|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| hmm.. betyder det att det sitter en 24 låda på min?? kanske skalen är samma & det är därför det är gjutet 4hp-22 .. | |
svardska |
Ja du Paap! Vi får se vart detta slutar! Enligt dom lagar jag lever efter(murphys) så slutar det nog med korsdrag i libran. Men vi får se! Har kollat ventilhusen som ser 99% lika ut men ett litet rör finns på nya huset som inte finns på den gamla. Det kanske funkar ändå! Nu går jag ner och provar och återkommer med rapport. |
Paap Reeder |
Hej! Har talat med tre autlådefirmor idag samt botaniserat i ETK´n. Min uppfattning är nu följande: 1) samma hölje till 22 och 24 enligt ETK 2) olika kopplingar i 22 och 24 enligt ETK 3) samstämmiga uppgifter säger att det sitter 24 i 750. Det som skiljer är convertern samt kopplingarna inombords. 4) man skall inte bry sig om de gjutna beteckningarna utan det som står på skylten (eftersom det är samma skal) gäller 5) på ETK står det 22/24 6) varför de tekniska-data-ficharna talar om 22 i 750 och 24 i 850 vet jag ej. Svardska: kan vara så att ventilplattan skiljer mellan 22 och 24. Enligt ETK gör den det. Kan ha att göra med antalet stift i kontakten. MVH /// Paap R |
svardska |
och jag får inte ens loss den där kontakten! det är för trångt. känner att hela fanskapet snart åker till skroten med enkel biljett. |
Paap Reeder |
Lugn Lugn Svardska! Tänk på de roliga stunderna. Körde en Saab 95:a idag i 08- trafiken. Snacka om koloss..och inga hörn ser man. Har alltid undrar över varför så många Saab-ägare fäpplar så mycket i trafiken, på parkeringsplatser och vid fickparkeringar .... dom ser inget. Ta en wirre och lossa höger avgas så Du kommer åt kontakten. MVH /// Paap R |
svardska |
Hej igen Paap! Har nu plockat ner hela kalaset och börjat bena ut vad som är vad! Fick bygga om en poligrip för att få loss kontakten. 1. Ventilhuset ser annorlunda ut! det fattas en magnetventil på 750 huset! dessutom har den ett stift mindre i kontakten från lådan(7st) 2. kontakten från bilen har 8 stift så den passade rakt av till det nya ventilhuset!? Tilläggas bör att den renoverade lådan jag plockar delar ifrån kommer från den 735án som finns till salu på annonsbörsen för 50k(en mkt fin bil bör tilläggas) och det är en utbyteslåda från BMW från slutet av 90´talet. Så vem vet igentligen hur det hänger ihop. Den är väl antagligen uppdaterad i sin tur! eller vad tror du? Summan av kardemumman Paap, är att jag nu börjar få ihop grejorna igen och planerar att provköra i morgon kväll efter jobbet om jag får ihop resten!! vi får se! Fungerar det så skickar jag medalj som hedrar dig och dina släktingar som körde skottkärra åt Stalin på den tiden det begav sig! Funkar det inte så får man väl ta fram spaden när jag ska ösa ur plånboken. I alla fall så är jag mkt tacksam för dina goda råd! MVH... |
svardska |
Yes Paap! En virre ska jag ta på fredag! Ock inte bara en! och lägga mig och gråta i baksätet! |
Paap Reeder |
Hej! Kan vara så att stift 7/8 hör till Pulse transmitter. Isf räknar den kuggar och man får hastigheten. Kan det vara så att man räknar hastighet via slutvxln på en 750? Isf behövs inte pulsräknaren och det kommer att fungera bra med den nya ventilplattan. Stift 1+2 är brown-pulsräknare. 1=Br 2=Br Stift 3 är RT Solenoid Converter lock up Stift 4 är VI Gemensam för alla solenoiderna Stift 5 är OR Solenoid Reverse gear Stift 6 är GN Solenoid 2/3 gearts Stift 7 är GR Solenoid 1/2 + 3/4 gear Stift 8 är BL Pressure regulator Detta gäller 22EH MVH /// Paap |
svardska |
Nej det där gick inge vidare! Den är körbar med det nya ventilhuset men slirar fortfarande, sen vill den inte växla heller så det är ngt som skiljer dom olika ventilsystemen. Nu vet vi i alla fall det, nästa steg är väl att plocka ner lådan, hur kul nu det kommer att bli med bilen på pallbockar. Men då ska jag i alla fall riva ner bägge lådorna och kolla vad som skiljer dom åt. |
PETER.O |
Svardska, det låter som Forward kopplingen är slut, riv ner lådan och kolla, den sitter alldeles bakom olje pumpen så det är inte svårt att göra.Om så är fallet byt lammeller+stålplattor.Volvo har en bra verkstadsbok om 4 HP22. Mvh Peter |
|
Det sitter 4HP24 i 750... Mvh Jocke |
|
svardska |
Provkörde lite mer och efterfyllde lite atf men problemet kvarstår. Det som är mest förbryllande är att den slirar ännu mer med det nya ventilsystemet???. Men det kan vara som du säger PETER.O för den slirar inte på backen! Men det konstigaste av allt är att oljan är klarröd och luktar hur gott som helst. Drar mig för att plocka ner lådan från bilen bara! det blir en h-vetes massa sväranden och upp och ner under bilen innan det är klart, sen går det väl åt Jonny Walker för lika mkt pengar som det går i reservdelar skulle jag tro. Jag har nog blivit för gammal för att skruva nykter! Radioteatern på P1 och en flarra JW brukar höja meklusten. |
PETER.O |
Håller med dig att det är konstigt att oljan ej är bränd. Slirar den väldigt mycket?Du sa att den ej växlar,det är alltså bara på ettan den går? Mvh Peter |
svardska |
yes den går bara på 1án, börjar fundera på om det kan vara nåt elfel?! men då borde den väl ge nåt felmedelande! eller? |
Paap Reeder |
Hej Svardska! Kan Du göra ett stal-test eller står den då bara och "slirar" på 1:an?? MVH /// Paap |
svardska |
staltest??? |
Paap Reeder |
Hej! Jo .. jag menar att Du lägger i D. Trycker i alla bromsar samt trycker gasen i botten. På deutsch heter det "Festbremsdrehzahl" och får bara provas under max 5-10 sek. Glömde kika i fichen i går men tror att visar varvräknaren ca 2000-2200 rpm så är lådan OK vad gäller oljetryck och kopplingar. Att den sedan växlar risigt kan då mycket väl bero av det Du säger om "elektronikkrångel". Känner Du att lådan "släpper" redan efter 1-2 sekunder och under själva inledningen av gasandet så fullfölj inte men känns "det stabilt och lådan verkar ge ett bra mothåll" kan Du fullfölja. OBS att motorn måste vara varm så hon orkar ge 300 DIN. Ger motorn bara 260 DIN orkar inte varvräknarnålen upp till 2200 och ger motorn 350 DIN passerar nålen 2200 o s v. MVH /// Paap R |
svardska |
Paap! Har gjort testet! Det fungerar på backen till 100%, men när man gör det på D eller 1án så varvar den upp ohämmat så man får väl dra slutsatsen som PETER.O sa att Fwd kopplingen är slut helt enkelt, Jag river lådan till helgen och återkommer med utförlig rapport. MVH |
svardska |
Ursäkta allt mitt tjat om mitt växellådsras! men nu har jag surfat runt och läst en massa och det påstås att fwd kopplingen är ett vanligt problem på hp24 lådorna och man skall tydligen bygga om dom och byta ut en stålring på konverteraxeln mot teflon och borra upp nåra hål i själva kopplingen för att öka på tryck/flöde!? Det låter onekligen som överkurs men jag ställer ändå frågan, är det nån som vet hört eller rent av har erfarenheter av detta. Sen undrar jag vart man ska köpa reservdelar till lådan!? mvh |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Ring Lundbergs Fordonsmekaniska på 0914-43143. Killen där vet vad han pratar om och har en hel del reservdelar till ZF. /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.