AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
384

Fick igång bilen men Co värdena för höga!?

Tjenare!! Nu fick jag igång bilen!! den var in lämnad på bmw, men den startade bara där men jag fick betala 2000 spänn bara fär testerna :( men sen åkte jag för att besikta den, lika bra när man ändå var ute på vägarna. allt gick igenom utom Co värdena var extremt höga!! 3.5 när gränsen var 0,5 och lamda 270 när det skulle vara 100! de på bmw sa att det kunde bero på att bilen har bara stått och den har blivit för sur på alla fösök att få igång den, och att jag skulle ut på motrvägen några mil för att blåsa rent den ??? vad kan detta bero på ?? någon som har tips för hur man kan få ner värdena??!! den får ju för tjock blandning??

Tack för svar!!!!

MVH en trogen BMW ägare!!
det e en 318 -95!!! Vad kan ha hänt?? den har aldrig visat fel?? och nu så visar den extremt höga värden?? kan detta bero på att den har varit för sur och alla starter man har försökt få igång den på och nu så är det för tjockt??
litar inte på bmw längre :(

HJÄLP!!!!!!!1
glömde säga att jag aldrig har haft ett fel på bilen inann med något och nu när den inte ville starta och den gick igång efter miljoner försök så gå tomgången lite ojämt !! inte mycket men man har den höjs lite och sänkts lite det har den aldrig gjort innan!! kan detta ha ett sammband med de höga co värdena??? vad göra??

mvh bmw for ever!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tycker att BMWs anvisning låter som en utmärkt idé, din bil har garanterat blivit sur av alla startförsök, så det är viktigt att du kör " rent" den innan du börjar tro att det är fel på bilen.
Nya stift kan behövas, inte säkert att de bränner rent sig efter alla misslyckade startförsök och då inte funkar opimalt.
Hade du kört bilen ordentligt varm innan besiktningen ??
Körde bes ett extra varv med bilen och mätte om avgasvärdet??
Inte alls ovanligt även på perfekt fungerande bilar (kolla min dagbok 2 dec 02). Högt Co värde beror på för fet bränsleblandning dvs. för mycket bensin i förhållande till syre helt riktigt,men kan också beror på en dålig förbränning, så ut och kör rent bilen en 5-6 mil och prova igen innan du börjar leta vidare fel. Lamda sonderna brukar inte må så bra efter rejäl nedsurning tex.
När servade du bilen sist??

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lambda 270???

Lambda brukar ligga mellan 0,97-1,3!

Menar du HC-halten?

Tror som Hasso att du behöver köra bilen ordentligt i flera mil!

Tipset om nya stift är inte dumt heller.

HC-halten kan bli för hög om man har gammal blaskig olja i motorn. Kanske dags att byta olja/filter...det brukar göra ganska mycket faktiskt!

Mvh
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Testa att bara "sota" ur den ordentligt, låg växel, höga varv och varva o släpp av i omgångar åtminstonde ett par kilometer så att katalysatorn får bli riktigt varm och genombrunnen, man kan få problem med avgasvärden om man tex. kör mycket i stadstrafik och gasar försiktigt så att "katten" inte blir ordentligt varm!!

ut o gasa rejält bara!!

Berg
ni
13
nicklasx
BMW 325i Coupé -92
E36
Aj aj aj! hoppas att katalysatorn klarat sig!

Om man har otur så kan man råka få ner bensin till katalysatorn som därmed "brinner upp".

Det kan lätt bli så om man försöker starta mycket men den går inte igång dvs, oförbränd bensin går avgasvägen ner till kalysatorn som därmed kan bli förstörd.

Men det kan också vara just det som de andra säger att du måste blåsa ur den lite, jag var på besiktning för nån vecka sedan och först var avgasvärdena riktigt konstiga men vi ( jag o besiktningsgubben) for ut på en repa så katalysatorn fick uppnå sin arbetstemperatur.

Det visade sig hjälpa:
CO> 0.0 (0.5)
CO 2500> 0.0 (0.3)
HC> 001 (100)
LAMBDA> 1.01 (0.97-1.03)

// Håll tummarna på att den inte var riktigt varm!
// Nicke

Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
för att en katalysator måste "göra sitt jobb" så måste den vara riktigt varm därav blir det bättre värden när du har varit ute och varmkört bil + sotat ut den...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
TACK KILLAR FÖR HJÄLPEN!!!! NI E UNDERBARA :) har bytt tändstiften innan!! men jag ska ut på vägarna och sota ur den riktigt nu :) ojla och filter ska jag byta nu!!! så får vi se vad som händer!!! Håller er informerade :)

men tomgången då?? det e ju inte mycket...kanske blir bättre när jag få dra ur den ordenligt :) ????

Tack för hälpen!! hoppas vi syns i sommar på någon träff!!!!

mvh alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.