AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
321

Vad ska man välja?

Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Men om man ska välja mellan en 325i och en 318i.. båda med e36. hur mycket skiljaer de om om utrustningen,miltalet, skicket,årsmodelln är desamma, vad skiljer egentligen de här bilarna förutom motor.

Jag har en pinsam fråga som jag itne vet som jag borde ställa, Serviceboken, om den fattas, hur mycket påverkar det bilen(procentuellt) i värde? kan man hitta en bil för ca 20 000 kr billigare om den inte har service bok? Kan man fixa en ny servicebok? Tack för ordet!

Mvh Mohsen
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
<<Men om man ska välja mellan en 325i och en 318i.. båda med e36. hur mycket skiljaer de om om utrustningen,miltalet, skicket,årsmodelln är desamma.>>

Det kan nog skilja 10-15.000:-

<<Serviceboken, om den fattas, hur mycket påverkar det bilen(procentuellt) i värde?>>

Det är ju inte själva serviceboken som är viktig egentligen. En drös kvitton/papper på utförda servicar och reparationer är egentligen ännu bättre. Däremot tycker jag att det tyder på slarv om serviceboken fattas. Om vi säger att ALL dokumentation saknas, sjunker bilen ganska rejält i värde, åtminstone i mina ögon runt 30% på en "vanlig" E36. Det beror ju sig på hur bra man är på att undersöka bilens skick.

<<kan man hitta en bil för ca 20 000 kr billigare om den inte har service bok?>>

Ja.

<<Kan man fixa en ny servicebok?>>

Japp, finns hos BMW.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Heey!

Jag är inte så jätte insatt i det där med servicebok, men om man kan fixa en ny bok på bmw... varför gör itne säljaren det och sparar 20 000? Jag pratade med en kille som ville sälja sin M3 årsmodell -93 allt stämde men motorn hade bara 115hk? han hade papper på att det var en m3 och hade inte bytt ut motorn, vad kan det berott på?

Mvh Mohsen
120
Håkan M
BMW 116i -16
Bil utan servicebok kan du säkert hitta 20kSEK billigare, men då kan du också få 10-20 000 mil mer än det står på mätaren, kanske ännu mer.

Bil utan servicebok tycker inte jag tyder på slarv, det tyder på att någon vill dölja nåt. För övrigt håller jag med Kalle. Om du köper en bil utan bok MÅSTE du veta vad du gör.

Se upp!!!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mohsen,

hehehe du har nog missförstått servicebokens värde ganska rejält. Det är inte boken i sig som är värd några pengar: DET ÄR VAD SOM STÅR I DEN! :) Den ska helst vara full med stämplar från verkstäder och med någorlunda trovärdiga mil-intervaller. Ta en ordentlig titt i såväl "Importguiden" och "Begagnatguiden" så hittar du säkert en del nyttig info om serviceböcker.

M3:an med 115 hk låter MYCKET märkligt! Låter som om han försökte luras med en stylad 318....

Mvh
Kalle
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Kalle: jaf kanske formulerade mig dåligt, jag vet att det är det som står i den som spelar roll, men hur kan man kolla upp bilens historia utan bok? går det?

Håkan: jag håller med dig, så du tycker at det är en osäker affär? utan bok?

Mvh Mohsen
120
Håkan M
BMW 116i -16
Mycket osäker om du inte kan verifiera bilens historia. Det kan du göra med hjälp av bilens chassinummer och en hjälpsam BMW-vekstad. Om du inte kan finna information om bilen är det mycket dumt att köpa bilen tycker jag. Tänk också på vad värdet är av bilen den dag du ska säjla den. Inte mycket värd utan en bok.........
Kolla "Importguiden" osv enligt Kalles inlägg.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mohsen,
Som sagt! Läs importguiden och beg-guiden! Där står en hel del nyttigt (även om du inte ska importera bil).

Historiken/miltalet kan du kolla upp om det finns kvitton, som sagt, samt via gamla besiktningspapper och även via BMW, som kan ge dig utskrifter på utförda garantireparationer. Mer om detta i importguiden ;)
Jag tycker att för många hänger upp sig på just s-boken. Jag har köpt en hel del bilar utan bok och har aldrig haft några problem med dem. Enda kruxet är när man sen ska sälja dem. Om jag är och kollar på en bil som jag tycker är helt ok och dessutom får ett bra pris så köper jag den oavsett om den har bok eller inte.

/T.P.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Jag tror att det härä är den dummaste frågan någonsin på detta forum! Hur läser man beg och imp guiden? Ska man kryssa i rutan? Eller hur gör man egentligen?
Tack:)

Mvh Mohsen
Du skriver ut protokollet och kryssar i att du har kontrollerat punkten på den bilen du undersöker.

/T.P.
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Det visste jag väl!:) tack!

Mvh Mohsen
Don portillo
Inte så mycket som 20.000... Ett par tusenlappar kan du säkert tjäna... de levereras oftast med bilarna så de kan vara svåra att hitta.. men i Tyskland går det lätt att hitta serviceböcker...

M VH / K
Ring Vägverket och beställ hem uppgifter om tidigare ägare, då får du senaste 3 som har ägt bilen.

Ring nummerupplysning och be om nummer (det står bara adresser).

Ring upp den/dom tidigare ägaren/ägarna och be personen berätta om bilen. Fråga om miltal o.s.v.

De tidigare ägarna har ofta väldigt liten anledning att ljuga!

Gjorde på detta viset när jag köpte min 325:a. Fick reda på väldigt mycket saker, både positiva och negativa.

Att göra på detta viset är nästan bättre än en s-bok och dessutom kan du fortfarande dra fördel av att det inte finns nån s-bok när du ska disskutera pris! =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.