|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har kört runt till diverse olika ställen och jagat Mobil 1 olja men inte lyckats. Någon som vet var man kan köpa Mobil 1 olja i malmö med omnejd? | |
|
svensk bilutrustning i södervärn. billigast i malmö när det gäller mobil F1. superman |
|
|
oki tack för hjälpen kollar upp det imorgon... |
|
|
Mobil 1 är iofs en bra olja, men det finns fullgoda alternativ! Stirra dig inte blind på märket, utan kolla kvalitetsklasserna först! ACEA A3, API SJ eller SL, Viskositet 5W40, 5W50 kan nog vara lämpliga kvalitetsklasser till din bil. Här kan du se vilka (syntet-)oljor som har vilka egenskaper: Länk Mvh |
|
|
Tack men har redan kikat på det... det skiljer ofta bara några tior i pris och då kan man lika gärna köra med Mobil 1 så vet man att man har det bästa. Ger en lite bättre samvete när man kör lite hårdare än vad man borde köra... :-) har en fråga dock som gäller stift. Jag var inne på MBD och skulle köpa service tillbehör.. då fick jag veta att det fanns 3 sorters NGK stift. 1. NGK BKR6EK för 73kr/st. 2. NGK BCPR7ER gör 54 kr/st. 3. NGK V-Line 20 för 73 kr/st. ngn som vet vad det e för skillnad mellan dessa? Eftersom jag kan köra lite hårdare ibland har jag mer eller mindre redan valt bort den billigare varianten, men Variant 1 och 3. Vad är det som skiljer och vilken är bäst? |
|
|
Mugge, jag skulle inte vilja påstå att Mobil 1 är "bäst!". Däremot är den oljan bra, men som jag skrev innan: det finns fullgoda alternativ! Dvs det är mycket svårt att avgöra vilken olja som är "bäst" (vad är det?)! Sedan fins det ju olika Mobil 1-oljor.....! Angående tändstift så är NGK BKR6EK ett tvåelektrodsstift, BCPR7ER är ett enelektrodsstift som är ett steg kallare än BKR6EK! ER-stiftet finns inte med som ett rekommenderat stift till din bil i varken BMW:s katalog eller NGK:s katalog! Däremot finns BKR6EQUP med som ett alternativ! Det är ett fyrelektrodsstift med centrumelektrod i platina. (Håller ca 10 000mil!) Länk V-linestiften har jag ingen erfarenhet av, men jag misstänker att det är en skåra i elektroden som skall främja gnistans antändning av bensin/luftblandningen...!? Hur ser dina nuvarande stift ut? Har de en grå/brun beläggning är det rätt värmetal på dem! Håll dig till samma värmetal på de nya stiften i såfall! Mvh |
|
|
Som fami säger så svensk bilutrustning och AD-center på Köpenhamnsvägen men jag vet inte om dom har just mobil F1 men det är dom två som är billigast i malmö på det mest ¨ bobby |
|
|
det här verkar mer komplicerat än vad jag trodde... vad är det här med värmetal för ngt? vilken e att föredra? BKR6EK eller BKR6EQUP? hur länge väntar man sig att EK stiftet ska hålla? har inte tagit loss mina stift ännu... men ajg kan säga att bilen går inte så bra med dem längre... ibland känns det som om den går på 5 cyl när den e kall och går på tomgång... |
|
|
Kolla här så kan du läsa lite om värmetal mm: Länk Equp-stiften kostar nog minst 150kr/st, men håller å andra sidan i ca 10 000mil! Hållbarhet på EK-stiften vet jag inte, men de skall väl bytas varje insp II! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.