AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
387

Hur byter jag växellåds olja i en e-28

li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Tänkte byta växellådsolja i bilen nu..Vet ej hur gamal den är så det är lika bra..Några tips & så

HA de!
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Är inte så svårt. Kör bilen ordentligt varm så växellådsoljan blir lättflytande. Palla upp bilen och tappa ut den gamla oljan. För att få loss oljepluggarna krävs det en stor insextapp, har man inte ett välsorterat garage får man skaffa sig en. Minns tyvärr inte dimensionen men kan kolla upp det. När man sen ska fylla på olja sitter det en plugg på sidan av lådan. Fyll så mycket som det går, nivån ska vara strax under hålet. Finns olja på specialflaskor med el speciell pip så man kommer åt. Mellan 1,2-1,5 liter ska det vara.

Lycka till...

mvh Johan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sök inläggsfunktionen,bra på det mesta :)

Annars behöver du en 17mm insex för pluggarna...(börja med påf.plugg).Manuell låda pratar jag om..

Om det är en man vxl låda så brukar jag "trycka i" Castrol olja,sist jag gjorde det så blev det deras SMX(kanonbra)...vet ej om den finns kvar nu iofs..Finns en del att söka på där oxå ang oljor..

Mvh Janne.
Satsa inte på den billigaste oljan, försök hitta en olja av hög kvalité, liknande Redline-oljan. Pennzoil har en röd ATF-olja som funkar fint, namnet? det har jag tyvärr glömt.
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Jag blev rekomenderad att använda castrol tqd, till bmw:s gamla lådor, det tömde jag i lådan i höstas. Funkar skitbra.

Om det nu inte är en e39 du har.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Är ju en gamal 528 =)

Tänkte hälla i nån bra olja så den blir kanske lite mer lätt växlad eller nåt sånt=)

TAck Så ycke för alla inlägg!

HA de!
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Min låda blev mer lätthanterlig med castrol oljan, speciellt vid flertalet kallgrader.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Lindström: det är precis därför du inte ska ta den billigaste oljan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.