|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
...Kan väl skriva i den här tråden och berätta om era erfarenheter! Det är ju allmänt känt att exempelvis M52B25- motorn (som sitter i E36/E46 323i, samt E39 523i) lämnar nästan 190hk, snarare än de 170 som BMW anger. Någon annan som testat sin original-BMW och fått liknande skillnader i effekt? Är även intresserad av siffror från folk som trimmat sina bilar. Skriv då med vilka modifieringar som är gjorda! Min tanke är att denna tråd ska bli någon slags info-bank om vad våra bilar EGENTLIGEN presterar och vad olika sorters trim EGENTLIGEN tillför. Oavsett vad tillverkarna påstår. Ska bli kul att se om någon nappar :) Ha en trevlig helg allesammans! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk | |
Gemini__ |
Hejsan! Bilen som jag har i min ägo, satt det ett UNICHIP i vid köpet. Bilen är då körd på rullande landsväg. Uppmätt effekt innan montering av chip: 307,4bhp. Efter montering av chip samt "mappning" steg siffran slutligen till 337,3bhp. En rejäl skillnad alltså. Kom på att jag sitter framför datorn en fredagskväll, inte bra inte bra ;-) Mvh: Thomas |
|
Gemini__, Du är iaf inte ensam framför datorn om det är till tröst ;) Nu är jag rätt säker på att jag frågat dig en gång denna vecka vilken bil du har, och fick då svaret att det är en E34 M5. Vilken motor du har minns jag däremot inte. Lust att dela med dig även av denna information? :) |
|
Gemini__ |
Ahh, det var faktiskt en liten tröst =) Bilen vet du som sagt, det är en 3,8l motor det handlar om. |
|
Inte fler än Gemini__ som testat sina bilar??? Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Körde min 320i -84 hos JRS i Östersund. Lämnade ca 140 motorhästar med hjälp av 2,5tums hembyggt avgas, 272graders Crane-kam, bortopererat varvtalsskydd samt en i övrigt hyggligt frisk motor. Maxeffekt inträffade vid 7850rpm. Ylade bra... Vi testade då att bromsa bilen både med och utan orginal luftfilter och detta gav ingen mätbar effektskillnad. //Erik// |
|
|
Codriver: Trimkam är kul! =) 325:an jag har är trimmad på en firma i Tyskland. Jag har varit i kontakt med dem angående vad exakt som är gjort med bilen och väntar svar därifrån (jäkligt spännande). Till våren ska jag ta ut besten och köra den på rullande landsväg, då bör jag också veta vad som är gjort med motorn, så man sen kan lägga ihop 1+1. Ska bli intressant minst sagt! |
|
|
Gemini__: är HK på hjulen du pratar om va? annars är de nåt som inte stämmer... |
|
|
LazerEye, I rullande landsväg uppmäts endast effekt på hjulen. Sedan brukar man räkna bort 5-10% förlust i transmissionen på BMW. |
|
ant |
Lazereye: med att skriva 337,3 bhp så menar Gemini_, 337,3 bromsade hästkrafter. (break horse power) om det var det du undrade över.. ========== Länk |
|
Rullande landsväg mäter upp effekten på hjulen och förlusten. Sen läggs förlusten på hjuleffekten och du får motoreffekten. Nu så kommer du få alldeles för hög förlust på en rullande landsväg. Mellan 15-25% ungefär. Detta ger mycket effekt i "motorn" vilket förklarar högre hk än specifikationen från tillverkaren. Därför måste du brommsa innan en förändring eftersom du inte kan jämföra med fabrikens siffror. // Stefan |
|
|
Min 740 har JRS i Östersund satt tänderna i och UNICHIP:pat samt bytt ut luftfiltret till ett K&N. 250 hk innan och 26 st till efteråt, ska kolla om jag hittar mätpappren så ska jag scanna in dem. |
|
|
Min orginal m5a är bromsad till 314hk på Nobelgymnasiet i karlstad Får duga med över 21000mil på mätaren! |
|
Gemini__ |
Oj, det var en fin siffra. Det skulle betyda att du har ca 340-350 hp i motorn. Har du några "mätpapper" på bromsningen? Skulle vara intressant att kika på... Mvh: Thomas |
|
Skall bromsa min i vår när jag väckt den från vintersömnen. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| Gemini__: Tror pappret ligger i bilen ska kolla sen så återkommer ja. | |
|
Har kollat nu. Motoreffekten = 231,0 kw = 314,1 Din/hk Hjul uteffekt = 168,0 kw = 252,9 Din/hk Förlusteffekt motor till hjul = 45,0 kw = 61,2 Din/hk Vridmoment = 362 Nm Effekten mätt vid 204 km/h = 6590 rpm 12/3-02 är mätningen utförd Så var det me det. |
|
| Keep it comming! (upp) | |
|
Oj, 25% förlust i drivlinan?? Mvh Anders S. |
|
|
min hade 180 Hk vid 5500 varv det ger c:a 225 hk om man räknar med 20% förlust. 535- 91 motor med lätt trimkam |
|
|
Man brukar väl säga att normal förlust för en manuell drivlina ligger på ca 8-10%!? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.