AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.569

Vad tankar ni?

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför hälla i något annat än 98 oktan i en kraftfull motor?!
Gemini__
Bara 98 oktan som gäller, eftersom motorn är "mappad" för det. Skulle kört på 98 oktan i vilket fall som helst =)

Mvh:
Thomas
På en sugmotor som inte har extremt högt komp så har det i princip ingen betydelse för effekten om ni tankar 95 eller 98. I ett avancerat motorlab går det att påvisa skillnaden men knappast på vägen.

Man får betydligt större prestandaskillnad om man istället höjer lufttrycket i däcken och/eller byter till smalare dimension (minskar rullmotståndet). Eller låter bli att tanka fullt. Eller slänger ut allt vad ljudisolering och stereoprylar heter. 5 kg=1 hk

Micke
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Jag kör med bensin. Fungerar ganska bra.

Hejz / Wall
storken25
Jag har jobbat mycket med att plasta om Cisterner och liknade.
Det finns många stora Bensinbolag som har vatten i sina 98bf cisterner pga det inte var någon omsättning.
Det här var ett tag sedan jag jobbade med detta, och det är möjligt att det sälj mer 98bf nu än när jag jobbade.............

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Förmodar att det är RON normen vi diskuterar?
I gammla flygmotorer tankas ju 75 eller 85 oktanigt bränsle. Inte bra med flygbränsle alltså. Det är iallafall bränslet i Farmartankarna på Tullinge. Har inte alla personbilar idag knacksensor? Volvo hade ju det på B23 orna. Saab på 99 orna.
Knacksensorer OK, men det har hänt en del med motorstyrningen
sen B23:s tid (osäkert om det fanns kancksensorer på dessa). Kan bara svara för E39 och motsvarande motorfamilj. Bara att kolla i specarna och på tankluckan, de accepterar från 91 oktan och uppåt utan problem pga av att motorstyrningen konstant "känner efter" om det finns spikningstendenser och justerar bl.a. tändläget efter detta. Därför ger 98 något högre effekt, alt. lägre förbrukning (inte båda) beroende på körsätt. Fullt märkbart och mätbart.

FP
98 oktan

///Jonas
BMW Club Finland #2046
Min bil (röda)
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MMM, mäter man inte flygbränsle i MON?

Om man skall omvandla MON till RON kan man förenklat (!) lägga till ca 10 enheter, dvs 91 oktan MON = ca 102 oktan RON.

Mvh
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
98 oktanet är givet...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tankar alltid Blyfri 95 från JET i min 525:a. Det funkar perfekt! Jag har även testat ett antal gånger Blyfri 98 från bl.a. SHELL och STATOIL, men ingen skillnad. Så jag kör Blyfri 95!
MMM>
Varken Volvos B23:or eller Saab 99:orna hade knacksensor. När Volvo införde det vågar jag inte säga säkert, möjligen på B230-familjen? Saab kom med knacksensor först med 900:an och APC-systemet.

Micke
ma
6
mageri007
330XD-02
Bilen drar mindre soppa med 98 oktan i och med det högre energi värdet i 98. Så ekonomiskt så ska det gå på ett ut att tanka 98 eller 95. men effekt mässigt så vinner 98 oktan!!!
Har du tung högerfot så blir det ju dyrare med 98!!!
Står det 98 oktan i bruxen så innebär det att du måste köra på 98 för att få de skrivna effek siffrorna, vid 95 så minskar effekten. Nu handlar det inte om 10-20 häst utan 2-5hk.
Om mappning av motorn är inget som behövs vid byte från 95-98 det sköter data systemet om, lambdan mm. Men om du ska köra på 102oktan så vinner du mycket på en om mappning, men då kostar soppan från 20-40kr litern!!

Mvh // Gula vipern

Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag kör på 95 rakt av.
Känns inte motiverat för min del att tanka 98.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mageri007, energivärdet i 95/98 är nästan identiskt. Däremot kan en modern motor utnyttja 98 oktan effektivare, verkningsgraden i motorn ökar. Därmed den lägre förbrukningen och den högre effekten.

Men som sagts tidigare, olika motorer är olika känsliga för oktanförändring och det är omöjligt att säga exakt hur mycket man vinner.

Prova och avgör själv!

Mvh
ma
6
mageri007
330XD-02
För att öka verkningsgraden så behövs högre oktantal annars skulle vi kunna köra på vatten, energivärdet kanske var fel ord för det hela. Motorn går ju lika optimalt på 95 som 98oktan.
Mvh / /Gula vipern

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, motorn går inte lika optimalt på 95oktan som 98oktan!
Den får en högre verkningsgrad med 98oktan eftersom den kan ställa om tändningen till ett mer optimalt läge, då spikningarna minskar med högre oktantal.

Alltså går motorn bättre på 98 oktan och det beror enbart på att den bensinen har en bättre förmåga att motstå okontrollerad självantändning (spika eller knacka) pga värme/tryck i cylindern.

Kort och gott kan motorn arbeta mer effektivt med 98oktan jämfört med 95.

Mvh
angelo
Jag har provat både 95 ocgh 98....i vintern så länge. Noterad ingen skylnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.