AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.459

Biltema olja baktalad?

Sida 1 av 3
Len
I en annan tråd talas det om att en M10 motorn hållit utan att gå sönder under 400000km, "trots" att Olja från Biltema använts den allra mesta tiden.

I andra trådar i arkivet finns det ju en mängd påståenden om att Biltema olja är ren sk-t, liksom mycket annat av deras prylar.

Vad ligger det för grad av vetenskaplighet bakom dessa påståenden? - kan det inte lika gärna vara så att de som recenserar Biltema:s kvalitet i negativa ordalag har dåliga bilar, kombinerat med att dom körs klantigt? Och att delarna skruvats på av noviser?

Var ligger sanningen?

"Att leva med Biltema i bilen är mer än en dröm"

Len
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Len, sanningen är att Biltemas olja är ungefär lika bra som alla andra oljor med samma klassning!
Klassningssystemen är strikt styrda och har oljan en viss klass, har den automatiskt vissa egenskaper!

Dvs deras "uppdaterade" helsyntetiska 5W40-olja, med klassning ACEA A3/B3, API SJ/CF, är en bra olja.

Däremot är det mer tveksamt om jag skulle använda mig av deras helsyntetiska 5W50-olja, som bara har klassningen API SG/CE, vilket är en relativt gammal och (med dagens mått) låg klass!

Kolla kvaliteter på olika (syntet-) oljor här:
Länk

Mvh
Len
Superbra översikt!

:-)

Len

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så stannar det - inte.

len
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Jag handlar inte på biltema av den anledningen att man blir dåligt bemött av personalen. Sen är det ju ofta smeckovitch med detaljerna också. En del verktyg håller dock måttet dvs att de håller mer än ett år på min verkstad. Ett verktyg skall ju dessutom inte bara vara helt utan även funktionsdugligt. En mutter eller bult skall ju vara hel efter lossandet också. Men åter till oljorna. Man kan juga mycket med klassifieringen när man beskriver en olja med siffror och bokstäver. Jag använder mig mest utav kundernas och mina erfarenheter. Det är ju även tillsatserna i oljan som är intressant vid val av olja. Jag har fått förklarat för mig att en oljas kvalitet eller förmåga ändras med tidens gång innuti motorn ( den bryts ned ). En biltema olja har inte lika bra tillsats som gör att oljan håller i motorn. Den är kasserad redan efter ca 50 mil. I det ögonblick oljan passerar oljepåfyllningshålet börjar den brytas ned, detta gäller alla oljor men biltemaoljan bryts ned fortare än många andra oljor. När jag ställer av min M5;a på hösten häller jag i en skitolja ( 5W 40 )från biltema UTAN att starta motorn efteråt. sen när det blir vår tappas oljan ur UTAN att starta motorn. Sen fylls det på med värdig olja. Gammal olja ÄR frätande på lager och gliddelar i en motor.
Översikten var dock bra i kalkylen.
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
En undran bara, vad hade du tänkt dig att den nya oljan
skulle göra för nytta i tråget?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Lover.

Förhindra rost på trågets insida.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MMM, dina åsikter om hur man kan "ljuga" med klassningssystemet tror jag beror på din okunskap om hur klassningssystemen fungerar!

Däremot har du rätt om i att oljan bryts ner av mekanisk- & termisk belastning samt genom oxidering, kondensvatten och de restprodukter som bildas vid förbränningen i motorn.

Biltema tillverkar inte någon egen olja. De köper den av någon oljetillverkare (jag vet inte vilken!). Deras helsyntetiska 5W40-olja är betydligt bättre än vad du beskriver!

Det finns ett antal intressanta fakta bakom olika oljors kvaliteter:

* Många olika oljebolag köper i många fall olika basoljor av varandra för att ha som del av basoljan i den egna motoroljan.

* Oljeadditiv tillverkas av ett fåtal stora oljeadditivtillverkare i världen. Dessa tillverkare tar fram additivpaket som är i det närmaste standardiserade för att uppfylla vissa specifika API– och ACEA-krav om de används i oljebolagens basoljor som har vissa fastställda grundegenskaper. Dessa additivpaket köper ”alla” oljetillverkare in för att tillsätta i sina oljor. Alltså är additivinnehållen i oljor med samma klassning i det närmaste identiska oavsett vem som sätter sitt namn på oljeflaskans etikett. Vissa oljebolag köper dock en del ”skräddarsydda” additivpaket för vissa speciella oljeprodukter.

* Klassificeringssystemen är så strikt standardiserade och stränga, att det automatiskt gör att oljor som skall uppfylla ett specifikt krav, också egenskapsmässigt blir väldigt lika.

* Oljebolagen plöjer årligen ner gigantiska summor pengar på reklam som försöker få oss att köpa just deras produkter. Inte sällan försöker man spela på olika vällustkänslor hos den presumtiva kunden. Dessa känslor och argument säger egentligen inte något om oljans faktiska egenskaper!

Visserligen är inte alla oljor med samma klassing exakt lika i sina egenskaper, men de olika klasserna anger miniminivåer på oljans kvalitet som är mycket strikt specificerade genom olika typer av laboratorietester i bland annat olika testmotorer (olika motorer från olika tillverkare, efter ett noga angivet system).

Hur du har blivit bemött av biltemapersonalen har jag ingen aning om, men det påverkar knappast själva oljan!

Jag tror kort och gott att du har gått på hela marknadsföringsgrejjen kring olja...(du är dock inte ensam, det gör de flesta!)

Det är nog posisivt för din motor att få fräsch olja innan avställningen eftersom du då slipper kondensvatten samt diverse slagg- och restprodukter i oljan som kan vara korrosiv mot olika metaller!

Mvh
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
MMM

I ett tråg av aluminium?

Jag hade haft viss förståelse för det om du hade startat
motorn och kört runt den nya oljan.
PE
630
PESK
740iA e32
Det säger sig väl självt, HADE biltemas oljor varit så urusla som
vissa vill göra gällande, då hade svenska vägar varit kantade
av bilar med skurna motorer...hur mycket olja levererar inte
biltema till svenska bilister?? Sen att det kan vara kvalitets
skillnad mellan A och B är väl ganska självklart, men båda
gör sitt "tänkta" jobb, och jag tror nog att skillnaden mest
ligger i hur länge....jag men att är "kvalitets" oljan "slut" vid
800mil så kanske "biltema oljan" är färdig vid 500mil, men
åandra sidan mycket billigare.....så låt var och en köra på sin
olja och kasta inte skit för det.....
men själv kör jag på Mobil´s produkter, högre pris och lite
bättre kvalitet.....men den hade säkert gått jätte bra på
Biltema olja också......
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Precis som Johan säger så ska ju någon betala kostaderna för aggressiv marknadsföring....
När de hjärntvättat konsumenterna tillräckligt mycket så kan de ta mer betalt för produkterna.
Jämför fenomenet med olika tvättmedelsfabrikat. Studera några oberoende tester och häpnas över dessa hårt marknadsförda (och dyra) produkters testplaceringar...

Vidare undrar jag hur många som kan visa exempel på en oljerelaterad skada som kan skyllas på en specifik olja (inte felaktigt bytesintervall eller olämpligt viskositetsområde)?

Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Många ord kring ordet olja, En fråga, vad har ni för däck på bilen? Inte kör ni på Good Year, Pirelli, Bridgestone, Michelin eller liknade. Varför betala mer för dessa däck, gummi som gummi alla följer ju reglerna för dimensioner samt hastighetsklassning. Tyvärr säger ju inte något om livslängden. Olja från Biltema håller rätt klassning under ca 300 mil sedan försämras oljan markant. Välj olja så som du skulle ha valt däck eller fälg. Man får inte mer än vad man betalar för.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maveric, jag måste nog än en gång skriva att en viss olja av en viss klassning håller en viss standardiserad minimikvalitet (även efter en längre tid!).

Med tanke på de klassningsystem som finns, kan inte oljans egenskaper skilja sig markant från en annan olja med samma klassning...
Det hänger även ihop med det sätt man tar fram syntetiska basoljor på, och det närmast standardiserade innehållet i additivpaketen i oljan!

Det finns ett betydligt större utrymme att ge däck olika egenskaper eftersom det inte finns ett motsvarande klassningssystem som med oljor!

Jag kan för övrigt påpeka att jag har haft kontakt med olika oljebolag i min kunskapsjakt om olja. Då påstod en väl insatt person på ett av de större oljebolagen (vill inte namnge eller precisera vem/vilket bolag mht till den personen!) att man inte skulle "prostituera sig" när det gäller sitt val av olja. Dvs. köp en syntetisk olja med rätt klassning oavsett tillverkare/etikett, detta eftersom det innebär att då har oljan rätt egenskaper under hela servicetiden!
Det roliga var att personen själv tog upp exemplet med just Biltemas helsyntetiska olja utan att jag på något sätt förde det på tal....

Vid val av olja titta på oljan i följande ordning: Biltillverkarklassing (ex BMW-longlife), ACEA-klass, API-klass, viskositetsklass (SAE), pris och sist vilket märke som står på etiketten.

Nu skall jag för tydlighetens skull påpeka att jag själv använder helsyntetisk Valvoline-synpower-olja på grund av att jag kan köpa den oljan för ett bra pris samtidigt som den är BMW-longlife klassad.

Gällande priset för olja, kan jag bara påpeka att du i stor utsträckning betalar för marknadsföring och höga marginaler i butiken...

Jag menar inte att man skall gå ner i kvalitet på oljan, tvärtom! Men kvaliteten återspeglas i väldigt liten utsträckning av namnet. Däremot står kvaliteten tydligt utsatt genom de olika klassningssystemen.
Att köpa en bra olja är väldigt lätt om man vet hur man skall tyda alla beteckingar på flaskan!

Varifrån har du fått uppgiften om att biltemas- (något oljebolags-) olja bara klarar klassningen i ca 300 mil?

Mvh
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Intressant Johan B: Jag har också kontakter inom olje branchen, utan att nämna bolag så jobbar han på labbet för ett större märke, där testar de regelbundet konkurrenters oljor och även Biltemas. Du kan ju gissa vilken olja som hamnar längst ned i listan. Jag betalar inget för min olja iaf. Alla fordon jag köper tar jag olje prov på för att se konditionen på motorn, kostar en tårta men sparar en massa pengar i rep.

Nisse
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maveric, möjligt att Biltema-oljan hamnar längst ner i listan (med tanke på den retoriska frågan gissar jag att det är Biltemaolja!), men gäller det alla deras oljor (med tanke på att de har olika oljor med olika kvaliteter?) och vilka oljor ställs mot varandra i listorna och vad mäts, samt hur stora skillnader är det mellan oljorna rent kvalitetsmässigt?
(Ärligt talat är jag mycket intresserad av sådan information i allmänhet och om syntetoljor i synnerhet!)

Men i vilket fall så klarar biltemas olja de gällande minimikraven för klassningen! (annars skulle den inte få klassas in i aktuell klass!)

Är det via din kontakt du fått siffran 300mil? I såfall tycker jag att den uppgiften är mycket intressant!

Oljeanalys är kanske lite "owerkill" för vanliga privatpersoner om man inte misstänker något fel, men kan du få det till priset av lite fika så...

Även om det kanske verkar som om jag för tillfället enbart försöker försvara just Biltema, är det inte fallet!
Däremot cirkulerar det mängder av skrönor om Biltemas olja som inte är sanna! Ungefär på samma sätt som det cirkulerar mängder av skrönor om syntetolja...
Jag försöker bara få debatten om olja lite mer nyanserad och saklig!

Mvh
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Johan B: Som tidigare skrev så har du en bas olja och ett tillägg som kallas adaptiv, all bas olja kommer ifrån backen (där av stundande krig) det som skiljer olika märken åt är just adaptiven. Som jag skrivt tidigare i en "tråd" testade vi på jobbet 3st oljor helsyntetiska, Mobil1, Castrol SLX och Shell Laser något. Vi hälde upp ca 1cm olja i 3st dricksglas och vände uppochned på dom över natten, 2st glas var snustorra dagen efter men ej det tredje. Tänk den bil som står en natt och sedan kallstartas, det behövs en del slag innan oljan smörjer på 2 av märkena, varför detta? Jo, det hänger på hur adaptivet är sammansatt den olja som klarade sig bäst var den som innehöll långa "kristaller" (ej rätt ord). Jag tvivlar på att Biltema pumpar in miljoner i forskning kring detta. Adaptivet är ju det som ger oljan den karaktär den skall ha och det är just det som Biltemas olja tappar efter ca 300 mils körning

Nisse
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Maveric: så... vilken olja var det som var kvar i glaset? (håller tummarna för Mobil1)

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Maveric, du har nog missförstått det hela lite!

Det är mycket mer än additiven som gör att olika oljor skiljer sig åt!
Det jag vill påpeka är att det visserligen skiljer sig en del mellan olika oljor, men om en olja är klassad som ACEA A3, API SJ eller SL, är det en mycket bra olja oavsett vad det står för märke på etiketten! Helt enkelt är det så att oljebolagen genom aggressiv marknadsföring vill försöka få oss att tro att skillnaderna mellan olika toppoljor (de bästa oljorna från respektive bolag) är större än vad de egentligen är...

Basolja görs på lite olika sätt. De tre stora huvudgrupperna är mineralolja, syntetolja och delsyntetisk olja (blandning av de två första grupperna).

Mineralolja är kort och gott en raffinerad (destillerad) råolja från marken. Beroende på varifrån i världen den råoljan kommer får oljan lite olika egenskaper, vilket beror på att den kemiska sammansättningen skiljer sig lite åt på olika ställen.

Syntetolja kan göras på ett antal olika sätt. Det "enklaste" är att man vidareraffinerar en mineralolja i flera steg för att få ut en mer homogen basolja än den molekylmässigt "spretiga" mineraloljan.

Nästa metod är att man tar fram en isoparafinbasolja genom att man behandlar den mineraliska basoljan kemiskt. Då reagerar kolvätekedjorna kemiskt och "möbleras om", de blir mer ensade längdmässigt.

Den mest avancerade metoden går ut på att man tar de allra lättaste kolväteföreningarna i raffineringen och sedan "bygger ihop" dessa korta kolvätekedjor till exakt den längd som man vill ha. Detta kallas polyalfaolefinolja (PAO). Detta tillverkningssätt gör att all olja får exakt samma egenskaper oavsett varifrån man tar råoljan.

Den sista gruppen av syntetiska basoljor är olika Estrar (som egentligen är en kemisk förening mellan karbonsyra och alkohol), glykoler och siliconoljor. Detta är normalt sett rena specialoljor som är avsedda att exempelvis vara brandtåliga, smörja vid extrema varvtal i turbinmotorer mm. Esteroljor används dessutom som additiv i andra oljor.

Beroende på vilken typ av basolja man använder, får oljan en grundegenskap.
Den andra faktorn som påverkar oljans slutliga egenskaper är vilka additiv som man tillsätter i oljan (det som du kallar adaptiv). Det finns en mängd olika additiv som har olika egenskaper och syften i oljan. Det man kort kan säga om dem är att de för det första är synergiska om de blandas i rätt inbördes förhållande, dvs de förstärker varandras effekt. (rubbas den inbördes balansen för mycket tappar man synergieffekten)
För det andra har olika additivingredienser ofta mer än ett syfte, dvs ett additiv har flera olika positiva egenskaper i oljan samtidigt.

Dessa additiv tillverkas av ett fåtal tillverkare i världen. Från dessa tillverkare köper "alla" stora oljebolag sina additiv.
Additiven levereras normalt sett till oljebolagen i form av i princip standardiserade färdiga additivpaket som oljebolagen sedan bara tillsätter i sin basolja. Beroende på vilka basoljor man använder sig av, använder man olika additivpaket för att få ”rätt” slutegenskaper på sin motorolja.

Som en liten parantes kan man även nämna att antiwearadditiven i oljan bland annat har syftet att ge motorn ett tunt lager av zink/fosfor för att den under en kort stund skall klara av att jobba utan oljesmörjning.

Helt riktigt lägger inte biltema ner många kronor på forskning kring olja, det beror på att oljebolaget som de köper sin olja ifrån gör det! (oavsett vilket bolag det är)

Att tro att ett oljebolag har tagit fram en speciell "snikolja" till biltema är att vara extremt naiv. Det är med största sannolikhet helt enkelt så att exakt den oljan som finns med biltemaetikett också återfinns under något annat "öppet" oljenamn någonstans på marknaden (det är inte säkert att den säljs i Sverige!)

Hur vet du att den olja som var kvar i "dricksglastestet", hade längst "kristaller" (vet inte riktigt om du menar kolvätekedjorna!)?
Oljans avrinningsegenskaper beror främst på tre faktorer:
1) Vilka additiv som oljan innehåller.
2) Kolvätekedjornas längd.
3) Temperaturen i rummet kontra oljans kallviskositetsegenskaper (rumstemperatur är kallt för oljan!).
(Dessutom påverkar givetvis glasets yta och vinkel på ytan hur stor avrinningen blir!)

Det additiv som främst påverkar oljans vidhäftningsförmåga är esteradditiven (finns även en del organiska föreningar som har samma vidhäftande egenskaper)!
Det jag tror att ni helt enkelt har testat i ert ”ovetenskapliga” dricksglastest, är oljans kallviskositetsegenskaper!
När du skriver "snustorra", undersökte ni om det fanns kvar en tunn, knappt märkbar oljehinna i glasen? Den smörjande oljehinnan är ca 1mikron tjock i en bilmotor! Det gör att det bara är ca 1,5 tesked av oljan som samtidigt är "aktivt smörjande" i hela motorn...
Dessutom har en glasyta och en metallyta i motorn helt olika egenskaper... glaset är mycket glattare medan metallytan är "porig" på mikroskopisk nivå, vilket gör att oljan fastnar mycket lättare på metallens yta!

Att tänka på är att oljan alltid är är mycket tunnare när den är varm.
Oljans varmiskositetsvärde anger vilka viskositetsegenskaper den har vid 100grader C. Det värdet är mycket intressantare när man vill se hur lätt oljan rinner av motorns delar, eftersom oljan normalt sett har uppnått arbetstemperatur (80--120 grader C) i det ögonblick du stänger av motorn. Hur ofta är motorns olja rumstempererad när du "stänger av den för dagen"?

Oljans tunnhet vid värme kan vara helt oberoende av hur tunn den är vid rumstemperatur! Exempelvis är en rak SAE 30-olja mycket tunnare än en 5W-50-olja när de är varma, trots att SAE30-oljan är betydligt mer tjockflytande i flaskan!

Återigen varifrån kommer siffran 300mil?

Mvh
M-Mag
Vi har ett högt humankapital i det här landet, med tanke på alla oljeprofessorer vi har.

"Your Toyota is not fantastic."
Johan B:

Din kunskap kring olja verkar vara lika stor som olje reserven:))
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, har vi så stor oljereserv? ;oDDD

Ärligt talat finns det säkert många som kan mycket mer om olja, men jag anser nog att jag har relativt torrt på fötterna när jag uttalar mig!

Jag försöker titta på olja med kritiska ögon utan att bli allt för färgad av reklam och dylikt.

Mvh
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
För ca 3,5 år så jobba min morbror nere på statoil i nynäshamn och då tillverka dom visa utav motoroljorna till biltema där!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.