|
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
9 av 10 fuskar med bilimport 2001-08-07 Stefan Lundell Svenska staten förlorar miljarder på den kraftigt ökande privata bilimporten. På tre år har handeln fördubblats och polisen uppskattar att nästan 90 procent av importen är olaglig. "Det här är ett stort problem som ökat markant", konstaterar Susanne Holmlund, revisionsledare på skattemyndigheten i Stockholm. Direktimporten av bilar har växt lavinartat de senaste åren. 1998 importerades 32.000 begagnade bilar och förra året hade den siffran växt till över 60.000 bilar. Men i spåren av den kraftiga tillväxten döljer sig också momsfusk och annan brottslighet i miljardklassen. "Enligt polisen är det någon form av fusk inblandat i 90 procent av importen. Jag har ingen exakt siffra men helt klart är att många myglar", säger Susanne Holmlund på skattemyndigheten. Bernt Ringström på Ekobrottsmyndigheten, som utreder flera fall av omfattande momsfusk i samband med bilimport, talar också om ett utbrett fusk. "I flera av de utredningarna vi gjort har många av de inblandade uppgett att det helt enkelt inte går att tjäna några pengar på direktimporten på ärlig väg", säger han. Samtliga skattemyndigheters regionkontor har nu tillsatt särskild personal för att utreda den omfattande kriminaliteten runt direktimporten av bilar. För något år sedan uppskattade skattemyndigheterna de förlorade skatteintäkterna till mellan 200 och 300 Mkr. I dag har man tvingats revidera upp den siffran betydligt. "Jag skulle bli förvånad om det inte rörde sig om miljardbelopp. Bara i Stockholm har vi fall på lätt ett par hundra miljoner", säger Susanne Holmlund. Momsbedrägerierna kan gå till på flera sätt. Ofta är det så kallade målvakter som står bakom bolagen. Den svenske bilköparen åker ned till Tyskland med ett momsregistreringsbevis från målvaktens bolag. Genom att visa upp momsregistreringsbeviset slipper köparen att betala moms i Tyskland och när handlaren sedan anländer till Sverige struntar han att betala in den svenska momsen. En annan populär variant är att använda sig av den så kallade vinstmarginalmetoden. Den innebär att en privatperson formellt registreras som köpare samtidigt som köpesumman överdrivs kraftigt i en förfalskad verifikation. Exempelvis köps bilen för 200.000 kronor i Tyskland men i köpehandlingarna står det att bilen kostat 300.000 kronor. Sedan säljs bilen i Sverige för 300.000 kronor. "Enligt vinstmarginalmetoden behöver du bara betala moms för den vinst du gör. I det här exemplet blir momsen noll fast staten egentligen skulle fått 25 000 kronor", säger Susanne Holmlund. De svenska bilköpen i andra EU-länder registreras alltid av säljaren. Övriga uppgifter får skattemyndigheterna i Sverige del av med några månaders fördröjning. Då upptäckts i regel vilka köpare som inte betalt in moms till svenska staten. Problemet är att de personerna ofta inte är de egentliga köparna utan bara agerar som bulvaner. "De svenska bolagen är i allmänhet konkursmässiga målvaktsbolag. Företrädarna för bolagen kan vara en missbrukare som aldrig ens varit i landet där bilen köpts", säger Susanne Holmlund. Genom att ta kontakt med de utländska säljarna går det i vissa fall ändå att spåra de riktiga köparna. Nyligen nystade skattemyndigheten i Stockholm upp ett fall där tolv olika bolag köpt bilar i Tyskland för sammanlagt 95 Mkr utan att en enda krona hade betalts i moms. "Förutsatt att de sålt vidare bilarna med normala marginaler så handlar det säkert om 50 Mkr som vi missat i moms bara där", konstaterar Susanne Holmlund. Förutom den privatimport som registreras tillkommer också stora mängder stulna bilar som varje månad slussas in i Sverige. "Det har skapats ett eldorado för stulna bilar i Sverige. Eftersom man här kan hävda att man handlat i god tro när man köper en stulen bil, har Sverige blivit ett populärt land för biltjuvar som slussar fordonen vidare till ett tredje land. Här finns givetvis också ett stort mörkertal i form av uteblivna skatteintäkter", avslutar Susanne Holmlund. |
|
Det känns skönt att ha importerat sin bil själv. Läste detta för några veckor sedan. Simon |
|
|
Kan någon tipsa mig om en bra(=ärlig) firma som sysslar med import?? Gärna i mellansverige. Hade tänkt mig e38 728-740 PG |
|
|
Köpt bilar för 95 miljoner, men inte betalat 50 miljoner i moms på ev "normala marginaler"?!? Momsen (på vinsten) är 25%, asså skulle vinsten vara 200 miljoner, asså ett påslag på över 200% !!?!?!?!?!! T.ex en bil inköpt för 100' i Tyskland skulle säljas för över 300' i Sverige? Undar hur Susanne Holmlund förklarar det..? (eller Stefan Lundell kanske?) |
|
|
PG, importera bilen själv är mitt råd från en seriös firma. Annars har jag läst en del bra om processanalys.se . Lycka till! MVH Simon |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Richard, det handlar inte om vinstmomen utan att man inte betalt momsen på bilen i Tyskland. Men visst det rör sig om påslag på ca 75% vildet jag inte heller tror på. Har det betalt 95 Mkr för bilarna. (dvs ex. Moms) sedan ska de då betala 25% moms på bilen pris i Sverige. Simon_en, processanalys är ju en av de som fuskar med moms, kolla hans anonnser och jmf med www.mobile.de/Stumpf. M501, B12an mfl |
|
Jörgen, du har inte tänkt på att processanalys får stora rabatter pga att de köper stora mängder bilar i taget.... Det är magstrakt att hävda att ett företag momsfuskar som det inte är så....men men, du kanske har belägg? MVH Simon |
|
![]() 2.226 530d G31
simon_en, visst men om han säljer en bil för 410 000 kr, som handlaren i tyskland vill ha 440 000 kr för, sedan kostar det i runda slängar 10 000 kr att ta hem bilen (450 000 kr), sedan kanske han vill ha minst 10 000 i vinst också( vilket är lite på en sådan bil) då är vi uppe i 460 000 kr. Och att får 50 000 i rabatt på 440 000 , nja tror inte det... Men lyfter du momsen så för du 60 000 kr i "rabatt". mvh Jörgen |
obelix |
Jörgen har nog rätt , det är bara att räkna baklänges, Pris i Tyskland 89900 DM vi tar bort en jätterabatt 10000 DM då är priset 79900 DM -16% moms = 68913DM ungefär 337 700 SEK lägg på svensk moms 25%=84420 sek Summa 422119 SEK alltså -12119 SEK utan hemtagningskostnader ,besiktning ,vinst dessurtom räknat på en rabatt på 10000 dm ungefär 49000 sek tror det är ganska svårt att pruta så mycket, I och med att momsskillnaden är 9 % till Tysklands fördel så är det mycket svårt för en svensk handlare att göra bra affärer på laglig väg, bättre importera privat och betala moms i Tyskland klart och du vinner 9% mot vad handlaren gör. |
|
Om man nu köper en bil av p-analys,och dom ej betalat moms på den,så kan jag inte rimligen tänka mig att skulden följer bilen,utan den som tog hem bilen i från Tyskland.Inte den som står som förste ägare... 325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98, |
|
![]() 2.226 530d G31
Jojje, jo det hoppas nog alla, dock är säker det bolaget KK. Jmf Restskulder på bilen, vilka förjer bilen. ska bli kul att det det första fallet.. |
|
Jag skulle tro att om man har ett kvitto på bilen från ett företag där det (om det inte står annat) ingår moms kommer man ej att bli skyldig att betala de skatter som försäljaren ej betalt. Dock är det frestande att dra paralellen till restskuld på bilar förståss... tycker som Jörgen att det ska bli intressant att se det första fallet, om det nu blir något.... Simon |
|
Froz-523 |
Det är första registrerade ägaren i Sverige som är ansvarig för att momsen på bilen är betald, och kan bli betalningsskyldig om den inte är det. Momskravet följer inte med bilen såsom exempelvis en restskuld. Därför registrerar alltid en seriös bilimportfirma bilen på firman först, medan en oseriös bilimportör registrerar bilen direkt på köparen. |
![]() 2.226 530d G31
Froz-523, Så säger inte Särskillda skatte kontoret i Ludvika, de sägar är att den som köper bilen i Tyskland är ansvarig. |
Froz-523 |
Just precis! Skattekontoret tar för givet (enklast för dem) att den som köper bilen i Tyskland också är den som registreras som första ägaren i sverige. Det finns importfirmor som köper bilar i Tyskland men aldrig registreras som ägare till bilen, utan den första ägaren i Sverige blir den som sedan köper bilen. Denna person blir därmed skyldig till att momsen blir betald, eftersom det för skattekontoret ser ut som att den personen köpt bilen i Tyskland! |
![]() 2.226 530d G31
Froz-523, ring dem och kolla. Det är inte FÖRSTA reg ägaren.. Jag har kollat |
|
Precis som Jörgen säger..Det är den person som köper bilen i Tyskland som skall stå för momsen.Tyskarna skickar dokument till Sverige vem som står som köpare på bilen.Den som står som första registreade ägare är ointressant.Även om man köpt en ej momsad bil av en firma (som efter detta gått i konkurs),så tror jag ej att skulden följer bilen.Det gör den ej en bil med restskuld om du köper den av en auk. bilfirma.Endast om du köper av privatpoerson... 325iC-93,328iC-96,M3-94,320i-00,328i-98, |
|
Froz-523 |
ok, nu har jag snackat med skattekontoret. Jag ger mig, får kolla upp mina källor bättre nästa gång...fast lite rätt hade jag :-) Så här sa skattekontoret: "Köparen av bilen i Tyskland är ansvarig för att momsen blir betald. Om du som privatperson köper bilen och firman som importerat bilen går i KK utan att ha betalt in momsen, då gäller det för dig att du har klara papper på att du köpt bilen i Sverige." Och som Jojje säger, en restskuld följer bara med bilen vid privatköp, ej vid köp av handlare. En momsskuld följer inte med bilen vid något av fallen. |
![]() 2.226 530d G31
Froz-523, lungt, jag är ju konsult och vi har ju alltid rätt;) eller vi är väl som kastrerade katter, vet hur det ska göras, men kan det inte .... Men jag väntar med spänning på en första dom. Men det kan ju vara bra att vet, ifall man köper en bil som inte är momsad. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.