AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.151

Växellådsras pg.

Sida 3 av 3
svardska
ok tack för tipset!
PETER.O
Jo jag känner till detta.Ett problem är att trycket från converten
läcker in i kopplingen så den ligger på lite när den kopplingen
inte skall ha något tryck.Detta är normalt inget problem men
man skall ej frivarva motorn på neutral ,parkläget efter att man
haft i driven, typ avgastest på sbp.Skall man frivarva skall man
stänga av motorn, låta stå ca 1min där efter är det inga problem
att varva motorn.

Mvh Peter
Paap Reeder
Hej Peter.O!
Oerhört värdefull info.
Print.
MVH /// Paap R
svardska
Nu ligger lådan på garagegolvet och man kan läsa på en skylt ZF4HP24 så nu är det i alla fall utrett en gång för alla!

Det står även stämplat i rött "E32"
Paap Reeder
Heja svardska!

Bara plocka ihop och burna!

MVH /// Paap
Har inte KG-knutson i göteborg ZF-automater som byteslådor till
vettiga priser,har tyvärr inte deras nummer men är väl bara att kolla med 118118,har för mig att dom tar 15"-20" för en ny låda
för mig som åker audi känns det som gratis! en liten tanke bara?
Paap Reeder
Hej!
Dessvärre tror jag att K-G "lagt av med nischen små autlådor" utan enbart kör med stora lådor till bussar och lb.
Givetvis kanske det kan ha "från tidigare lager" som dumpas ut.

Varför jag vet detta är att jag för två år sedan köpte deras vstbok varvid just den infon gavs som motiv.... men allt kan förändras.

MVH /// Paap R
svardska
Sådärja! Nu är lådan i molekyler, jag fick ett samtal från min automatmekaniker (jag mekar allt själv utom aut).

Han berättar att ALLA obs ALLA lamellskivor i lådan måste bytas + några stållammeller och detta beror på att det nån gång varit vatten i oljan som löst upp papplamellerna.

Visst det kan ju stämma för när jag köpte bilen så var det helt ny kylare på den och den kan ju vara bytt pga läckage in i oljekylaren.

Precis som jag misstänkte så blir det korsdrag i libran, men vad ska man göra? har plöjt ner 20" i den sen i höstas så det går ju inte att börja fuska nu med nån beglåda som man i alla fall inte vet skicket på.

Om allt går som det ska får jag den i morgon och monterar dit den på Lördag sen får vi se.

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Hoppas att det löser sig! Jag eftersträvar också att göra så mycket som möjligt själv, och hittills har det gått bra. Men om man skulle behöva plocka ned växellådan helt, eller plocka ur motorn blir det svårare då jag bor i lägenhet...

/Mattias
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Håller tummarna.....

"let the Best Machine Win!"
Paap Reeder
Håller tummarna och torxen - har tagit fram en som jag har bredvid datorn medans svardska skruvar.........

MVH /// Paap R
svardska
Tack för det Paap!
Det blev förseningar med lådan så jag har inte fått den än! men nu vet vi följande:

Min automatman var tvungen att ta hem lameller som skiljer 24án från 22án. Han hade allt som behövdes till hp22 och trodde att innandömet var detsamma men det var det inte!

Det finns alltså fler och anorlunda lameller i 24án om jag förstod honom rätt.

Får nog lådan på Måndag em, så den ska väl rulla nån dag nästa vecka hoppas jag, jag är helt slut på att åka VW pickup Synkro utan styrservo nu.
En fickparkering är som en brottningsmatch i tungvikt.

Hoppas bara nu att han får den att fungera på första försöket så man inte måste plocka ur hela härligheten igen, men då vete *F* om jag inte plockar fram tändstickorna i stället.

MVH Jonny Walker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.