.600 varv blir då 229 Km/h... Så runt 230 blås, min visar 222. Ganska ok. Inte 10-15 Km/h fel redan vid 165. Det låter för mycket. Det är därför jag har stått fast vid att förluster och felvisningarna inte borde vara så höga. Men, men det är väl olika från bil till bil. Eller så har jag en grym aerodynamik på min bil ;) "Hoppas alla lyckas toppa sin BMW någongång" /Mats |
borgmastaren |
Rättelse... toppfart 6.600 skulle vara toppvarv 6.600 /M |
|
Om en bil t.ex. går i 100 km/h på 2500 varv/min, så går det dubbelt fortare, dvs, 200 km/h på 5000 varv/min. Så är det bara, inte kan varvtalen försvinna ngnstans, likadant som om man på en cykel trampar ett varv per sekund, så snurrar bakhjulet ett visst antal varv/s, trampar man 2 varv per sekund, så snurrar bakhjulet dubelt mera varv/s. Felen som ni får när ni mäter upp varvtal i en viss hastighet beror på att mätarna inte är så exakta, ej heller kan man avläsa dem speciellt exakt. terese: med ca 2500 varv/min har du antagligen en 3.73 diff. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
| Ja självklart blir hastigheten den dubbla vid fördubblat varvtal. På en enskild växel är hastigheten direkt proportionell mot varvtalet. Om bilen sedan orkar varrva ut på den växeln är en helt annan sak. | |
|
Hastighetsmätaren visar mer och mer fel också vid högre hastighet. När den visar 100km/h går det i 92km/h. När min visar 215-220km/h så går det i 200km/h. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.