AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.630

Ibalnd blir man bra trött på "spekulanter". Är det fler än mig?

Sida 3 av 4
745an,

testade tipset hösten 2001 då jag precis blivit av med jobbet och behövde sälja min 528i 97:a, satte ut den för 129', ett pris som många med liknande spec fortfarande vill ha idag. Jag hade säkert 100 stycken vara två från tyskland som hörde av sig. 90% av dem ville pruta ännu mer....en idiot ville ge 90' och skrek och påstod att det var det pris som gällde...han ville först byta med MBsklass eller Omega landsortstaxi....

Mådde dåligt av att ha förlorat min inkomst och att bli behnadlad på det sättet verkligen...förvånad att det finns så många personer utan någonsomhelst respekt för andra människor..har inga problem med prutare....bara de är vänliga.

Struntade i att sälja den till någon av dessa idioter....endast en ko och tittade på den...men det blev inget. Sålde den våren 2002 till ett förhållandevis högre pris...lät köparen pruta...en dag efter annaonsen var bilen såld....kommer att passa mig noga för att annonsera kommande bilar så billigt....gillar principen, men den väcker enligt min erfarenhet alldeles för många puckon till liv som vill kontakta mig, något jag kan klara mig utan....

/Simon
Det är cool. Jag förstår.

Dock tycker jag att det passar mig. Försökte sälja en bil förut för 195 000:- (snittpris för samma modell var 190 000:-) dock var min i bättre skick och hade bättre utrustning.
Gick trögt. Sänkte till 160 000:-. Blev nedringd och fick en massa förnedrande bud men till slut lyckades jag att sollra ut två intressenter ur alla samtal. De båda blev lite "på G". Bilen såldes för 189 000:- Alla nöjda.

:)
Hubbe325: För mig kostar det ca:15k per år att helförsäkra bilen p.g.a min låga ålder. Sen så dricker 325:an mindre bensin, den kostar lite mindre i service + reservdelar är förmodligen billigare.

Sen om du läst lite om min 540 innan du skriver så hade du sett att slitagedelar som kommer vid lite högre milanta är bytta så det är inte p.g.a några kommande rearationer jag säljer den, det är snarare tvärtom det är därför det tar emot att sälja.

Sen angående motorn så tror jag iaf det är det sista som rasar på en 540 om den är skött rätt. Sen om du vill förtsätta vara nedlåtande ang. min bil så är du välkommen att du provköra samt se den och jämföra mot andra liknande.....innan du fortsätter.

Värt en titt?!?
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Lugn nu, jag var inte alls nedlåtande, jag bara undrade, och det kostar även mig 13992/år att försäkra en sådan, 325an kostar 10680kr/år så skillnaden är inte stor, det var därför jag undrade.
Är det inte bättre att behålla en bil som du vet är ok än att byta den mot en som du inte har koll på?
Klart att man är misstänksam mot allehanda byten där jag inte ser någon direkt anledning till varför den som byter skall byta.
Men om du säger att det är så pass mycket dyrare att äga 540:in så har du säkert rätt.
Jag vet ju bara kostnaderna som jag har.
Din såg jättefin ut på bilderna och är säkert i toppskick, men du ville veta varför den inte blir såld och vi svarade här, allihopa anser den vara för dyr, UTOM jag men jag anser att den har gått lite för långt för MIG.
80-85 kkr är billigt för en sån bil men tyvärr är marknaden som den är.
Risken är om jag provkör den så vill jag säkert ha den, men du anser säkert att din är värd mer än min och det gör nog inte jag, så säkrast är att inte provköra.....
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
simon_en:
De flesta verkar må dåligt av nån anledning om de inte får pruta på en bil, även om de vet att priset är hur bra som helst och omöjligt att matcha någon annanstans.
Skönt att det ordnade upp sig med inkomst och så iaf, snokade lite m.h.a. din profil och ser att du nu driver eget! :) Är det kämpigt att köra eget race?

__
Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Utan att vara nedvärderande mot NÅGON, så det helt klart bäst att sätta ut pris när man ska sälja. I detta fallet 85000:- OM man ringer/mailar eller på annat sätt hör av sig på en sådan annons så har man ju accepterat priset. Mao inga vilda prutningar. Jag ringer aldrig på annonser som har ett mycket högre pris än vad jag kan/vill ge. Om jag vill ge 60 000:- för en 540 så hör jag inte av mig på en bil för 85 000:-
Att skriva typ "bvsa", "kan disk", " ev prut", så tycker man även som säljare själv (lite omedvetet kanske) att bilen är för dyr. Sådana annonser är inte så bra, för då får man kontakt med "vrål-prutare". Det bästa är att sätta ut ett fast pris. Får man inte bilen såld då, så är priset för högt. Givetvis måste objektet beskådas noga!! Att vara ärlig i affärer är mycket viktigt (enligt mig). Tala om exakt hur bilen ser ut och vilka fel och brister som ev förekommer. I slutändan tjänar man på detta. Hur bråttom är det?? det är en viktig faktor att ta ställning till. Bråttom = lägre pris som "ingen" kan motstå.
Oseriösa köpare är det värsta jag också vet, men Jens: förr eller senare dyker det säkert upp någon som ger ett bra bud på din fina 540, så härda ut ett tag till!!
Lycka till!!
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
Kidde: Håller fullständigt med dig... bra inlägg.

li
1.959
liste
535i -89
Asken har ju rätt som vanligt. Bara ett problem (som dryftats i en eller annan tråd tidigare) - många skiter i de som mailar eftersom man inte räknas som seriös. Senast idag mailade jag en handlare som svarade "Har du seriöst intresse av att köpa bilen ring" och inget annat. Jag mailade tillbaka "Har du seriöst intresse av att SÄLJA bilen svara på mina frågor!". Tror ni han svarade på det mailet? Självklart inte. Och detta gäller en bil som säljare försökt sälja läääänge. Han vill alltså inte bemöda sig med att svara på ett mail trots att bilen varit så svårsåld. Men som sagt, det är en annan diskussion som redan förts. Blir bara så trött att jag snart ger upp! :(
Jag ser faktiskt ingen fördel totalt sett med svensksålda bilar som börjar bli 10 år gamla, gentemot en nyimporterad bil av samma årsmodell. Anledningen till det är att klimatet här i Sverige nöter mycket hårdare på bilen än i ex.Tyskland och framförallt rosten kan börja komma, eller är på väg på svensksålda bilar.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Emilia:
Tackar!!
Allt finns att läsa i Bilsport av ett nummer jag inte kommer ihåg/orkar leta upp, men JAG tycker att det dem skrev i den tidningen var MYCKET bra!! De tog upp vad som gällde både för säljare och köpare.
/Kidde

Vill ha BMW igen!
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Flåklypa har en poöng i detta resonemang tycker jag. Mycket hellre en nyligen importerad bil som är 100% rostfri och som känns tight och fräsch en en 100% seriös svensksåld vagn som har rullat varje vinter på våra toksaltade vägar. Jag har hellre en bil som har rullat långt och är rostfri än en aldrig så välvårdad lågmilare där rosten börjar komma.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
LN
497
LNBT
S6Plus
Hubbe325:
Hade du haft en M5 Touring kunde vi bytt :-), kämt åsido så funderar jag på att bli av med min till förmån för M5.
Som sagts här i forumet så får man sällan det man vill ha ut för bilen och vill man sälja snabbt så måste man ligga i den billiga fåran. Det är ju bara och se på hur många är till salu coh hur många tror man vill ha en sådan "som har råd" och just min färg utrustning m.m. Då blir antalet som just betalar vad man begär ganska litet, så för att få med sig de som vill pruta på färg utrustning m.m utifrån vad de själva önskar sig får man dra ned på priset eller vänta vänta vänta på rätt köpare som värdesätter de timmar man lagt ned.

spar till en....
Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag var ju spekulant på din bil ett tag men jag tror inte det är mig du är missnöjd med.
Din bil är kanske värd 85 men inte för mig, För mycket mellan på min 325.
Dock kan du kanske få det men det kommer inte hända i brådrasket.
Har du bråttom så sänk priset.Jag sålde en 525IX för 51000:-
Många ville pruta men jag ville ha betalt för den så jag väntade och till slut kom en seriös spekulant och köpte den.
Lycka till!

Automat är bekvämt
Priset är nu nere i 80000:- p o k för den nyfikne. Men som sagt så byter jag hellre med ngn annan som hållt efter sin bil. Har haft flera som nu under ett par dagar som ringt och mailat men hittills har det inte burit av till ngn affär...än så länge....

Värt en titt?!?
Länk
Liste :
Angående personer som ej tar seriöst på mail..
Jag har köpt 2 bilar genom mail och sålt 2 st också via mail.. Självklart så ringer man varandra när det är dags för att träffas.. Jag själv föredrar mail då man kan skriva det när som helst på dygnet och inte behöver bli nerringd om man säljer en bil..

När min M5:a var till salu förut så ringde det flera st varje dag och störde mig på jobbet :) Nästa gång skriver jag :
Seriösa mailar..

Hehe..

Är överlag trött på folk som ringer och är intresserade av mina bilar.. Nästa gång så anlitas nog bilförmedlingen eller nått..

/Jimmy
Länk
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jensclaudius, glöm aldrig att en bra affär är bra både för köpare såsom säljare. Själv har jag alltid sålt mina bilar ( ett tiotal ) för ungefär 10% mer än jag givigt för dem ca ett år tidigare. Folk tror att bilen är jättefin bara för att man har en verkstad och har polerat lite på den innan försäljning. Sålde min Audi V8 för snart en vecka sedan och den fick jag 60´för. Givigt 47´för den själv. Folk ÄR konstiga så stå på dig och ha is i magen en vecka till.
si
58
simonw
316i -97
Kolla in den här: Länk
540:n måste vara ganska prisvärd vid en jämförelse?! :-)
Flåklypa: Med risk för att bli lynchad. En bil som är sv-såld är det lättare att kolla historian på. Man får lägre försäkringskostnader. Man får bättre bemötande när man ska byta in. Man saltar i vissa delar av Tyskland också. Att tyskarna skulle sköta sina bilar mycket bättre än svenskar är enligt mig till viss del en myt. Om man ska köpa en bil som precis har blivit importerad så kan man ju fråga sig varför man säljer den efter så kort tid. osv osv

Kan tilläga att jag själv kör importerad bil samt att jag har importerat ett tjugotal bilar de senaste åren.

/T.P.
T.P.: Du har helt rätt. Det jag avsåg var bilar som börjar att bli runt 10 år gamla. Rosten kommer snart om den inte redan finns där på den svensksålda, samt att våra usla vägar säkert har satt sina spår på hjulupphängningar och dyligt, men även på inredningen.

Många är livrädda för höga mil. Många är livrädda för skruvade mätare. I Tyskland kör man fler mil/år än i Sverige och om nu importören skruvar tillbaka mätaren så vettefan om jag inte hellre tar den om den är schysst i övrigt än att jag tar den svensksålda som gått halva sträckan, fast året runt i kyla och i stadstrafik, fram och tillbaka till jobbet, men det är jag det.

Att man kan spåra historiken är bra, men det är ingen garanti för att bilen är ett bra köp. Serviceboken säger ju egentligen bara att motorn har fått olja som den ska, samt att man kanske bytt någonting. Bilen kan ju vara vanskött och misshandlad i övrigt. Detta brukar iofs synas eller märkas på en så gammal bil som det är frågan om. Känslan är viktig vid bilköp!

Jag avsåg inte bara nyimport, fastän jag skrev det. Först skrev jag "en nyare importbil" men då skulle bilens årsmodell uppfattas som nyare, fast med var importerad nyligen (ett par år sedan eller så). :-)

Kom ihåg! Jag håller fortfarande med dig i varje ord av ditt inlägg (hurvida tysken sköter sina bilar bättre vet jag dock inget om) :-)
När jag köper en bil så är inte det viktigaste för mig om den är svensksåld eller importerad inte heller är servicboken avgörande (men det bör bli ett lägre pris om den saknas). Det som för mig spelar roll är i vilket skick bilen är optiskt och mekaniskt. Om den stämmer överens med mina krav så köper jag den.

Jag tycker att det generaliseras lite väl mycket här på listan om att tyska bilar är så mycket bättre i skicket jämfört med svensksålda. Jag tror att det beror på att många här kör importerade bilar (inklusive undertecknad). Men att säga så tycker jag är att kraftigt överdriva. Jag har sett både tyska och svenska vrak med både höga och låga mil. Personligen så tycker jag att det inte är någon större skillnad på skick om man jämför en sv-såld med en tysksåld rent generellt.

Betongvägarna i tex östtyskland är ingen höjdare att köra på precis som en del av vårt svenska vägar. Tyskarna har fler och större städer så de bör köra minst lika mycket stadstrafik som vi gör, så isåfall så borde man inte köpa en tysk lågmilare likväl som man inte borde köpa en svensk, eller? Deras klimat och vårt tycker inte jag skiljer sig så jättemycket åt (jag bor i Skåne :) ). Rostiga bilar finns både i Tyskland och i Sverige.

Kort sagt tyska bilar är varken bättre eller sämre än svenska.

/T.P.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.