|
|
|
|---|---|
Dafe |
Tjena tänkte köpa en bmw. E36's kaross för ca: 65-85 tusen. Nu undrar jag om ni har några köptips? Det viktigaste är kvaliten. Har för många polare som köpt gamla riktigt billiga bilar som de sen har fått lägga ner tusentals kronor i reparationer på. Är det någon modell el. årstyp man skall akta sig för? Tacksam för svar Dafe |
|
För de pengarna kan du få i princip vilken E36 som helst av årsmodell 92-94. Den bästa är helt klart 325:an som är en härlig bil. Men de har oftast gått många hårda mil och haft flera ägare. Dessutom har den en relativt dyr försäkring och servicekostnad. Glöm 320, den har visserligen en mysig motor men är slö jämfört med 325 och kostar lika mycket i drift. Vill du ha en billig, ekonomisk BMW är 318iS/316/318 inget dumt köp. Visserligen en fyra , men det räcker för normalbilisten som inte kör över 200 varje dag. Viktigt är: Full servicebok är ett måste, M-testa innan köp, kolla milen så de stämmer. Övrigt så titta på beganatguiden till vänster. Där finns det viktigaste med. Köp hellre en väldokumenterad välskött bil (import eller ej) som är lite dyrare än ett vanskött exemplar. DEt finns nämligen många vanskötta E36:or! Lycka till! |
|
|
Ja, var försiktig med 91-92, första årsmodellerna är alltid lite risky även om BMW håller hög kvalitet. Bry dig mer om skicket än om årsmodell och (påstått) miltal; ett pris som verkar för bra för att vara sant är det också. bytbil.com och bmw.se är två andra bra websidor som du säkert redan tittat på. Håller inte med Stoffe om 320 vs. 318/316. En 325 är visserligen roligare, men jag tycker att 320 är överlägsen fyrorna i "BMW-känsla". (sålde nyligen min 320 - 94). Provkör alla varianter och bilda dig själv en uppfattning. Till sist: utbudet är jättestort och det finns allt från pärlor till riktiga hinkar. Ta tid på dig och leta fram en bil som både känns rätt och håller för en kylig bedömning. Lycka till! |
|
|
Håller helt med Tretretti Har nyligen bytt från 318 till 320 av samma årsmodell och jag tycker att 320 är betydligt roligare i minst när det gäller motorljudet men även för att 318 är så surrig redan i 110km/h p.g.a den låga utväxlingen mycket irriterande. Visst är 320 slöare än 325 men med ett chip och sportluftfilter så går den ganska hyfsat. |
|
Dafe |
Tack för tipsen. Ny fråga jag har märkt att en del importerade 320, 318 aldrig har tagits i bruk. Är det vanligt att man importerar enbart för att sälja vidare? Dafe |
|
Dafe, det är nog så att många enbart importerar för att sälja vidare ja. Du väljer själv vem som du ska köpa av... Simon |
|
|
Dafe- Ta inte första bästa bil du hittar utan leta runt. (Som det står i begtipsen " Finns fler fiskar i havet". Det jag sagt om 320 (innan årsmodell -00) står jag för. Som sagt, den går mjukt och fint men den saknar det riktiga "suget" som 325:an ger. Detta är en rent subjektiv bedömning efter att ha kört alla E-36:or utom 318iS. Motorsången är också mycket bättre på 325:an. Jag tycker du skall försöka få tag på en fin, väldokumenterad 325:a (92-94) för den är numera obetydligt dyrare än 320. Miltalet spelar inte så stor roll så länge servicen är komplett. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.