|
|
|
|---|---|
|
Tänkte försöka göra ett eget turbogrenrör men då undrar jag om det stämmer att alla rör måste vara lika långa ? Tittar man på en diesel så är de inte lika långa och avgaspulserna måste ju komma lika på en diesel 6a som en bensin 6a tacksam för alla svar mvh lappen | |
|
Nej dem måste inte vara lika långa, men det blir jämnare temperatur mellan cylindrarna om dem är det! sen för effektens skull har det mindre betydelse!, det som inte är lyckat är om ett av rören blir typ 10cm och ett annat 70, då finns risken att den cylinder so har kort rör går varmt, ur effektsynpunkt skall det flöda så bra som möjligt, dvs så stora radier som möjligt på böjarna! Mitt tips, gör inte för korta primärrör, och på M30motorn så tänk på att du ska komma åt tändstiften när det är på plats! |
|
imenhoteb |
Det e inge måste att dom ska va lika långa.Puls å konstant grenrör funkar lite olika det sista går väl mer på högvarv..puls e väl bättre när det gäller körbarhet på bil.spol tiden snackas det om mm..beror väl på vad du ska ha för turbo.E 30 -6...andreas i avesta kan väl hjälpa dig?..han gör väl såna i bland....själv har jag bar 4 cyllar å tänk på..ev 8!!! TN |
imenhoteb |
ska nämna att jag själv har byggt ett 4 cyl grenrör till en T16 turbo....nu skulle jag bara ha lika långa.. när jag sen mättes rören upp rör för rör så!! 2 ans rör 400 ml=4dl....1ans rör 450ml=4,5 dl......Å lika på dom andra.skillnsad 50 dl!!! Å jag som trodde jag skulle få dom exakt.:( dessa mättes upp med vanligt vatten en glasskiva på grenrörsflänsen 1 ans som ex. lite fett runt flänsen. sen häldes vatten in i röret..noga å få ut all luft bublor.. sen hädes det ut för å mätas.... på dtta sett så får man ju se om dom verkligen e lika ungefär. finns bild på detta grenrör..lite ormboa typ som jag personligen inte gillar.:) ....men nödvändigt om jag ska ha det som jag vill. finns mer å säga. TN |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.