AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.049

Bensinlukt i E30!

Tjena!
Jag har börjat känna varje gång jag startar upp bilen att det luktar bensin!Lukten är ganska så stark och jag undrar vad detta kan bero på?Inte bra att man blir hög när man ska ut å köra :)!

/MVH Michael
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Sprucken bensinslang är det första jag kommer att tänka på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pakkanens teori är nog trolig! Kan vara någon anslutning som läcker någonstans...kolla även tankens skick!

I vilket fall bör du fixa det snarast eftersom det mycket väl kan sluta med en brand!

Mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
I min har det luktat aningens bensin till och från i ett års tid. Typ ofta när jag nyss tankat den eller när jag precis startat den. Men idag kom det helt obefogat när jag var ute o åkte. Bör tillägga att det är inte speciellt ofta det luktar bensin. Därför har jag inte åtgärdat det ännu. Men man är ju lite nyfiken på vad exakt felet är...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Avluftningsslangens infästning kan ofta vara upprostad när det luktar bensin efter man har tankat!

Mvh
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det bästa sättet att hitta läckaget är att komma under bilen och leta. Jag hade bensinlukt som tycktes komma från motorrummet - bytte slangarna där som i och för sig var dåliga men lukten kom tillbaka. Efter en check under bilen hittades läckaget på ett rör som sitter på ovansidan av tanken och efter att ha ersatt röret med slang verkar det vara tätt.

Alltså - om det inte är slangarna i motorrummet så är det bara att försöka kommer under bilen och leta efter bensin.

Sedan verkar det som att det kan lukta bensin när det är kallt och bilen får gå på tomgång. Undrar om det är något med kolkanistern som tar emot oförbrända bensinångor.
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
min 318-90:a luktar också bensin när jag kallstartar den fast jag har motorvärmare men när den står i varmgarage (ca15grader) så luktar det ingentig när jag startar den, jag har letat efter läckor både under och i motorutrymmet men hittar ingenting är det nån som vet vad det kan vara?
Inte helt ovanligt att slangarna i motorutrymmet torrspricker och då sipprar det ut ångor/bensin som du får in via kupéfläkten.

Jag upplevde det oxå som så att det var vid uppstart det märktes mest. Efter byta av samtliga slangar i motrutrymmet försvann symptomen HELT.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Ok,tack för tipsen!Nu måste jag ha tag i en lyft bara så att jag kan åtgärda problemet!Som sagt det är ju inte trevligt om det uppstår en brand pga detta!

/MVH Michael
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade exakt samma på min 318 som blue 325, och de var en kort slang bakom insuget mot topedväggen som det kom från. Jag drog åt slanklammorna så blev det bra. Slangen sitter illa till och är svår att se.
Men som pcdoktor säger så är nog byte av alla slangar i motorummet den bästa lösningen.
Om det läcker under bilen eller vid tanken känns det inte när du kör eftersom du då kör ifrån bensinångorna.
/Mats
sudden
det är samma på min det beror på att när man kall startar så ger kallstarts ventil hyffsat mycke soppa går bort efter en liten stund.Prova att starta bilen när den har stått ett tag och lukta på avgaserna ska du känna på bensin ånger.Det är inge fel ska vara så
Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
tack för tipsen, det är väll lika bra att byta alla slangar då.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
min e30 luktar också bensin när jag startar den, det jag undrar är att eftersom det bara luktar när jag startat den så borde inte tanken läcka, eller? SÅ det räcker med att byta slangar? Är det svårt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.