AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
604

kopplingen har blivit slö :( ? varför ?

Visa användare
36
nomarcus
320 ik -88
min koppling la av härrom dan eller den funkar än fast den tar inte förrän precis längst ner ? varör ?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Gör ett sök här på forumet...kan vara allt från luft till??

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Rico80
har du kollat om bilen har läkt nån bromsolja på sistonde kopplingens hydralik styrs av bromsoljan o det sitter en huvudcylider till kopplingen inne i bilen som kan läka så kolla upp den! har du bromsolja i mattan i vid torpedväggen har du troligen felet där!!! mycket jobba att göra rent tvärr =(
Visa användare
36
nomarcus
320 ik -88
nu funkar det, bara bromsoljan som tagit slut, dåligt att jag inte kollat det innan tack ändå ! ,...
Rico80
Nomarcus:

Kolla upp det där med cylindern till kopplingen den ska sitta typ där bromsrören går in i kupen har jag för mig!!! är det den som läker har du lite jobb med att sanera bort all bromsvätska i mattan!! för om det är den som läker kan du räkna med att du kommer få rost om du inte gör nått åt det du vet bromsolja o rostskydd är inte bästa kompisar =)

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
ni
13
nicklasx
BMW 325i Coupé -92
E36
jo men tror att själva oljan hindrar att det rostar =) !

Rico80
nickasx:

tror du verkligen att bromsolja hindrar rost? vad jag har fått lärt mig både i skolan och utanför är att bromsvätska är det värsta som finns för lack osv! och om nu är det fel som jag tro det kan vara så kommer det ätt börja lukta illa om mattan inne i bilen tillslut o det e ju inte kul om det verkligen blir indränkt i olja. Är det nu den cylindern så kommer det ju att fortsätta läcka o läcka tillslut är det nu bara en sak kvar att göra o det är att slita ut allt ur bilen o byta matta!!! lika bra att kolla upp!!!

Visa användare
36
nomarcus
320 ik -88
jag tror bara det var den faksits som tagit slut helt enkelt har kollat runtlite och men inte hittat någon lecka... men nu funkar det perfekt.. tack alla
ni
13
nicklasx
BMW 325i Coupé -92
E36
Rico80: Det jag ville få fram var att det börjar nog inte rosta när oljan ligger kvar, däremot kan tänkas att det inte är bra för själva "rostskyddet/lacken" (det vet jag ingenting om) och att det därefter kan rosta lättare NÄR oljan är borttvättad. Men man vill ju inte ha olja i bilen typ. Därav detta tecken i mitt förra inlägg
---> =)

Olja: tex när du ska vinterförvara en mc, tömmer ut bensin i tanken och häller i lite olja(skakar om) på innerväggarna, --> just för att det inte ska rosta! , Rätta mig om jag har fel...

Har bromsolja inte samma egenskap att skydda mot rost som de andra oljorna har???

// Nicke

Rico80
nicklasx: enligt vad jag har fått lära mig har inte bromsolja samma egenskaper som vanlig olja det vill säga den skyddar inte mot rost utan den gör så att det lättare rostar!! kan ju ha fel mend et fick jag lära mig i skolan iaf!!!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att förtydliga det hela finns det inget som heter bromsolja, det heter bromsvätska! Främst anledningen till att man kanske inte skall parata om bromsolja är att då kan någon person få för sig att slå olja i bromsvätskebehållaren. Det räcker med en eller några få droppar för att den kemiska reaktionen skall lösa upp alla gummipackningar i systemet och då är det inte så kul längre. :o/

Bromsvätska är extremt aggresivt mot lacker mm. Dvs. det skapar indirekt rost eftersom bromsvätskan tar bort en av de viktigaste komponenterna i bilens rostskydd, lacken...

Mvh
Rico80
då hade jag inte helt fel då =) många kallar det ju tyvärr bromsolja fast som du säger det heter ju faktiskt bromsvätska

ni
13
nicklasx
BMW 325i Coupé -92
E36
Det behövs syre för rost men om det ligger bromsvätska ivägen så blir det ju ingen rost :P

Bromsvätska skall under normala omständigheter för tusan inte ta slut!!!
Rätta mig om jag har fel, ett visst svinn kan det kaske vara men inte så att kopplingen helt plötsligt slutar fungera bra.

Det klassiska är ju att slavcylinder packar ihop och pissar ut oljan, DÅ kan det försvinna olja ur systemet, alt. så läcker något skit i eventuella bromscylindrar i en trumbroms bak. Detta på en E30 med fler...

PeterB

Länk
ro
106
robbe
325i e36
Hej

Jag håller med Bornius om att bromsvätskan inte ska rinna rakt igenom för då är det ju nåt fel.
Min slavcylinder har nyligen rasat så det blir till att byta ut den. Gillar inte att pilla med rep. satser. Kolla noga så att det inte är den som läcker.

MVH
Robert

BMW - Vad annars?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.