|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Johan B: Får du inte skriv kramp? Sedan var det ju det svenska språket eller de rätta facktermerna, men budskapet gick fram. Vad beträffar olje testet i de 3 glasen var alla oljor nya ur flaska och med samma "karaktär" SAE. Dels kände vi i botten på glasen med fingrarna samt tog vanligt hushållspapper för att få fram resultatet. Vad beträffar siffran ca 300 mil vet du nu var den kommer ifrån. Det är ändå trevligt med en debatt som är rumsren. Biltemas olja har jag inget emot att använda i min "bubbla" från -73, snarare tvärt om en finare olja rinner bara rakt igenom ner på backen. Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rätt klassad olja och täta oljebyten, den absolut bästa och billigaste livförsäkringen för ett långt leverne och en frisk motor. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Maveric, bara för att inte vi skall missförstå varandra vill jag påpeka att jag inte försöker vara "icke rumsren". Upplever du att jag inte är "rumsren" så får du gärna precisera vad som jag skulle skrivit annorlunda...det har aldrig varit min avsikt! :o) Glastestet säger som sagt inte så mycket om oljans egenskaper i motorn, så det kommenterar jag inte vidare. Siffran 300mil verkar intressant (även om jag spontant är skeptisk till den!) och jag kommer att gräva vidare i den uppgiften! :o) Skrivkramp? Nej, jag är van att tjöta här på forumet.... ;oDDD Det finns fina oljor som är tjocka! Det är däremot viktigt att man har rätt tjocklek på oljan beroende på omständigheterna. Den oljan som kanske skulle passa din bubbla, om den läcker olja är faktiskt Castrols dyraste racingolja TWS 10W60! Den är tjock när den är varm samt relativt tjock när den är kall! Mvh |
|
|
Hasso, då kommer jag att leva länge! ;oDDD Mvh |
|
|
Glömde en sak om biltemaoljan! Den är enligt biltema själva en högraffinerad mineralisk parafinolja! Dvs, den är inte av PAO-typ! (som generellt brukar anses vara den bästa helsyntetiska basoljan!) Mvh |
|
Rico80 |
tror itne att deras olja är helt kass men den e nog inte lika bra eftersom den e så pass mkt billigare nånstans måste dom ju spara dom pengarna annars håller det ju inte att va så pass mkt billigare!!! för det andra ska man ju helst hålla sig till samma motorolja helatiden annars slits ju kammen ner mkt fortare o det e ju inte gratis att byta :( men det e klart om man inte vet vad det är för olja i bilen när man köper den o byter till biltemas o sen håller sig till den fungerar den säker kt bra *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Rico, det är ingen fara att byta olje-märke! Det påverkar inte livslängden på motorns delar (under förutsättning att du inte väljer en olja av sämre klassning!). Visst håller jag med om att det säkert finns bättre syntetolja än biltemas, men så dålig som sitt rykte är den definitivt inte! (gäller deras ACEA A3, API SJ-klassade 5W40-syntetolja!) Biltema har säkert kapat marginalerna en hel del! Vanlig syntetolja från någon av de stora kända tillverkarna brukar ha ett inpris till butikerna som är en bra bit under utpriset till kund! (100% prispåslag eller mer är inte ovanligt i den branschen!) Sedan köper de in jättevolymer och använder sig av "billiga embalage".... Mvh |
|
|
Något kvalitetstest har väl Biltemas oljor också väl? Hade det varit rena skiten så hade det väl inte ens fått säljas.... E-34. Need i say more? Mvh:FrIIk |
|
|
Johan B: Du vet att jag inte tar illa upp i denna "kletiga" olje debatt (eng. debate= slå ned). Det är viktig i ett forum att alla får ha sina åsikter, rätt eller fel. Vissa har svårt för att inte få sin vilja igenom och börjar SKRIKA eller nyttjar ?'#$ ord, inte vi eller? Men något som jag ser som din skyldighet är att med din ansenliga summa inlägg över 2900 är att tänka igenom vad som skrivs, dvs du har stor påverkan på de som läser dina inlägg. Kunskapen är hög på detta forum. Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Maveric, hoppas verkligen inte att du tycker att jag har använt mig av ett ovårdat språk eller "skrikit"! Det har aldrig varit avsikten i alla fall! En av anledningarna till att diskussionsnivån oftast är väldigt hög på detta forum, är nog att de flesta använder ett relativt vårdat språk, och för det mesta sakliga argument! Givetvis tycker jag att man skall få framföra sina åsikter i diskussionen. Men man får också vara beredd att åsikterna bemöts. Jag är i alla fall beredd på det! :o) För övrigt instämmer jag i att den samlade kunskapen på forumet är väldigt hög! Friik, kvalitetstesterna är just ACEA- och API-klassningen! Om oljan har en viss kvalitet får den en viss klassning... Mvh |
|
|
Johan B Det var ju just det med hur du beskriver att oljan inte är av PAO typ som jag menar att man kan " ljuga " med klassnings systemet. Hur mycket mera finns det om oljor som varken du eller jag vet. Trotts det får oljan klassas tillsammans med övriga oljor, sen om den ena oljan är bättre eller sämre spelar ingen roll för mig i detta avsende. Förlåt att jag var ironisk och sa att oljan förhindrar rost på insidan av tråget. : ) Jag sa även att jag inte STARTADE motorn efter ihällandet av oljan dock ej att motorn inte dras runt ( för hand ) för att slippa nya slaggprodukter efter förbränningen i cylindrarna. Det finns redan tillräckligt mycke oönskade kemikalier i motorn före avställning. |
|
|
Gaah! Vilken olja ska jag satsa på egentligen???! =) Blir ju sinnesförvirrad |
|
|
Vill du vara helt säker på att du köper en olja av bra kvalitet: Köp BMW-longlifegodkänd olja! Litar man inte på Biltema, så köp en olja från någon av de stora tillverkarna...med klassen ACEA A3 och API SJ eller SL! Under mekartips finns det en tabell över de flesta syntetoljor som finns i Sverige. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns ca 160 olika oljemärken/typer som är BMW.longlife godkända. Och ytterligare ca 200 olika märken/typer av icke longlifetyp som är godkända av BMW att hälla i motorn. men icke Biltemas, varför då välja Biltemaolja??.Varför inte köpa Texacos HalvolineoljaSyntetic på Överskottsbolaget om man vill komma billigt undan ?? Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
Deliq |
Biltema samt andra "private brands" använder sig väl av flera olika leverantörer som uppfyller önskad specifikation och är troligtvis av den anledningen inte klassad som nogon "longlife-olja" just på grund av detta. Dvs ibland kommer den från en leverantör som är longlife-klassad och ibland från en leverantör som inte är det, båda dessa klarar dock av att uppfylla kravspecen för respektive ACEA / API-klassning som ställts vid upphandling. F ö så uppfyller Biltemas båda syntetoljor högre krav än vad som krävdes av biltillverkarna på 80- och tidigt 90-tal, så värför tveka att hälla i sån olja i t.ex en 325 från -88 ? M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
Tjackade ett gäng liter biltema syntetolja idag. Man måste ju prova sig fram i oljeträsket?! Den har ju bättre klassning än vissa av Castrols mineraloljor. Dessutom byter jag efter 600-700 mil ungefär. Så hur farligt kan det bli? Den som lever får se. mvh |
|
|
Jag kör på Biltemas motorolja i min diesel samt köper även deras filter byter var 500:rade mil har kört på deras oljor i 5 år och 12000 mil nu funkar perfekt innan hade jag Volvo körde bara på Biltema i den med..tog bort vetilkåpan en gång och kollade den var som en spegel på insidan. Tacka fan för att BMW rekomenderar enbart de som dom säljer dom tjänar stora pengar på det..samma oljor går oftast att köpa på tex Såifa eller Åkeriföreningen men då till mindre än hälften av vad BMW tar..kännar man dessutom någon åkeriägare så kan man få ut oljan tex från Statoil eller Q8:as depåer..till åkarns priser Och vill sen någon ha bland det bästa som finns i smörjväg köp Omega olja...ta Omegas bakaxelolja vispa den med en hushållsvevvisp...den bara stiger till man måste släppa hantaget annars vandrar den vidare upp på armarna....vispa sen en vanlig 80-90 den bara skummar och stänker.. tror Omega har en hemsida Länk Sen är det ju så med den kända inbillningssjukan också..Hmmm men visst tycker jag den går bättre när det står BMW på förpackningen...*S* |
|
| Biltema är Biltema. Sedan får de ha hur bra olja dom vill. | |
|
Jag tror(observera), att märket inte har så stor betydelse. Har dock hört att det är viktigt att man inte byter oljesort mellan bytena. Tror därför att motorn mår bättre av att bara gå på biltema delsyntet än att växla mellan det och ngn värsting helsyntetolja. Rätta mig om jag har fel. /Ställan |
|
|
Hur skulle biltemas oljor kunna vara bra när allt annat dom säljer e skit, en spindelled håller knapt ett år o ja vill inte tala om bromsbeläggen som påminer om grillkol man får vad man betalar för oftast iaf burt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.