|
|
|
|---|---|
| Dags att köpa nytt batteri, beroende på vem man frågar rekomenderas allt från 65 Ah till 80 Ah. Vad använder ni? ´96 cupe´ larm som drar lite ström... ( 80 Ah är rätt mycket kräm :) ) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rekommederar ett kvalitetsbatteri med 80Ah, Det finns ett annat tresiffrigt A värde som inte bör vara mindre än 600A. På lågprisbatterier så brukar det sistnämda värdet vara lägre trots samma Ah. BMWs batterier är ju bra likaså Varta och Tudor. och vilken tillverkare som tillverkar BMWsbatterier det får väl vara fritt att spåna på . I Usa så är det Defa-Douglas som står för orginalbatteriet. sedan -93. se tråd Länk Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Villken amperestyrka du behöver beror MYCKET på om du använder bilen på vintern. Gör du inte det så räcker det med en klart lägre amperestyrka då du inte behöver den strömstyrkan som krävs vid en kallstart i minus 25grader. M.V.H. |
|
| OK har ett batteri som passar 80 Ah, 1300 pix, nån som vet om det är ngt att ha? | |
sebbe_bmw |
Har för mig att ett 90Ah batteri på BMW kostar 800 kr... Sebbe |
| ett 75Ah kostar ca 1200 på bmw har jag för mig när jag bytte på min 325 | |
|
Har biltema för 499 kr sedan 3 år, funkar utmärkt! 72 Ah. Batterier är en så kallad mogen produkt, skiljer inte speciellt mycket mellan fabrikaten. Ungefär som bensin. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
blixten:Det kan du vara helt lugn för att det skiljer på biltema och ett Varta batteri.. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
| Javisst skiljer det lite, men allra mest skijer det pålägg/förtjänst som handlaren får. | |
| Nja, pålägget från ett Biltema till ett Varta eller Tudor ligger nog mer i att du betalar för kvalitét än att handlaren skall göra mer vinst... | |
blixten: ställ dom på vågen, så vet du vad som skiljer. kvalitetsbatterier väger mera och har en betydligt större kapacitet, speciellt när det är -20grader och bara halva kapaciteten är borta. Två stycken 75Ah timmars batterier kan ha enorm skillnad i kraft. Om du tittar på den nya normen som anges så kan ett lågprisbatteri ha märkningen 420A och ett Varta 640A trots att bägge är på 75Ah.Jag har själv skiftat två sådana batterier i förra veckan och det 75ah/600 gav en väldig skillnad på startmotorns fart.Trots att bägge var fulladdade och felfria. Det nya värdet som anges är kapacitet hos batteriet vid -18 grader C. Så som vanligt så får du vad du betalar för. vid -20C 420A/2=210A 640/2=320A skillnaden mellan att starta och icke starta speciellt på en BMW som ska ha minst 12.5 V för att garantera full elektronikfunktion. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.