AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.603

Vad är det som kallas silentblock egentligen?

CS
79
CSi
320A -78
Är det bakaxelbalksfästena/gummilagren eller bär/svängarmsbussningarna? Har hört båda varianterna.

Beställde silenblock av BMW och fick gummilagren. Men något säger mig att de inte är riktigt.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
silentblock är det som sitter in pressade i karrossen om man kikar in under bilen framför bak däcket rakt upp så ser du dem där

Joakim Eriksson
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Silentblock=bakbalkfästen.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Där ser du principen!

Mvh
CS
79
CSi
320A -78
I min verkstadshandbok för E12:an benämner man svängarmsbussningarna med silentblock.

En av svängarmsbussningarna (de är fyra till antalet) syns i bakgrunden på den här bilden från mekartipssidan: Länk

Vad är rätt?
CS
79
CSi
320A -78
Större bild: Länk
Paap Reeder
Hej!
Enligt "Reparaturanleitung BMW 6 Zylinder 520-M535i ab Juni 1981" utgiven av Buchelli och författad av Paul Pietsch framgår det klart att silentblocken sitter i bärarmarna - 2+2 st - medan "Gummilager für Hinterachsträger" är de stora gummibussningarna som håller själva bakbalken till karossen.

Jag vet inte vilket som är rätt men så står det i den boken.

I BMW original vsthandbok för 3,0 står det talat om "Flanblöcke" på de s k bärarmsbussningarna samt om "Gummilager für Hinterachsträger" som de stora gummibussningarna som håller bakaxeln till karossen.

Tror själv just nu att det är dessa "Flanblöcke" som ersatts med namnet Silentblock men är inte heller helt säker.
MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej!
Kunde inte få ro i kroppen med dessa silentblock utan surfade hastigt till i vstboken.
E 32 - fanns inget om silentblock.
I E 28:an vstbok står det talat om Bakbalksbussningar - och det är de två stora framför resp bakhjul.

Sedan beskrivs byte av dels silentblock samt byte av gummiglidlager. Dessa sitter i bärarmarna 2+2 st.
På bild kunde man se att silentblocket inte såg ut som mina bärarmsbussningar. På min 535 sitter dessa gummiglidlager. Dessa ser ut som en "vanlig" gummibussning typ bakre stötdämparefästena bak på E 28:an.

Silentblocket verkar vara konstruerat så att bussningens gummi ligger direkt an mot hålet i bärarmen medan gummiglidlagret har en metallhylsa som pressas in i bärarmen.

Vad jag begriper så är silentblocket "sladdrigare" medan det s k gummiglidlagret är mycket fastare i sin konstruktion.

Det kan vara så att det är silentblock i den ena typen av bärarm medan det sitter gummiglidlager i den andra typen. Med typ menar jag 13- graders samt - är det 7 grader på den andra?

MVH /// Paap R
sonyluxor
ok det vet jag med detta... men silent´block betyder väl gummibussnning på engelska...eller har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.