AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
948

Turbokovertera 325:a??

He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Tjenare..
Någon här på forumet som har gjort det? Eller kompressor?
Vilket är bäst och billigast??
Vad kan det kosta ungefär??
Mvh //Hebbe
Ko
663
Koffe
320iC -93
Kolla på www.gikturbo.se, de har turbokonverteringssatser till de flesta modeller....
40-50kkr för alla pryttlar har jag för mig.

//Koffe
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Turbo rockar!

Jovisst har jag gjort det! Billigt nej, kul JA!
På en 325:a-88

Bottendel orginal, topp renoverad (mira frästa säten slipade ventiler och nya styrningar, tätningar) 272 grades kam och polerade insug och avgaskanaler.
Orörd komp= 8,8.1
6 pucks sinterlamell och 455Nm tryckplatta orginal låda, 25% diff med 3,43 i utväxling.
Grenrör: Gutet (fabrikat okänt)
Turbo: Rotomaster T04B,
Intercooler: Volvo740/240, plaserad mellan framför kylaren.
3" avgassystem från turbo och bak
Separat Audi S4 westgate
Tändning och bränslesystem: ProSpark

Utan turbo SUGER det!

Häldre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har varit inne och snokat lite på gik's turborkonverterings-satser men jag tycker inte att dom verkar nå bra för de ger ju så lite hästar. jag har för mig att en 320 bara höjdes från typ 150 till 210 eller nått sånt.
du som skrev inlägget innan mig. du fick väl ut mer hk med din konvertering?
eller?

man vill väl i alla fall ha nästan 300 för att det skall vara värt det.

Ko
663
Koffe
320iC -93
Ja du, bonje, bromsade du bilen nån gång? Skulle va kul å veta lite hk å vrid på det där bygget =)
(Å de e sant, utan turbo suger det : )

//Koffe
no
245
nos
540iA Touring -99
Ja man sugs mot ryggstödet
Även utan Tööörboo
LoL =)

Nos 325iM -89
Visa användare
1.114
Bonje
Hihi......

Igår efter jobbet åkte jag raka vägen ut till V-Racing
För att få bilen lite provesoriskt mappad. Potanen satt i passargerarsätet och programerade medans jag körde, Effter ca: 2h så gick bilen "ganska hyffsat"
Han sa, att nu var det inga problem att köra bilen tills dess han har fått ordning på sin rullande landsväg. Då ska vi mappa "på riktigt"

När vi var klara så åkte jag in till stan för att träffa polar´n och hans M5:a (Mitt mål har varit att jag ska vara snabbare en honom)
Hans bil: M5 3,6-92 dubbelt 2,5" Ferrita utan kattar, sportfilter och ca:14000 välservade mil.
Så vi blev ju tvungna att prova.......
Vi körde på 1:an på ca: 20000r/min och stampade fullt sedan 2:an och 3:an. Till min stora förvåning så blev jag inte ifrånkörd, jag var snarare snäppet vassare trots att jag gick på varvstoppet på 6000r/min på 1:an
och 2:an (jag har ingen varvräknare en...)
Jaha det här var ju kul!!! Ut på motorvägen för att prova, Fullt ös ut på fåfarten på 3:an från ca: 90km/h
med "lilla" M5:an tätt intill. Vi grog precis lika upp till 180, sen kom han sakta men säkert ikapp. Jag slog av när mätar`n visade 240. då var han mer sin front uppe vid min dörr. (325:an känns lite väl lätt i baken i dom farterna)
Kom nu ihåg att min bil bara är lite haffsigt mappad till 6000 varv med 0,35 bar övertryck. Jag tyckte att Potanen sa att vi kanske kunde ladda 1 bar. Jag hoppas att jag inte hörde fel, då lär det ju fanemej inte sitta en hel bussning bvar i bakvagnen efter det.

He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Tjenare!!
Tacksam för alla svar. Men är det
ingen som har tryckt dit en snurra på en e36:a??
Eller är det ingen som har erfarenhet av kopressor??
Har hört att det ska vara billigare och inte slita lika mycket på bilen..
Mvh //Hebbe
Visa användare
1.114
Bonje
Hej!

En kompressor är mycke dyrare vid inköp. Sedan är den remdriven, det betyder i sin tur att den ligger och laddar hela tiden mer eller mindre beroende på varvtal.
Det jag inte förstår är hur det skulle kunna vara hälsosammare med kompressor en att köra med turbo. Turbon ligger bara och snurrar med vid normal körning, och används enbart när man trycker på! Sedan blir ju en kompressor motor törstigare en en turbomotor pga. det ständiga laddtrycket.

Jag är inget geni vad det gäller kompressor motorer så om någon har några invändningar, så komentera järna om det är någe som inte stämmer.

He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Ok det var bara något jag hade fått för mej!!
komm gärna med fler förslag!!
har kollat lite på turbostas i usa och den skulle ge 300hk i en 325 e36:a men den kostar 60 000:- svenska kronor där nere!!
Måste inte bli törstigare! Du kan ha en avlastningsventil. På min VW med kompressor sitter det ett spjäll som styrs av gasspjällets läge. Full gas = helt stängt. Tomgång = helt öppen, och noll laddtryck. En kompressor alstrar även mindre värme än en turbo, och du kan ha extrakorgrenrör! Coolare ljud med kompressor oxå! Manligare än ett turboaggregat, som återfinns i de flesta traktorer (Volvo) och japsbilar.
Enklare att skruva av vid krock och besiktning oxå...

Sen slipper du stå i 3-5 minuter på tomgång efter hård körning.

/ Pär Z
Visa användare
1.114
Bonje
Hej!

Förklara lite mera ingående om den där avlstnings ventilen och spjället. Det verkade spännande!

Man vill ju altid veta mera......

Halloj

Det är en mkt simpel konstruktion. Det sitter ett returrör tillbaka till kompressorn alldeles före spjällhuset. Ett spjäll som styrs mekaniskt via spjällhuset reglerar trycket. Vid litet gaspådrag ger kompressorn samma tryck, men det når aldrig cylindrarna pga att ventilen öppnar och återleder trycket till kompressorn. Hmm...svårt att förklara :-)

Men kolla denna länk så förstår du nog bättre!

Länk

/ Pär Z
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.