AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.628

Ibalnd blir man bra trött på "spekulanter". Är det fler än mig?

Sida 2 av 4
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Om nu "Emilia" är en riktig fysisk person och Jeansclaudius flickvän tycker jag att detta inlägg av henne är märkligt:

"Vad jag förstår har priset på Jensclaudius BMW inta baserats på styling eller stereo... Stereon är ju inte ens ingående i bilen utan får köpas separat av intresserad, eller?"

roadZter
LN
497
LNBT
S6Plus
De kanske inte är överens om priset :-), det var inte min sambo i alla fall när det gällde vår pärla....

spar till en....
Länk
Angående priset. Din är relativt nyimporterad därför kan man jämföra den med tex denna: Länk

Den har man i Sverige för max 60000kr.

På Bytbil hittade jag bara en sedan av årsmodell 94-95. Den har varit i Sverige sedan 95, drygt 20000mil, fullutrustad, fullservad, all dokumentation begärt pris 77500kr. Detta är hos en firma, man kan få upptill 24 månaders garanti.

/T.P.
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
DanneZeta: Vi är inte direkt överens om bilen och det är Jensclaudius som är "försäljningsansvarig"... och det står ju lite olika om bilen beroende på vart man hämtar fakta och vad som står ska medfölja och de olika personer som komenterat priset har ju hävdad olika saker också (för att klargöra). Och ja, jag är en fysiskt befintlig levande person...

T.P. : Jodå, jag har kommit för att stanna. :-) Varken ni killar vill det eller ej, men det kan man ju diskutera i ett annat inlägg. *ler*

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
60.000 för en 540i -95 verkar ju fruktansvärt billigt, för bra för att vara sant. Utan att vara expert på priser på just 540i -95 tycker jag inte att 80.000 är alldeles för mycket för en sådan bil. Runt 80.000 verkar ju vara normalpris. Sedan skall man ju veta att det alltid finns idioter som ringer och skambjuder på en massa olika BMW bilar i hopp om att någon som snabbt måste bli av med bilen skall nappa. När jag sålde min 735ia -92 var det en idiot som mailade och bjöd 30.000 när utgångspriset var 43.000 kr. När jag svarade att jag ej kommer släppa den under 40.000 kontrade han med att han bara hade 30.000 kr. Köp en annan bil då idiot!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
J.L.,
Det där känner man ju igen...
Jag hjälpte en bekant att sälja hennes 518iS -87. Bilen stod ute för 15.000:-. Fick mail av en kille som frågade om jag kunde byta rakt av mot hans Nokia 5210.......

Bilen såldes för övrigt för 14.000:- en vecka senare till den förste som var och kollade på den.
J.L,

det brukar inte räcka med en som ringer heller....merparten brukar vara av sorten som vill att man mer eller mindre ska skänka bort bilen, det räcker att man ligger på eller UNDER tyskpris är min erfarenhet. Sorgligt men sant. Kommer nog att fortsätta vara så så länge tillgången är större än efterfrågan på bilar...

/Simon
Funderar starkt på att köra sönder min bil och buckla till den lite innan försäljning för att det skall kännas bra att sälja den till de priser som större delen av marknaden idag kräver... Det första en "spekulant" säger när han ringer är i regel: "I Tyskland kan jag köpa en likadan bil som din för femtio tusen mindre" Vad svarar man?!? Hur kan spekulanten veta att de är likadana när han inte har sett min bil? Jag begriper inte varför dessa individer ringer på en lågmilad, svensksåld bil med all historik och full service när de i själv verket bara har råd att köpa något mätarfuskat vrak från någon suspekt bakgård i Tyskland. Personligen har jag ingen brådska med att sälja min bil och kommer därför inte släppa den för samma priser som de mätarfuskade och tillika risiga vagnarna.
bjoerck: Gäller ditt resonemang denna bilen och det tysklandsexempel som jag drog fram? I så fall så har bilarna gått lika långt och båda är i, vad jag kan se, bra skick. Då Jens bil är relativt nyimporterad, varför skulle man inte kunna jämföra den med det tyska exemplaret jag tog fram?

/T.P.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tyvärr så är nog inte bilen värd 85 kkr om ingen har köpt den.
Det är ju så att köparen styr BMW marknaden just nu, för det finns så himla många till salu.
Tycker själv att den absolut kan vara värd 80-85 kkr men varför betala det när man kan få en likvärdig billigare.
Själv så är jag lite sugen på en 540, men är lite skraj för så höga miltal.
Helst vill man ha en 540Touring, manuell!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett enkelt tipås är att skippa telnumemr när man annonserar, de slappa nötter som bara ringer och babblar slipper man då. Seriösa intressenter bemödar sig om att författa ett maila eller två. Sen bör ju givetvis prisnivån stämma med vad "marknaden" anser att bilens värde ligger om man vill få den såld. Tvekar man eller skiljer sig priset avsevärt vad "marknaden" anser är det nog enklare att inte realisera förlusten(som 99,9% av alla bilförsäljningar är) dvs man är inte psykologiskt redo att sälja(hände mig härommånaden):)
Jensclaudius, om du pallar det har kvar bilen och njut av den:)
Mvh
Asken
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Visst finns det många spekuklanter som beter sig klumpigt åt när personen i fråga ringer på en bilannons alternativt tittar på en bil som är till salu. Jag tror dock att det handlar om att spekulanten, precis som säljaren, vill göra en så bra affär som möjligt. Allt som oftast är inte spekulanten den mest erfarne förhandlaren och det som kanske är enklast att dra till med i förhoppning att få ner priset är just en jämförelse med priser på bilar i Tyskland. Det är naturligtvis inte helt ologiskt att man som säljare då tänker: "men åk till Tyskland och köp en identiskt bil till lägre pris då!". Faktum är att jag tycker säljaren skall försöka fokusera på själva försäljningen lite mer och inte ödsla sin energi på att bli irriterad på spekulanten, glöm inte att när spekulanten ringer på annonsen och börjar prata pris faktiskt lämnar en kraftig köpsignal. =) Sedan finns det som alltid "extremfall" där spekulanten satt i system att bara lämna skambud för att förhoppningsvis få köpa till extremt lågt pris av en desperat säljare. Så bjoerck; spänn av lite och utsätt inte din bil för några bucklor innan försäljning... ;)

roadZter
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
Hubbe325: Vad är det som gör dig skraj när det gäller en bil som har gått 23 xxx mil? Slår du till på min BMW får du den i alla fall för lägre än annonspris. :-)

/ Emilia

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det som gör att man drar öronen åt sig är:
Ganska så nyligen importerad, svårt att uppskatta om bilen gått 23 eller 33 kmil. På en bil med 10 på mätaren är det lättare att se slitage som påvisar högre miltal.
Allting är mer slitet än på en bil med lägre miltal.
Man vill ju ha bilen ett par år sen ska man ju försöka sälja, och det lär ju inte vara lätt att sälja en 540 med runt 30 kmil på mätaren.

Sen så måste jag sälja min 325:a för att kunna köpa en 540 och jag köpte den i oktober så jag är inte riktigt bytsugen ännu.
"Måste ha bilen en sommar iaf..."
Men allt är tänkbart till rätt pris, men där var ju ni lite osugna på att dra ner..... Fullt förståeligt
Asken, mycket kloka ord! Att chocka dem som skriver "maila inte RING!"tramset med endast mail!!!

/Simon
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
Hubbe325: Men hur många med 10 på mätaren har gått 10 om det är en -95:a. Jag skulle vara mer resarverad för en sådan än än som har gått 23 eller 33. Om vi hypotetiskt säger att den egentligen gått 33 är det troligare att den ställs på under 20 t.ex. 18 än att man vrider ner den till 23. :-)
Visst är det mer innre slitage (vilket alltid går att byta ut om man vill ha nyare skinn m.m.), men bilen har ju kommit över den gräns då mycket maskinellt "brakar ihop" och så, har ju nya delar där istället, tillskillad från en runt 18-19 mil.

Intresserade av ett byte med en 325:a är vi ju redan och pris går ju alltid att diskutera beroende på skick och tänkt pris... annonspris är ju ett utgångsläge. :-) Men men, förstår ju dig att det kan vara kul att ha den över sommaren.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Självklart är det inte så vanligt och rimligt med 95:or som gått 10´ mil, det var bara ett exempel.
Min har gått 14´ och det är väl runt där som är intressant för mig.
Varför skulle man inte skruva ner från 33 till 23? det lär ju öka på värdet en del samt att det är svårt att optiskt se skillnaden.
Jag säger på inget sätt att er bil är skruvad, bara det att JAG skulle ha svårt att se det om det vore så.
Varför vill ni byta från 540 till 325? Min ligger nog liknande er i pris så det blir ju nästan inga pengar imellan? Eller letar ni äldre 325:a?
Hubbe325: Vi letar efter en bil som är billigare i drift och underhåll. Sen hur ett byte skulle se ut kan man ta via mail eller telefon.

Asken: Hade jag kunnat så hade jag behållt bilen då jag trivs som fisken i vattnet med den.

Värt en titt?!?
Länk
Att sälja är ibland "mission impossible" då det är det ena med det andra: bilen är för dyr, har gått för långt, fel färg, importerad, jobbiga spekulanter osv, osv.
Dock får man inte glömma att den köpare man letar efter är inte de som har de ovan argumenten utan den man letar efter är en som tycker att det är OK med det ovan.

Det det handlar om är att man får ej ge upp för till slut hittar man rätt. Jag har sålt bilar som har varit total slut men med rätt nyans på inredningen, jag har sålt bilar utan ngn som helst extrautrustning till samma pris som de med extra utrustning (vid tillfället fanns det bara min).
Tajming, TAjming är det hela (om man nu inte säljer en bil för halva marknadspriset då går det alltid att hitta köpare)

Visst är det jobbigt med alla spekulanter som ringer och bjuder 100 k när man vill ha 200k men man måste ändå härda ut då det en vacker dag ringer ngn som verkligen är intresserad.

Tipset jag har är utöver Askens (mail ej tele) är att lägga ut bilen extremt billigt och skriva högstbjudande. Med det så får du en massa spekulanter och det är nr 1. Sedan är det bara att se till att båda parter blir nöjda.

PS När det gäller IP nummer kan flera ha "samma" nummer beroende på hur ISP har löst det med brandväggar och dyligt. DS

:)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ägande kostnaderna skiljer ju bara marginellt mellan 325:An och540. En 300/mån i försäkring samt en något högre bränsleförbrukning.
Eller är det så att milen börjar ta ut sin rätt och den kostar en del i reparationer? Skulle ju inte vilja betala en motor renovering på en sån..... ryyyys......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.