|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
två val: 5,5x15 fälg med 195/65-15 eller så 8,5x18 fälg med 255/35-18 inget annat!! ( tolkar jag det rätt så,Jeppe??) |
|
|
Det innebär att du har tre olika fälg/däckkombinationer att välja på (om du vill vara laglig). Det kan finnas fler alternativ, men längsta och kortaste rullningsomkretsen är någon av de tre alternativen som anges i regbeviset. Kolla med BMW om ytterligare kombinationer (kan även stå i instruktionsboken eller på klisterlappen för däcktryck). Mvh |
|
|
Så då skulle jag köra olagligt med de 17" som sitter på nu? Som är Mini tillbehörsfälgar. Fattar nada... /Johan [CUL8ER] |
|
| Fel av mig även 6,5x15 med 195/65-15 går bra... så alla goda ting är tre bara att välja..*S* | |
|
Skulle ju vilja se om BMW får på en uppsättning 255/35-18 på Minin :)) /Johan [CUL8ER] |
|
|
ja om nu drabbas av den mest nitiska ASB-killen eller trafikpolis i riket ca 5 min efter han fått råskäll av sin chef och inte fått något av frun på 3 år så KANSKE han nitar dig annars kan du nog simma lungt och spela ovetande och skylla på bilfirman där du köpt den |
|
|
Johan, de fälgarna/däcken fick förmodligen inte plats på regbeviset (det är ett begränsat utrymme där!). Troligen är de däcken tillåtna och finns med på den kompletta listan. De ligger ju mellan de däck som finns i regbeviset! Mvh |
|
|
Ok. Jag funderar på 215/35-19 till sommaren: Kan jag utgå från rullomkretsen på 255/35-18 då? Och räkna 5% därifrån... /Johan [CUL8ER] |
|
|
Nja, om bilen är helbilsgodkänd är det faktiskt bara de dimensioner som tillverkaren anger, som är lagliga! Frågan är ju bara hur ofta det kollas, men risken finns att försäkringsbolaget börjar krångla om man är inblandad i en olycka med "fel" hjul...:o/ Det borde gå att göra en registreringbesiktning med andra däck, så de förs in i regbeviset. Men det vet säkert Jeppe hur det funkar... Mvh |
|
|
Ok. Tack grabbar för alla svar. Får kolla upp det. Annars får det väl bli olagligt som så mycke annat :-/ /Johan [CUL8ER] |
|
|
Skillnaden i rullomkrets med 205/60-15 jämfört med 225/60-15 skulle bli 3.8%, så det verkar ju vara ok, men det verkar värre med belastningsindex, det får jag kolla upp. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Har kollat upp loadindex nu. På vinterdäcken var det 670 kg, på sommardäcken 710 kg har jag för mig. Verkar det rimligt? Är det ungefär de värdena som jag skall ha när jag köper nya sommardäck? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.