AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.627

Ibalnd blir man bra trött på "spekulanter". Är det fler än mig?

Sida 1 av 4
Jag har under en tid haft ute fleratlaet annonser på min 540 och skulle genomfört ett byte i januari men fick efter att vi kommitövernes om pris m.m reda på att han inte vill genomföra affären.....Man har tappat humöret för mindre. Under den tiden som han krånglat jhar jag avvisat andra p.g.a att jag är den som håller det jag lovat.

Flera bytesspekulanter har ringt och sagt vad de har och ALLAS deras bilar är i toppskick och suprfina både utvändigt, invändigt och maskinellt. När man väl kommer dit uppenbarar sig det ena efter det andra. Snacka om att man känner sig lurad. Själv så ljuger jag inte om skicket på min bil då den har rullat 23***mil och är 8år gammal, det finns stenskott, skinnet syns att det suttit i sen bilen var ny m.m och folk ryggar när de hör det. Vad ska man göra? skruva tillbaka milen, köpa en falsk servicebok, ljuga om skicket m.m då kanske man får den såld.....trist att man inte kan vara ärlig....

Nu så har flera ringt och frågat hur mkt jag vill ha för bilen och när man nämner priset så säger de....OOOOOJ det var dyrt.....man kanske ska kolla upp på vad det är man ringer på innan man gör det och ta reda på lite fakta om bilen mer än modell och pris ?!?!

Nu börjar jag bli så otroligt trött på det hela så jag snart inte vet vad jag ska göra.....

*pust* skönt att få skriva av sig ibland.

Är det fler än mig som råkat ut för liknande eller känner likadant?

Värt en titt?!?
Länk
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Jag håller med dig.För att slippa "spekulanter" skriv pris p.o.k
+ import+servicebok
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
När jag sålde min alfa gtv med nybyggd motor....5.11 personen ringde och frågade om motorn drog olja så blev mitt svar : Nej den drar bensin...tyst i luren blev det. Kanske inte det smartaste svaret men man blir trött på att svara på om en nybyggd snurra drar olja.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vad annonserar du ut bilen för? Priset kanske ÄR på tok för högt?

När man säljer bil finns en regel som är bra att tillämpa, men först måste du fråga dig själv en sak: Vill jag få sålt bilen så snabbt som möjligt, eller vill jag få sålt den för så mycket som möjligt. Sätt därför rätt pris. Rätt pris är det pris som ägaren kan gå med på att sälja bilen för, och som spekulanten kan gå med på att köpa den för.

Om du har jättebråttom att bli av med bilen får du således sänka ditt pris, då blir fler köpare säkerligen sugna. Om du inte känner ett direkt behov att bli av med bilen, och har annonserat ut den till ett högre pris, får du räkna med att det tar lång tid innan en köpare dyker upp(om någon köpare dyker upp.

Jag håller dock med dig om att det är trist med folk som inte vet vad affärsmoral är :(

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Jenscladius: De var lite av samma historia i höstas när ja sålde min e36 coupe -97.
Mitt tips till dig är:

Fråga om de kan betala för bilen kontant.
I ditt fall med byte kanske de blir svårt, men prova sälj bilen rakt av först.

Många börjar valsa redan då, och då brukar ja säga tack och hej.
Frågar de om skicket osv så säg som de är precis som du gjort hittentills. de tjänar du på i slutändan.

Frågar dom om ditt absoluta bottenpris så säg: varför ska ja säga ett bottenpris på en bil du inte nes tittat på i verkligheten?
Du vet ju inte om den är i sunkigt skick eller fullservad och en rikitig pärla.. Spelar det ingen roll för dig eller?

Man får helt enkelt räkna med att 80% av personerna som ringer är inte seriösa spekulanter. Tyvärr e de så.

Håll ut, till slut kommer det en person som uppskattar bilen för vad den är. de händer alltid förr eller senare.
Om du inte kan vänta på att den personen kommer, brukar du få sälja bilen billagare än marknads värde.

Perosner som vill mötas halvägs för att titta på bilen går bort i min mening. Om dom inte har råd/intresse att komma till dig för att se bilen är de inte tillräckligt intresserade för ett köp heller.

Lycka till och håll ut är mitt tips.

Bmw har stjärnan under huven.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med dig. Ibland känner man för att ta ut en 500ing per provkörning som köparen får tillbaka om han köper bilen. Finns för mycket folk som bara vill provköra / snacka skit.

Jag tycker att man INTE ska provköra bilen förens affären är i stort sätt klar man har kommit överens om pris, gått igenom bilen osv. Okej, visar det sig att bilen går som en påse nötter kan affären bli avblåst men annars ska det leda till att man köper bilen. Tycker det visar dålig respekt när folk kommer och ska "provköra" (läs hårdköra) folks bilar.

Sen finns det folk som bjuder rätt av. Dom 20-30% av priset och säger att dom bjuder så mycket hämtar bilen på måndag. Ibland känner man för att släpa dit en bil från skroten och låta personen komma och hämta bilen.

Har tagit mig an både ett och annat sälj/köp uppdrag och ibland skäms jag ÅT personen som ringer och snackar.

Många jag känner byter in bilen istället nu för tiden.
nofx16: Priset ligger i underkant mot vad den är värd, med tanke på hur mycket som är gjort på den. Det är en BMW540 -95:a E34-kaross och den är ute för 85 000:-. På min hemsida står det vad som är bytt och hur den är tillfixat.

Eftersom jag håller på med billjud så är det ganska akut att skaffa en ny bil, att bygga i inför säsongens start i påsk. Plus att jag står inför ett jobb byte där jag kommer att få förmånsbil, och då behöver jag något billigare att ha för billjudsbygget.

Värt en titt?!?
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jensclaudius,

Du ligger lite högt i pris. Tyvärr kan man aldrig, såvida inte just DEN köparen som efterfrågar det, räkna med att få igen de pengar man lagt ned på bilen i form av reparationer, stereo och styling :( Justera priset nedåt, så blir anströmningen säkert större. Rekomenderar dig att lägga ut en annons på Länk , om du inte redan gjort det. Skriv med priset i annonsen samt lägg upp bilderna.

Mvh
Kalle
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
nofx16: Har jag förstått dig rätt... om jag skulle sälja min BMW och har reparerat den t.ex. bytt motor och bytt upp bromsar till effektivare så ska jag inte kunna ta mer i pris än den som har en "orenoverad" BMW där bara slitagedelar är bytta?

Vad jag förstår har priset på Jensclaudius BMW inta baserats på styling eller stereo... Stereon är ju inte ens ingående i bilen utan får köpas separat av intresserad, eller?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Emilia. At man bytt motor brukar inte vara en fördel. Följdfrågan är ju givetvis varför motorn är bytt?

Allt extra man gör som inte köparen vill ha blir svårt att få ut extra pengar för. Tänk dig att du har en cd-växlar för 25st skivor men säljaren bara lyssnar på band. Tror du han är sugen på att betala extra för cd-växlaren? Det man kan ta ut extra för (om bilen i övrigt är bra utrustrad) är låga mil och bra skick. Annat blir svårt att få ut extra för såvida inte säljaren är intresserad av tex en stylad bil, feta fälgar osv.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Emilia, Japp. Du har förstått mig rätt.

Instämmer med Acey.

Om stereon inte skulle ingå i de 85.000:- så är priset "ännu mer för högt"
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
acey & nofx16: Ok, då vet jag vad ni tycker... vilket pris skulle ni själva ta och sälja bilen för? Vad skulle ingå och vad kan man ta ut extra för? Ni verkar ju anse er veta det. :-)

Kan ju vara intressant att veta vad du, nofx16, skulle ge för den om du sökte en 540. Och om du skulle sälja din 320 vad skulle du vilja ha för den då?

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Emilia,

Vad jag skulle ge är egentligen ovesäntligt, det är vad "marknaden" vill betala som är intressant. Jag förutsätter att bilen har all väsentlig dokumentation och är välservad. Personligen skulle jag ge runt 70.000 :-för bilen, då den har manuell växellåda vilket för mig är ett plus.

Om jag skulle sälja min 320 hade jag velat ha runt 20.000:-, i dagsläget. Jag trivs bra med bilen och tycker att den går svinbra. Därför vill jag inte sälja den för mindre än så (även om de flesta säkert tycker att det är dyrt).
Kanske inte särskilt väsentligt men ändå. Konstig slump att Emilia och Jensclaudius har samma ip nummer :)

/T.P.
li
1.959
liste
535i -89
T.P. - Det är märkligt nog mycket vanligare på just det här forumet än någon annanstans på nätet att det "slumpar" sig så. :(
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Är det frugan Jensclaudius!?..he,he..

E-34. Need i say more?
Mvh:FrIIk
Em
11
Emilia
BMW 540i -95
T.P. & liste: Ingen slump alls... kan det inte vara fler än en som använder datorn i den gemensamma lägenheten? :-) Råkar bara vara så att det inte bara är killen i detta förhållande, utan även tjejen, som är bilintresserad.

Friik: Visst e de så ;) visserligen är vi än så länge bara förlovade så fruga kanske inte är rätt namn men tanken är helt rätt.
Hon är lika biltokig hon och vill säga sin mening i det hela utan att skriva i mitt namn. vilket är helt ok med mig.

Sen angående priset så är det satt efter vad marknaden säger och efter rekomendationer. Däremot är det inget som säger att det priset är det slutgiltiga utan som de flesta vet så brukar det finnas med en viss prutmån i de flesta priser.

nofx16: Jag har sett att du "värderat" andra bilar till väldigt låga priser, som t.ex lite olika 325:or m.m och till de priser som du nämner får man knappt vrak för, det är t.o.m så försäkringsbolagen värderar högre. Sen att du värderar din egen bil till ett rätt högt pris som du själv säger visar bara hur motsägelsefull du är.

Värt en titt?!?
Länk
Emilia: Det är kul med bilintresserade tjejer (har en sådan själv) men man undrar lite när någon som precis har registrerat sig hoppar in i en diskussion och har samma ip-nummer som en part i diskussionen.

Hoppas att man kommer se mer av dig än bara i den här tråden.

/T.P.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jensclaudius,

Om jag är motsägelsefull så är du inte läskunnig.

Jag skriver KLART OCH TYDLIGT att värderingen av min bil baseras på att jag inte ens vill sälja den! Därför sätter jag ett högre pris. Om ingen nappar så skiter jag i vilket, jag är ändå nöjd med den. I ditt fall vill du ju bli av med bilen (fort), därför gav jag dig tips om hur du skall gå till väga, nämligen sänka priset!

Mina värderingar baserar jag på vad jag själv skulle ge för bilen kontra vad andra kan tänkas vilja ge+hur priserna i BMWbörsen ligger på likvärdiga bilar. Tror inte att någon är beredd att ge mer än 75.000 för din bil, vilket visar sig genom att du inte fått sålt den!!!

För övrigt var det där med försäkringsbolagen en dålig liknelse. För ett tag sedan läste jag om en kille som fick ut 70 eller 80.000:- för sin snikutrustade 520- 90, då han blivit påkörd. Bilens värde på marknaden torde i det fallet vara en dryg tredjedel.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag kan inte uttala mig om vad jag skulle ge för bilen eftersom jag inte har något intresse av e34or. Utan att veta utrustning / skick på den så skulle jag tippa på att liknande bilar går mellan 60-80 tkr beroende på mil och skick samt utrustning. Läste att bilen rullat 23.000 mil vilket kanske avskräcker vissa.

Kontentan är att har du inte fått sålt bilen så är priset för högt på en ganska död marknad för e34or med stora motorer (och manuell ett minus kanske?).

Men prisbilden för både e34 och e36 börjar stabilisera sig lite efter ett tapp så du kommer inte förlora något på att vänta till våren då fler går i bil bytartankar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.