|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Om man får generalisera och det måste man göra i en sådan här fråga, så ÄR det tyska vägnätet bättre än det svenska. Fråga mig som är mc-åkare. Det är livsfarligt att åka vissa vägsträckor här i Sverige för oss. Även klimatet ÄR sämre för korrosion i Sverige, MEN vissa bilar har ju ett sämre rostskydd utomlands också. Dom avser jag inte. Visst kan en tysk lågmilare också vara en fälla. Det jag menade var att folk förblindas av vad som står på mätaren istället för att se på bilen, oavsett vilket land den kommer ifrån. Det finns för och nackdelar, men jag har aldrig påstått att den svensksålda är mindre värd. Jag har bara påstått att jag inte ser något hållbart skäl till att den skall vara mer värd. |
|
|
Tänk om alla vore så här ärliga när annonsen skall skrivas!! Länk Här vet man ju iallafall vad man kan vänta sig efter att åkt långt |
|
|
MrS, Den bilen blir säkert såld just därför. Man vet vad man får! Kul annons. Annat är det ju om man åker och tittar på en bil som är 10-15 år gammal och säljaren presenterar den som i perfekt skick. Vad jag har lärt mig så är "perfekt skick" ett väldigt brett begrepp som rymmer i mitt tycke allt från halvtaskiga till välskötta bilar. Dock är det alltid en chansning. Köper hellre en bil där säljaren vågar berätta om bilens skavanker. Micke |
|
|
Enda anledning till att en svensk skulle vara mer värd är som jag sa tidigare. Garantierna på nyare bilar, lägre försäkringspremie, "Sverige utrustad", lättare kolla historia, bättre bemötande vid inbyte, bättre goodwill hos handlarna mm. För min egen del så spelar det ingen roll varifrån den kommer bara den är fin och kostar rätt pengar. /T.P. |
|
|
LNBT: Hade jag haft en M5T så hade jag aldrig bytt.... Men nice try... :-) |
|
|
Är inte säkert att en svensksåld bil är billigare i försäkring än en import... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Jensclaudius: Du kan byta med mig. Lägg lite pengar emellan och gör mig till en värdig medlem på forumet.. =) Ska sälja vetten nu i vår och köpa BMW. Basta! |
|
|
Johan99: Jag vet att inte alla försäkringsbolag har högre premie för importbilar, men de flesta har det plus diverse krav typ märkta rutor. /T.P. |
|
|
T.P. : Ja jag vet. Blev så förvånad när jag kollade upp en M5 hos LF. Den va import och då frågade jag: En svensksåld då? Den är lika dyr sa han då... Jahapp. /Johan [CUL8ER] |
|
|
Rantzow: Hade det inte varit p.g.a ekonomin så hade jag aldrig sålt min 540, och jag tror inte att din bil blir mer ekonomisk heller. Men inte för att jag inte vill ha en corvette.......Men tack ändå ;) Ta och sälj din bil och köp min så blir du värdig medlem här på bmwpower. Värt en titt?!? Länk |
|
bmw,m3 |
Hej! Har min bmw ute på annons och fått massa svammel frågor m,m från samma person kan man kolla vart personen i fråga har mailat ifrån? personen = glenn_t_d@hotmail.com ip-nummer 212.181.180.11 mitt är = ip-nummer 217.210.122.60 tänkte bara se om de kan vara någon här runtomkring kan man se de på ip nummret? Mvh |
kilroy |
bmw,m3*Är du säker på att du vet vad denna tråden handlar om...??Mvh kilroy"Statistik är som en bikini-visar mycket men döljer det mesta" |
bmw,m3 |
sorry jag kollade fel. Mvh |
|
Sålde en gäng en 70ans Challenger, uppenbarligen för billigt då jag blev totalt nerringd... Nåväl en som var o tittade sa jag åt att det nog är bättre att du köper en ny bil pga allt "gnäll". På telefon fick jag förklarat för mig att utan bigblock är de värdelösa av någon otrolig människa... Har haft en del bilar och har intinktivt känt motvilja till att sälja till folk som tror att bilen är ny och som dessutom inte uppskattar att man tex har bytt alla slitdelar etc... När jag själv köper bil är jag realistisk och inser att det inte är fabriksnytt, eventuella reparationer eller så dikuteras i "realistiska" diskussioner kring priset. Har även upplevt "gnällmånstypen" när jag tittat på lägenhet. Tittade på en under en trögsåld period, intresserad men på marginalerna för ekonomin - 2 månader senare var den sänkt med 100´ Skrev då ned exakt och sakligt vad vi ville betala (begärt pris), inkl ett par hyror, vi städar, inte bråttom att tömma etc. Var och tittade (även på hur många andra som tittade) det var bara en till - SOM GNÄLLDE PÅ ALLT, det var fanimej fel på allting. Personen hade minsann sålt sitt fina hus (i nyskick givetvis), hade massor med pengar... bla, bla, bla. Mäklaren våndades, när fanstyget gått lämnade jag mitt papper, å fan sa mäklaren, tyvärr bjöds det över... Mäklaren beklagade (ärligt) sig över att han måste ta tillvara säljarens ekonomiska intressen.. Det här blev långt som vanligt... Kontentan, det finns alltid människor som är "besvärliga" och som har illusioner om det de har, vad andra har är värdelöst skit... Var oerhört kritiska till bytesförslag, misstro tills dess motsatsen är bevisad tyvärr är denna personlighetstyp inte ovanlig. Nu ska jag avnjuta min nya lambdasond, ISen har aldrig gått så här bra!!! Mvh Perra L |
|
|
Fattar inte riktigt resonemanget som många för här. Om jag vill köpa en bil ringer jag såklart och ställer massa frågor. Givetvis vill jag provköra och om säljaren begär 80 kan jag utan att tveka bjuda 60. Är jag oseriös då, bara för att JAG vill göra en så bra affär som möjligt? Många sitter i skiten och behöver ha loss pengar,men det problemet äger ju inte jag och säljaren kan alltid tacka nej. Jag har köpt och sålt några vagnar och det här "besväret" ingår så att säga i spelet. Säljaren vill ha så mycket som möjligt, köparen vill betala så lite som möjligt, där uppstår konflikten. Sedan kan jag hålla med om att det finns överjävliga skambudare som inte ens ids att titta på bilen utan kommer med ett bud hälften under utgångsbudet per telefon. Dessa nissar är bara att ignorera. Nu får jag säkert halva forumet på mig men 99% av dessa skambudare är av utländsk härkomst och när en utlänning ringer säger jag alltid att bilen är såld, oavsett om den är det eller ej. |
|
|
Håller med Robert till viss gräns. Att folk kommer och provkör, ser och frågar frågor är något man får leva med när man säljer bilen privat. Vill man slippa konstiga telefonsamtal, skambud, mail, telefoner som ringer 23:50 en vardag så får man helt enkelt byta in bilen. Sen har man som säljare också ett ansvar i hur man formulerar sin annons, hur man behnaldar folk i telefon osv. Det är inte alltid enkelt att sälja bil privat och man måste ha förståelse för att köparen vill göra en så bra affär som möjligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.