|
|
|
|---|---|
|
Min KKK 27 verkar gå på sista versen, dyrt att renovera och gammal teknik. Jag har en Garret T04E ligger på hyllan, hur mycket effekt skulle en sådan kunna räcka till samt vilka modifieringar skulle behövas? Motorn 3,2 liter, Prospark sprut, önskad effekt 450-500Hk Johan | |
|
Hej hopp på dig din filur............ Jag har väl lite tips angående ditt spörsmål............... Billigt och som jag får för mig välfungerande, kanske med lite avkall på responsen... Du ska ha ett typ Holset HX 40 möjligen ett 50, eller så ska du ha ett Garret GT 40 det är väl de aggregat jag vet som går att få tag på för rimliga pengar som täcker in ditt behov. Eventuellt så vet jag en som kan ha ett typ Garret t04 som räcker till max tror jag 500HK. Skulle tippa att du får modifiera grenröret eller bygga ett nytt, fixa ny första bit på agat, samt nya tryckrör och filter montering. Hur går det annars då?? Fått någon sprutt på den än?? //Jesper P.S Är lådan hel än?? |
|
|
Hej Jesper, ja jag har fått fart på den, efter ha bytt spridare så går den rent. Det verkar intressant med tipsen på turbo aggregaten, fast funderingen kvarstår...det aggreggatet som jag har T04E04 är till storleken lika stor som KKK 27. Lurigt värre... Lådan är hel ännu, men jag har inte belastat den än. Jag vågar liksom inte ha plattan i mattan, när den inte är mappad ännu, samt turbon inte är frisk. Johan |
|
|
Är den fysiskt lika stor eller kapacitetsmässigt lika stor?? Du gör rätt i att ta det lugnt innan du mappat motorn ordentligt.......... Du skulle ju kunna sänka trycket och ut och mappa en del själv... Kolla lambdan och sedan bara justera efter den.. Öka trycket succesivt... Fast det är svårt att hålla sig man är ju sugen att pedala ur maskin omgående... Hoppas det går bra iaf...... Hör av dig igen om det är något du funderar på eller när du bänkat den.. //Jesper |
|
|
Är den fysiskt lika stor eller kapacitetsmässigt lika stor?? Du gör rätt i att ta det lugnt innan du mappat motorn ordentligt.......... Du skulle ju kunna sänka trycket och ut och mappa en del själv... Kolla lambdan och sedan bara justera efter den.. Öka trycket succesivt... Fast det är svårt att hålla sig man är ju sugen att pedala ur maskin omgående... Hoppas det går bra iaf...... Hör av dig igen om det är något du funderar på eller när du bänkat den.. //Jesper |
|
KeyZer |
Hörde av en ganska pålitlig polare som har byggt turbo på det mesta att T04E tubon inte går att lita på efter 350 hk om det ska hålla. Men det va även nån på det här forumet som påstod att en M3 drivlina skulle hålla för 1200hk :P så hör dig för på firmor som arbetar med aggregat innan du köper nåt. Billiga råd är inte alltid bra. |
|
KeyZer> nä billiga råd är kanske inte alltid bra,men Jesper har byggt en väldigt potent 633 turbo o är ganska välkänd av många här på forumet +många i trakten där han bor,bla mig o mina polare,så hans råd är nog rättså vettiga iaf i min mening. D är fegt o släppa gasen! |
|
|
De som kör rallycross använder sig av, eller använde sig förut av T04 aggregat de grabbarna tar ut närmare 600 HK. Så jag kanske minndes fel och det är kanske så att det räcker till närmare 600... Hur som helst så finns det en mängd olika utförande på Garret aggregaten. Har man pratat med folk som bygger aggregaten till rallycrossen så borde uppgifterna man får stämma ganska bra. Kan hålla med om att 1200HK för en modern M3 drivlina är lite väl saftigt.... Bjale, ehh, känner jag igen dig?? Vart bor du osv?? Vettiga råd eller ej... Kan säga att jag lyssnar på många, läser tidskrifter och litteratur, försöker ha egna idéer om vissa saker blandar allt och försöker få ut något vettigt av det. Det finns många som kan mer än vad jag kan, men kanske inte här på forumet hur som helst så de bästa tipsen får man från folk som har erfarenheter och från litteratur. Är man sedan intresserad så är ju egen praktisk erfarenhet att föredra, hur mycket man än läser och pratar med folk så lär man sig mycket på egna observationer. Att inte ha för många förutfattade meningar är väl också en bra ingrediens.. Men av allt man hör så måste man ju ha förmågan att sålla och lägga till för att komma fram till något vettigt. //Jesper |
|
|
Hej Jesper, och alla andra på forumet. Jag uppskattar allas goda råd vilka kan ge lite vägledning i val av turbo. Jesper, Garreten är fysiskt lika stor angående kapacitet vet jag ej ? Man kanske skulle satsa på dubbelturbo på en gång? Har du lust att komma med lite kloka erfarenheter i så fall? mvh Johan |
|
KeyZer |
Ok, jag vet inte vad dom advänder sig av i rallycross men hur länge håller aggregaten för dom? Och är du säker på att de inte är modifierade efter behov? Vet bara att polarn hadde en 325 -88 med ett TO40E aggregat och 330hk och visst höll det, men det var på gränsen. |
|
Naturligtvis kan jag bistå med tips och råd om du bestämmer dig för ett sådant projekt... Till att börja med så är det rätt trångt... Garreten är väl troligen sämre kapacitetsmässigt. Men kolla i inloppet på turbinen om det inte står en siffra ingjuten där typ 64, 82, 106 eller liknande. Det andra du kan göra är att mäta inloppsdiametern på kompressordelen alltså där det är som trängst vid impellern. Kompisen har ett t03-t04 aggregat på sin 145:a han bromsade 380 hk ur sin B23:a med 1,1 bars laddtryck. Kör nu på ca 1,3 utan problem, självklart så håller aggregaten om de är rätt dimensionerade. Det går att bygga ihop hurdana hybrider som helst egentligen och det är väl typ det rallycrossen gör och det är ju det man får lov att göra när inget annat finns att ta till Men det är alltså en vedertagen och fungerande metod. //Jesper |
|
|
Hej Jesper, jag mätte inloppsdiametern till 50 mm, jag har ingen aning om det bra eller dåligt? mvh Johan |
|
|
Hej hopp, hmm, för de mediokra *flinar* effekter du siktar på så är det nog gränsfall att det kan räcka.... Hmm, hmm, dock tveksamt... Jag antar att det bästa du kan göra är att ringa SL turbo... 0581-43100 har jag för mig att det är... Han har rätt bra koll på vad som funkar effekter priser osv... Annars så kanske jag kan fixa ett lastbilsaggregat till dig.. //Jesper |
|
|
Hej Jesper, tack för tipset med SL turboteknik, jag har forskat lite med diverse turbo firmor,men fått ett klart seriöst intryck av SL Turboteknik, kan tyvärr inte säga desamma om GIK... Det verkar som man kan bygga en ganska potent turbo av det aggregat som jag har med annat kompressorhus samt impereller 59mm och ett mindre avgashus så skall den klara att ladda upp till 1,8 bar, givetvis med bättre lager i den. Effektmässigt ca 600Hk skall den räcka till. Jag har fått ett pris hos STT på ca 8000Kr....jag tycker att man får ganska mycket turbo för pengarna nypris på ett färdigt aggregat ca 15000 kr. Till nästa säsong så blir det nog en sådan, samt 2 stegs sprutet och intercoler. Jag kör med KKK27 de sista veckorna på den här säsongen. Jag mappade den i Fredags hos Viby. Igår så besiktade jag bilen utan anmärkning....med turbo..... Så till nästa säsong så är han redan besiktad. Det underlättar mycket när man skall bygga om en hel del. mvh Johan |
|
|
Jag vet många som inte gillar GIK........ Jag personligen gillar dem inte heller... Jag antar att det är ditt T04 som du menar går att uppgradera?? Du ska se upp med att få för liten avgasdel... Det kan vålla problem, fast iofs så har du ju separat WG... Besiktigade utan anmärkning med turbo, vart och hur mycket mutade du besiktningsmännen med?? Hmm, fast det är klart att lite ont i stjärten kanske det var värt!!???! Berätta.......... Det borde inte gått så lätt... Går bilen någorlunda bra nu då?? //Jesper |
|
|
Hej Jesper, besktning utan anmärkning, tja vi lyfte på huven och besiktningsmannen frågade om jag har ändrat något... Nej, bara ett annat luftfilter, sa jag. När han hissade upp bilen fick han syn på Turbon, och undrade samma sak ingen. Jag sa att Turbon är orginal på den motorn...vilket är sant. Han gick till datorn och såg att bilen var importerad som flyttsak, vilket innebar att det blev lite lindrigare ang. avgaskrav osv. Så utan anmärkning, och inte behövde jag ställa upp på något läbbigt.... Ang bilen så går den skapligt, laddar just nu 0.5 bar så det är tydligen dags att prova på Fredag. funderar på öka laddrtycket till ca 0.8-1 bar eller så långt som soppan räcker. Flera bekanta med samma märke på bil samt kompressor kommer också köra på fredag...han blev två sist. mvh Johan |
|
|
Så så så, vilken flax du hade då!!!! Du får egentligen inte höja effekten osv, bla, bla,..... Hörde att han kom tvåa sist... KUL.... Hmm, så han ska bänka då också.. Hmm, blir lite sugen att åka dit... Vilken tid ska du dit?? //jesper |
|
|
Nja...nu var det inte bänkningen som jag syftade på utan körningen........201m mvh Johan |
|
|
Så det är typ sista E-tuna cupen då!!! Då kanske man hinner ta sig dit innan det är kört.. Jag jobbar nämligen till 18,48.... Hmm, vi får se hur det blir... Hur som helst så tillönskar jag lycka till!!!!!!! //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.