|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har haft problem med oljud och vibrationer från styrningen,,,,, misstänkte genast servooljan... kollade nivån och såg att det var så gott som tomt... eller mätstickan nådde inte ner... Dessutom luktade det bränt..... Hur skall jag gå tillväga... Räcker det att jag fyller på olja..... eller vad skall jag hitta på .... vad är det för olja.. vart köper man<den... vad kostar den....??? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att fylla på olja, 525-90 bör vara vanlig ATF servo/autolja som du kan köpa på en mack för en 30-40 spänn. Är oljan bränd och illaluktande så bör du ganska snart tappa ur all olja och byta ut denna, mot frisk. Någon annan med denna bil kanske kan verifiera mera exact vilken oljetyp det ska vara på. En 535-90 funkade bra med vanlig ATF olja. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Tack Hasso.... Alltid skönt att veta att det finns kunnigt folk ute i cyberspace..... Tackar.... | |
|
Ett litet tillägg till Hassos inlägg... Det kan även vara LHM- eller CHF-olja i systemet. LHM/CHF är samma olja som Citroen använder i sina hydrauliska fjädringssystem. Den oljan är grön. ATF-olja är röd. (det är bara att sticka ner en liten bit papper i behållaren och se vilken färg nuvarande olja har.) Du bör inte blanda dessa två oljor med varandra! Det brukar stå på locket till oljebehållaren vilken sort det skall vara. Annars står det säkert i instruktionsboken. Mvh |
|
|
Min olja är röd...... Så antar att det är atf olja jag skall köpa.... Bilen skall in på verkstad på tors.... Kanske räcker om jag köper vanlig ATF på OK... Bara så jag klarar mig till verkstaden.....???? |
|
|
Är den röd är det ATF-olja som du skall ha! Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går utmärkt att använda ATF till din bil om den är röd orginal dvs ATF:) De tidigare modellerna har normalt ATF olja. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Jag har sökt inlägg... man blir ju lite svettig när man läser om alla servopumpshaverier........ Ja¨g vet inte varför min servo skulle braka just nu... men när det är snö ute och jag skall parkera.... och vrider snabbt på ratten... blir det som ett slags hoppande i servon.. ungefär som att den inte riktig hinner med....( Har bara ghort detta en gång när jag hade bråttom) Tror ni att detta kan ha skadat pumpen???? | |
|
Atf olja skadar pumpen, det sa både min Audiverkstad förut samt min Bmwverkstad nu. Det är Chf olja som ska vara i pumpen!! |
|
Wesse:Det beror helt på vad som är orginalfyllt.Är oljan röd så är det Atf av någon sort. Det förekommer olika oljor även på typ E39. både ATF och CHF Pentosin tål lägre temp -40 så det är ingen generellt. I början på 90 talet så började det användas CHF Pentosin först CHF 7 nu Chf 11s som är en syntetisk hydralolja. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Du ska ha ATF olja i din 525:a. Det finns att köpa i 1 liters dunk på OKQ8, en svart flaska som det står ATF-DEXRON på. Att det hugger i servon är ett tecken på luft i systemet vilket oftast beror på för lite olja. Passa på att se över ditt servosystem efter läckage, det kan finnas läckage i slangar eller i värsta fall i styrväxeln=DYRT. Men börja med att fylla på olja så löser det säkert sig. Det luktar lite bränt i min olja också, även fast jag nyss bytt den så jag tror det är helt normalt. Min servo fungerar perfekt, den går dock lite tyngre än t.ex. min brors 525i -93, men det kan ju bero på bättre servopump på nyare modeller. | |
| det verkar vara olika servooljor i 525 -90, på min svensksålda står det chf7.1 på locket. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.