AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.568

Vad tankar ni?

Sida 1 av 2
Sa
67
Sandyman
BMW 525i -91
Vad tankar ni i era 525:or, själv så tankar jag 98 blyfri.

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
95:a Hittills. Är det nån stor skillnad? Har du provat med båda?

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Bilen går lite vassare med 98 okt i tanken...... Men det är ju en ekonomisk fråga..... Jag tycker att bilen går lite mjukare på 95...... Kanske bara är jag som inte kan hålla koll på högerfoten..när jag tankat 98...
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag häller alltid i 98, oavsett om jag tankar M Roadstern eller Jettan :)

__
Länk
Bilen går ju lite piggare me 98 eftersom de är renare å därmed lättantädligare än 95...så motorn mår absoult inte sämre för att man kör med 95 oktan
208
nöjdet
530d Touring-99
DIESEL!!!!!!!! :-)

Länk
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
Kan till och med vara så att bilen drar mindre soppa med 98 oktan i tanken..... har märkt det på några bilar jag har haft, men om 528:an gör det vet jag inte...... så länge har jag inte haft den än!

//Chrille
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hmm..
När jag köpte bilen frågade jag vad han tankade och han sa "självklart 95 oktan..", tänkte att det kanske skulle
vara det i min bil men då kanske man ska övergå till 98 istället då!

Skilljer väl inte så mycket i pris ändå?
Måste inte motorn mappas om för att fullt ut kunna få nytta av 98 oktan jämfört med 95 oktan....?

/Simon
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kör alltid på blyad 89.

/Erik
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
öhumm... menade ju 98 :)

/Erik
Visa användare
130
warcow
728IA -99
Jag har hört att 98 oktan inte håller samma kvalité som 95 p.g.a. det säljs mycket mer 95 och 98 "ligger och blir gammalt".

Antagligen bara skitsnack från någon sniken person, men någon annan kanske vet mer?

/Stefan
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Vilket är lägsta oktantalet på era E34? Min 750i har 91 oktan som lägst, detta för att bensinen i USA var sämre för några år sedan när bilen var ny, var det någon som sa till mig, stämmer det? I Tyskland säljer ju alla mackar dessutom 91 oktan bensin. Hur som helst kör jag oftast med 95, jag har inte märkt att det blir någon skillnad på 98.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Den effekt som står angivet i pappret från bmw är mätt med 98 oktan, så kör du med 95oktan så har du inte full effekt. Enligt min kunnige BMW mekaniker, sen om det gäller även andra tillverkare vet jag inte men tydligen är det så hos *BMW

/ Andreas
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tankade 98 idag inför en fjällresa, får återkomma med resultat på måndag....
Vet inte om man är löjlig men det kändes bättre att kosta på bilen lite mer...
Hocky
Motorn är väl mappad med några oktan lägre än det som står som rekomenderat för att minimera riksen för spikningar osv?
Jag trodde inte att mappen ändrades efter typen av bränsle? Något nytt isåna fall!

Att köra på 98 oktan istället för 95 ger ingen effektökning om inte motorn är mappad för det.

"... 98 eftersom de är renare å därmed lättantädligare än 95..."
Tvärtom, 98 oktan är inte lika lättantändligt som 95 oktan, dvs. klarar av högre temp utan spikningar.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det finns spikningssensorer i vissa motor modeller(vet ej vilka) som styr motorn olika beroende på kvalitet på soppan.
Läste om det i en annan "98 oktan" tråd
pa
29
para[Z]ite
E36 ///M3 -93
E30 316i -90
98 blyfri så klart!
Det är meningslöst att tanka "turbo" lösa bilar med 98 oktan om man är ute efter effekt. Det enda man åstadkommer är en ökande bensinräkning.
95 eller 98 ger bara placebo effekt.

:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
745an, du har fel!

Bilar med knackningssensorer ger alltid högre effekt med 98 oktan kontra 95 oktan! Dessutom minskar alltid förbrukningen med 98 oktan kontra 95 oktan.
Olika motorer är olika känsliga för oktanhöjningen, men de reagerar alltid på det vid noggranna mätningar.

Däremot är det inte säkert att förbättringen blir så stor att det är värt merkostnaden.

I många fall minskar förbrukningen så pass mycket att det lönar sig trots högre literpris!

Det är bara att testa och se om "din" motor reagerar tillräckligt mycket för att det skall vara värt det...

Mvh
745an:

Om det inte enligt dig är någon skillnad på 98oktan 95oktan varför står det då att man ska tanka 98oktan i bruxen?

Har dom något hemlig uppgörelse med Shell.Statoil etc?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.