|
|
|
|---|---|
|
Tjenare BMW-freaks. Nu är det så att jag har kört 25 mil på 30 liter bensin (enligt tankmätaren) vilket ger en förbruknig på 1.2 l/mil. Jag VET att tankmätaren stämmer eftersom jag kollat den vid tankningstillfällen, hur mycket det gick i osv. Men är förbrukningen orimlig?, vad kan vara fel? m40 1,6:an ska ju ligga under litern oavsett förhållanden vad jag hört. Jag kan tillägga att det sitter en 260 graders trimkam på den, halvtung högerfot samt att det blir många kallstarter i -20 till -25 grader (med m.värmare). Den går väldigt bra, har inte märkt att den får för mkt bense. Kan det vara kallstarter, lång tomgång mm som tar ut sin rätt??? Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... | |
|
Kallstarter samt trimm ökar ALLTID bränsleförbrukningen, jag ställer undan min bil på vintern men det är mycket troligt att korta sträckor med kallstarter lätt kan öka förbrukningen över 1 L/ milen Min bil på sommaren i stadskörning med lång tomgång dra 1L/ milen men ute på långresorna 1,6L/ milen.... Mvh Martin |
|
|
samma för mig 1.2 liter milen inga problem.... |
|
|
W: 1,6 liter pr mil långkörning, skrivfel??? å BMW 316 som ska va så billig å köra, jaja det må ju vara hänt Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Hups, lite skrivfel av mig ;) Jag menar runt 0,8L/milen, mycket tack vare den höga utväxlingen... Mvh Martin |
|
|
ok Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
316 1L milen låter mycket. Jag har en 318 -87. Drar sällan trotts denna väderlek på ca-10 grader mer än 0,8 L milen. Ingen motorvärmare... Hur länge sen var det ni servade era bilar?? |
|
| I och för sig har jag ej trimmat, att tillägga. | |
|
min M40 motor drar typ 0,8 långväg och 1lit/mil stadskörning har också trimmkamm och tung högerrfot... så det verkar som din 316 drar lite i mesta laget... "Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad" |
|
|
kan det kanske vara ngt bensinläckage (dum fråga, jag vet)?! den blev så efter en fetsladd jag fick till och höll nästan under kontroll, lyckades häva den, iofs. har jag sladdat mycket med bettan... Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
|
Min 320 klarar sig på 1L/mil. trots tung högerfot. Och då är det mycke kallstarter. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
bmwlover Min drar lika mkt som din nu när det är kallt....men det är många kallstarter o tung högerfot samt *harkel* ett lite annat körsätt i det här vinterväglaget ... men jag litar aldrig 100% på mätaren, svårt att få veta exakt, bättre tanka fullt igen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.